УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
23.04.2013.

Аналітичний моніторинговий звіт БЕРЕЗЕНЬ 2013

УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ ЦЕНТР РЕФОРМ (УОЦР) 
Аналітичний моніторинговий звіт
Березень 2013


Серед замовних матеріалів у  регіональних медіа переважають неналежно марковані публікації

У березні регіональні ЗМІ надрукували 13,5% матеріалів з ознаками політичного та комерційного замовлення. Найбільшу частку серед замовних публікацій складають неналежно марковані –10,5%.

Інтернет-видання у березні зменшили частку матеріалів з ознаками політичної  та комерційної замовності до 10,7% (у лютому - 12,5 %). Дотримання журналістських стандартів в інтернет- медіа у шести регіонах дещо підвищилось у порівнянні з лютим до 3,93 бала з можливих 6-ти. Найгірше онлайн- журналісти дотримуються стандарту «балансу думок» - 39%  збалансованих матеріалів.  

Серед інтернет- видань варто відзначити вінницькі портали, які у березні не розмістили жодного матеріалу з ознаками замовності та неналежним маркуванням. Львівський сайт «Zik» навпаки здивував багатою фантазією - 28,6% оцінених у березні новин містили недостовірну інформацію.

                   Моніторинг недобросовісної реклами («джинса» та немаркована реклама)


У березні регіональні друковані медіа продовжують друкувати чималу кількість матеріалів із ознаками замовності політичної (8,4%), комерційної (5,3%)  та неналежно маркованої реклами (10,5%). Якщо у лютому показник замовних публікацій сягав 17,5%, а в онлайн-медіа до 13,2%, то у березні він трохи зменшився до 13,5% ( і дорівнює січневому показнику ) у друкованих та відповідно 10,7%  в електронних медіа. Найбільше замінників об’єктивної інформації запропонували читачам ЗМІ Сум –17,9%. Друге місце в антирейтингу розділили медіа Донецька– 17,6% та Вінниці –15,9%.Серед газет, які продовжують дезінформувати читачів, сумські: «Вперед» – 34%; «Білопільщина» –28,5%;  «Сумщина» – 21%; «Вечерний Донецк» – 41%; «Донецкие новости» –25%;«Вінничина» – 26,7%, вінницький випуск «Газети по – українськи» та газета «33 канал» – 17,7%.


У березні, як і у лютому (8,1%), незалежні експерти спостерігали високий відсоток неналежно маркованої реклами (10,5%). Велику частку складає політичне замовлення – 8,4% (діаграма вгорі).

З січня нового року улюбленим способом дезінформації читачам стала неналежно маркована реклама – 9,3%, у лютому її показник дещо  зменшився –8,1%, наближаючись до минулорічних показників. Але у березні знову зріс до 10,5%.

«Окрема львівська особливість березневої заангажованості у місцевих ЗМІ – міжредакційна війна «Експресу» і «Львівської газети», що вийшла на рівень апелювання до журналістської спільноти. Хтось вважає, що ця інформбитва додає читачам драйву і віри в боротьбі за правду, а хтось – що втомлює їх і посилює зневіру до професійного рівня газетярів, оскільки у цій війні програють усі», – наголошує львівський  експерт Роман Шостак.

Під час березневого моніторингу харківські експерти зауважили кричущий факт: «обласна газета «Слобідський край» № 31 від 12 березня  повністю надрукувала на чотирьох  шпальтах: «Отчет главы Харьковской облгосадминистрации М.М. Добкина на сессии облсовета 5 марта 2013 года». Журналістських же матеріалів у цьому номері взагалі не було. У експертів виникло два риторичних запитання: «Навіщо взагалі було потрібно це друкувати?» та «Хто це буде читати?».

Суттєво змінилася ситуація з розміщенням матеріалів із ознаками замовності та цензури, на думку експертів, в сумських медіа: «На перше місце анти- рейтингу вийшла газета Сумського району «Вперед», яка впродовж моніторингового року тривалий час давала один із найнижчих показників. Тут 42,11%  матеріалів мають ознаки замовності та цензури. Переважно це публікації про роботу влади та матеріали прес-служб владних органів різного рівня. Не найкращою знахідкою газети став «Діловий тиждень керівництва району», в якому день за днем описується, де були керівники, з ким поспілкувалися, які заходи провели. Причому це – не на рівні розкриття проблем, а саме на рівні хронік – короткого інформування «були-говорили-вирішили».

 

Онлайн. В інтернет – виданнях у березні кількість матеріалів з ознаками політичної та комерційної замовності трохи зменшилася – 10,7%  у порівнянні з лютим – 12,5 %. Найбільше матеріалів з ознаками замовності в стрічці новин подали сайти Сум– 24%,  Львова – 22,6% ; значно менше, ніж у лютому (18 %), але все ж більше, ніж колеги з Вінниці, Криму та Донецька дезінформували читачів сайти Харкова – 7%. Суттєво зменшилася кількість матеріалів із ознаками замовності на сайтах Донецька –5,3% (у лютому 12%) і зовсім не зафіксовано таких матеріалів у інтернет - виданнях  Вінниці. Найчастіше подавали недостовірну інформацію львівські «ZIK»– 28,6% та «Zaxid.net»–16,7% ; «Сумиінфо»– 23,8%; «Xpress » –23,8%; харківський сайт «Статус Кво» –11,5%; «Новый Севастополь» –11,4%, «Новости Донбасса» –10,5%;


На думку незалежних  експертів, онлайн - видання «Вінниця-інфо» та «Май  він» у березні не розмістили жодного матеріалу з ознаками замовності та неналежним маркуванням.

Львівські експерти зауважують, що «інформаційна агенція «Zaxid. net» продовжила позитивну тенденцію, що склалася в електронних ЗМІ впродовж останніх чотирьох місяців: тут п’ятий місяць поспіль не зафіксовано неналежно маркованих матеріалів. Натомість інформаційна агенція «ZIK» порушила цей позитивний процес: у березні тут виявлено 4,76% неналежно маркованих матеріалів»

У березні кількість матеріалів з ознаками політичної та комерційної замовності в електронних медіа переважає: 15,3%  і відповідно у друкованих –13,7%.

Але, якщо у лютому зовсім не було зафіксовано прихованої реклами, то у березні вона складає 2% від оцінених матеріалів. Найбільше неналежно маркованих матеріалів розмістили на сайті «Новости Донбасса» – 14%.

Моніторинг дотримання професійних стандартів журналістики в регіональних ЗМІ

У березні середній бал дотримання журналістських стандартів у шести регіонах дещо підвищився до 3,93 (у лютому 3,6) бала з можливих 6-ти. Покращення своєї професійності порівняно з минулим місяцем продемонстрували журналісти Криму–4,19 (у лютому 3,87) бали, Вінниці–4,13% ( у лютому 3,49 бали), Харкова – 4,05 ( у лютому 3, 28) бали та Донецька –3,96% (у лютому 3,28%). Натомість медійники Львова погіршили свої фахові стандарти  до 3, 82 бала – (у лютому 3,88), Сум – 3,40% (у лютому 3,72) .

Як і у попередніх місяцях, у березні журналісти найкраще дотримувалися стандартів достовірності  (94% інформації); точності (89%); відокремлювали факти від коментарів ( у 69% матеріалів ), але погано дотримувалися балансу думок (лише у 36%  публікацій). Тільки трохи більше, ніж у половині матеріалів інформація подавалася оперативно (55%) . Майже в половині  оцінених публікацій журналісти неповно розкривали теми (повнота - 49%).

Як видно з діаграми (внизу), журналісти новинних сайтів подавали інформацію оперативніше (78% новин), достовірніше (96% новин), точніше (92% інформації), однаково з їх колегами в друкованих медіа відокремлювали факти від коментарів (69% новин), краще розкривали тему (53%, тоді як у друкованих 49%). Але, одночасно, не дотримувалися балансу при висвітленні суспільно важливих подій (26% збалансованих новин, тоді як у друкованих 36%).

Моніторинг друкованих та інтернет- медіа на предмет дотримання ними професійних стандартів проводиться Українським освітнім центром реформ з лютого 2012 року. Він охоплює Львівську, Донецьку, Харківську, Сумську, Вінницьку області та Автономну Республіку Крим. Кожний регіон  представлений шістьма регіональними друкованими та двома онлайн-виданнями. В цьому звіті наведено результати моніторингу за березень, що здійснювався з 11 по 16 березня 2013 року. Всього було проаналізовано 654 матеріали друкованих видань та 262 матеріали новинних сайтів.

 

Детальніше про ситуацію у регіонах можна дізнатися зі звітів експертів на сайті УОЦР: http://cure.org.ua/ua/proekti/potochni-proetki/montoring-profesjnih-sta.html.

УОЦРвикористовує методологію моніторингу, що розроблена проектом «У-Медіа» ІнтерньюзНетворк(www.umedia.kiev.ua) спільно з Інститутом масової інформації (http://imi.org.ua) танеурядовою організацією «Телекритика» (www.telekritika.ua).

Стисло про методологію

Моніторинг проводиться один раз на місяць по плаваючому графіку 1-3-2-4 тиждень. Експертами здійснюється оцінка засобів масової інформації власних регіонів та перехресне оцінювання за ротаційним планом, що дає можливість об’єктивного підходу.

Критеріями для відбору засобів масової інформації були суспільно-політична значимість, що стосується інтересів та прав більшості громадян; наявність власного контенту; обсяг та склад читацької аудиторії; наклад видання або ж кількість відвідувань сайту.

Кінцева оцінка проводиться за усередненими показниками, розрахованими на базі зведених власної та перехресної оцінки кожного регіону за відповідний період.

Моніторинг дотримання журналістських стандартів відбувався за шістьма критеріями: 1.Баланс думок / точок зору ; 2.Оперативність; 3.Достовірність (посилання на джерела); 4.Відокремлення фактів від коментарів; 5.Точність; 6.Повнота представлення фактів /інф. по проблемі.

Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 - матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 - цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 - експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 - безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 - матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 - «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.

Експертні групи сформовані з медіа експертів, викладачів факультетів журналістики, соціологів та працюючих журналістів по три особи в кожній регіональній групі. Робота експертів координується партнерськими організаціями УОЦР: Львівським прес-клубом, Агенцією регіонального розвитку (Донецьк), Харківським прес-клубом, Сумським та Вінницьким прес-клубами.Інформацію про експертів можна отримати на сайті Українського освітнього центру реформ: http://cure.org.ua.

Моніторинг дотримання професійних стандартів регіональними друкованими та онлайн медіа здійснюється громадською організацією Український освітній центр реформза підтримки USAID, наданої через «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіа грамотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медіа контенту.

Для моніторингу було відібрано по 6 регіональних друкованих та два онлайн медіа у Львівській, Донецькій, Харківській, Сумській, Вінницькій областях та АРК. 

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації УОЦР. Висновки й точки зору, що були висловлені в моніторингових звітах, можуть не збігатися з точкою зору USAID чи Інтерньюз Нетворк.

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90