УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
28.05.2012.

Аналітичний моніторинговий звіт КВІТЕНЬ 2012

УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ ЦЕНТР РЕФОРМ (УОЦР)
Аналітичний моніторинговий звіт
Квітень 2012

      Хоча фактично  передвиборча кампанія ще не розпочалась офіційно, рекламна кампанія в регіональній пресі йде повним ходом.

      Український освітній центр реформ продовжує медіа моніторинг на предмет дотримання професійних стандартів регіональними друкованими та он-лайн медіа. Моніторинг охоплює ЗМІ у Львівській, Донецькій, Харківській, Сумській та Вінницькій областях та Криму, де у лютому було відібрано по 6 регіональних друкованих та два он-лайн медіа в кожному регіоні. В цьому звіті УОРЦ наводить результати квітневого моніторингу, який здійснювався з з 2 до 14 квітня 2012 року. Всього було проаналізовано 583 матеріали друкованих видань та 211 матеріалів он-лайн видань.                 
    Моніторинг недобросовісної реклами («джинса» та немаркована реклама)

    Моніторинг показав, що регіональні друковані та Інтернет медіа продовжують розміщувати велику  кількість матеріалів з ознаками замовності та неналежно маркованої реклами. Загалом, по шести регіонах частка матеріалів з ознаками замовності політичного спрямування склала 37%, що вище за частку неналежно маркованої реклами (33%) та «джинси» комерційного характеру (30%).

Співвідношення видів недобросовісної реклами в регіональній пресі, УОЦР, квітень 2012

Дані моніторингу свідчать, що відсоток політичної «джинси» фактично не зменшується (у березні було на 1% більше). Це може бути підтвердженням того, що хоча фактично  передвиборча кампанія ще не розпочалась офіційно, рекламна кампанія в регіональній пресі йде повним ходом.

   Як видно з графіку, що наведений нижче, найбільший відсоток матеріалів з ознаками політичної та комерційної замовності зафіксовано експертами у Сумах - 38,2%, Донецьку - 36,6% та Харкові – 26,6%. Незалежні регіональні експерти зафіксували, що найбільше політичної джинси друкують газети: «Донецкие новости» –55,9%; «Панорама» (Суми) – 52,5%; «Главное» (Харків) – 47,1%; «Голос Крыма» – 37,2%; «33 канал» (Вінниця) –  31,3%. Неналежно марковані матеріали переважають у Львові – 25%,  Криму – 15,1%, Харкові та Сумах відповідно по 7,4%.

Кількість матеріалів з ознаками замовності та неналежно маркованої реклами
в регіональній пресі, УОЦР, квітень 2012



Співвідношення видів недобросовісної реклами
в регіональній пресі, УОЦР, квітень 2012


   У квітні, як і у березні зовсім не зафіксовано матеріалів з ознаками політичної та комерційної замовності у львівських газетах «Експрес» та «Ратуша». Однак, у квітні експерти зауважили зростання неналежно маркованих матеріалів у «Ратуші» до 20%.
   В он-лайн виданнях найбільший відсоток «джинси» подають новинні сайти Сум (31,0%), Криму (16,7%), Львову (13,1%) та Харкова (13,1%). Порівняно з березнем, змінилась на краще ситуація у Донецьку: 37,7% матеріалів містили ознаки замовності в он-лайн виданнях в березні, у квітні цей показник знизився до 4,7%. Зокрема, на сайті «Новости Донбасса» відсоток «джинси» суттєво знизився - з 50% у березні до 4,6% у квітні. У Львові найбільше матеріалів з ознаками комерційної та політичної замовності розміщує сайт ZIK (19%). Серед он-лайн видань найбільше матеріалів з ознаками політичної замовності зафіксовано на сайтах «Суми інфо» – 47,6%  (у березні цей показник складав 52,4%); львівський сайт ZIK - 19%; «Новый Севастополь» – 23,8%;  харківський «Статус кво» - 14,3% від усіх матеріалів.

 Моніторинг дотримання професійних стандартів журналістики в регіональних ЗМІ




Стандарт

Квітень 2012 Середній бал по стандарту (макс 1 бал)

  Вінниця
 Донецьк
 Крим
 Львів
 Суми 
Харків
1
Баланс думок /точок зору
0,38
0,43
0,49
0,29
0,41
0,36
0,39
2
Оперативність
0,72
0,65
0,70
0,60
0,62
0,72
0,67
3
Достовірність (посилання на джерела)
0,80
0,96
0,78
0,77
0,76
0,80
0,81
4
Відокремлення фактів від коментарів
0,59
0,71
0,52
0,49
0,43
0,46
0,53
5
Точність
0,80
0,92
0,81
0,83
0,79
0,73
0,81
6
Повнота предст.фактів / інф.по проблемі
0,46
0,46
0,47
0,52
0,62
0,57
0,52
Загалом по регіону       (макс. 6 балів)
3,74
4,12
3,78
3,48
3,63
3,63
3,73

Таблиця 1: Дотримання професійних стандартів журналістики в регіональних ЗМІ,  УОЦР, квітень 2012

   Середній бал дотримання журналістських стандартів у Львівській, Донецькій, Харківській, Сумській та Вінницькій областях, за даними моніторингу, складає 3,73 бали з можливих 6. Найвищі середні бали за оцінками експертів, отримали медіа Донецька - 4,12, Криму – 3,78, Вінниці -3,74. У квітні загальний бал дотримання журналістських стандартів у шести виданнях Львівщини становить 3,48, а у березні він сягав 4,33 бала.
   На думку експертів, у всіх регіонах, де оцінювалися публікації,  журналістським матеріалам у квітні, як і у березні, найчастіше бракує дотримання балансу думок  та точок зору (середній бал 0,39) та повноти представлених фактів – 0,52. Наприклад, у Львові 29% друкованих публікацій були визнані збалансованими та 52%  - повними; Вінницька преса запропонувала читачам 38% збалансованих та 46% повних від усіх оцінених матеріалів.
   Помітно слабким є дотримання стандарту відокремлення фактів від коментарів. Середній бал у всіх регіонах, де проводився моніторинг, становить 0,53бали. Найнижчий він у Сумах - 0,43, Харкові - 0,46 бала та Львові - 0,49. За думкою експертів всіх регіонів, де проводився моніторинг, місцеві медіа найкраще дотримуються  стандартів достовірності (посилання на джерела) - 0,81 бала, точності - 0,81 бала та оперативності - 0,67. Ці показники залишаються майже незмінними у порівнянні з березневими (достовірність - 0,82 бала, точність - 0,80 бала, оперативність - 0,65).
Якщо говорити про відмінності між регіонами, то за оцінками  харківських та львівських експертів, кількість «джинси» у друкованих регіональних ЗМІ в квітні порівняно з березнем зменшилась, але помітно зросла кількість неналежно маркованих матеріалів. Вінницькі ж  експерти вважають, що у квітні журналісти краще дотримувались журналістських стандартів у порівнянні з березнем: середній бал вінницьких видань у березні становив 3,42; у квітні - 3,74.
   Як зазначив експерт Отар Довженко, левову частку матеріалів із ознаками замовності у львівських ЗМІ становили іміджеві публікації лідера партії «Україна-Вперед!» Наталії Королевської. Такі матеріали виявлено у більшості досліджуваних газет (за винятком «Ратуші» та «Експресу»).  Також низка матеріалів з ознаками замовності текстів стосувалась партії «Фронт змін».
   Детальніше про ситуацію у регіонах можна дізнатися зі звітів експертів на сайті УОЦР:
http://cure.org.ua/ua/proekti/potochni-proetki/montoring-profesjnih-sta.html
УОЦР використовує методологію моніторингу, що розроблена проектом «У-Медіа» Інтерньюз Нетворк (www.umedia.kiev.ua) спільно з Інститутом масової інформації (www.imi.org.ua) та неурядовою організацією «Телекритика» (www.telekritika.ua).
Стисло про методологію:
   Моніторинг проводиться один раз на місяць по плаваючому графіку 1-3-2-4 тиждень. Експертами здійснюється оцінка засобів масової інформації власних регіонів та перехресне оцінювання за ротаційним планом, що дає можливість об’єктивного підходу.
   Критеріями для відбору засобів масової інформації були суспільно-політична значимість, що стосується інтересів та прав більшості громадян; наявність власного контенту; обсяг та склад читацької аудиторії; наклад видання або ж кількість відвідувань сайту.
   Кінцева оцінка проводиться за усередненими показниками, розрахованими на базі зведених власної та перехресної оцінки кожного регіону за відповідний період.
   Моніторинг дотримання журналістських стандартів відбувався за шістьма критеріями: 1.Баланс думок / точок зору ; 2.Оперативність; 3.Достовірність (посилання на джерела); 4.Відокремлення фактів від коментарів; 5.Точність; 6.Повнота представлення фактів /інф. по проблемі.
   Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 - матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 - цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 - експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 - безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 - матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 - «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.
   Експертні групи сформовані з медіа експертів, викладачів факультетів журналістики, соціологів та працюючих журналістів по три особи в кожній регіональній групі. Робота експертів координується партнерськими організаціями УОЦР: Львівським прес-клубом, Агенцією регіонального розвитку (Донецьк), Харківським прес-клубом, Сумським та Вінницьким прес-клубами. Інформацію про експертів можна отримати на сайті Українського освітнього центру реформ: http://cure.org.ua
   Моніторинг дотримання професійних стандартів регіональними друкованими та он-лайн медіа здійснюється  Українським освітнім центром реформ за підтримки USAID, наданої через «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіа грамотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медіа контенту. 

   Для моніторингу було відібрано по 6 регіональних друкованих та два он-лайн медіа у Львівській, Донецькій, Харківській, Сумській, Вінницькій областях та АРК.

   Моніторинг є незалежною експертною оцінкою УОЦР. Висновки й точки зору, що були висловлені в моніторингових звітах, можуть не збігатися з точкою зору USAID чи Інтерньюз Нетворк.

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis



Додані файли:
files/slon/CURE_April_2012.pdf

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90