УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
27.01.2014.

Аналітичний моніторинговий звіт ГРУДЕНЬ 2013

УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ ЦЕНТР РЕФОРМ (УОЦР)

Аналітичний моніторинговий звіт, грудень 2013 

У грудні «джинса» була спрямована на дезінформацію громадян щодо євромайданів

У грудні 2013 не лише зросла кількість замовних матеріалів у регіональній пресі, але й на 180° змінились меседжі. Якщо у листопаді регіональна преса та сайти масово пропагували підписання асоціації між Україною та ЄС, то з початку грудня переконували читачів у вигодах співпраці з Росією й дезінформували про події на Євромайдані.

У грудні за результатами моніторингу кількість матеріалів із ознаками політичної та комерційної замовності збільшилась на 4%, й сягнула 22%, , з них 16% – політичного характеру  й 6% комерційного. Неналежно маркована реклама залишається на рівні попередніх місяців – 11%.

Сайти Сум «Сумиінфо» та «Xpress» побили всі рекорди за два роки моніторингу, розмістивши по 79% (!) заангажованої інформації.

У грудні  жодного матеріалу з ознаками замовності не було розміщено у газетах «Голос Крима» , львівських «Високий замок» та «Львівська пошта»;  харківському випуску «Комсомольської правди в Україні».

 З онлайн -видань зовсім не спокусилися на джинсу «Новости Донбасса»; менше матеріалів з ознаками замовності надали сайти «Комментарии» (Крим) – 2,3%, «ZIK» (Львів) – 2,4% та «Об’єктив» (Харків) – 2,4%.

Середній бал дотримання журналістських стандартів у друкованих медіа в грудні майже не змінився 3,96 бала (3,98  у листопаді). 

Моніторинг недобросовісної реклами («джинса» та немаркована реклама)

Замовники грудневої джинси  здебільшого докладали зусиль для дезінформації населення щодо перебігу протестних акцій – Євромайданів – у Києві та регіонах.

Експерти оцінювали другий тиждень протестних акцій (2-8 грудня). Варто зазначити, що 2-8 грудня – це був тиждень, коли влада після Вільнюського Самміту на 180 градусів розвернула свій курс у бік Єропи на напрямок до Росії. Розгублені і збиті з пантелику провладні ЗМІ, які  за вказівкою влади активно готували народ до підписання Угоди про асоціацію, на швидкості розвернули назад. Розгубленості додав і Євромайдан. В зв’язку з цим контент регіональних медіа в цей час нагадував суцільний венігрет.

Хоч головною темою  тижня у ЗМІ був Майдан, «проте у харківській пресі вона висвітлювалась своєрідно. Більшу увагу Майдану приділяли онлайн- видання. Медіа група «Об’єктив» була більш інформаційно різноманітною та збалансованою, натомість агентство «Статус кво» надавало перевагу офіційній точці зору. Харківська преса практично обійшла увагою  харківський євромайдан, а натомість подавала точку зору на події різних чиновників та високопосадовців, - зазначають харківські експерти.- На шпальтах газет було багато публікацій про те, чому Україні рано в Євросоюз і не можна відмовлятись від Митного союзу. Газета «Харьковские известия» навіть вийшла у понеділок 2 грудня зі спецвипуском на цю тему. На думку експертів серед харківських газет найбільш зваженою виглядала газета «Вечерний Харьков».

У грудні сумські експерти досліджували кримські  медіа. «Загальне враження – ніби читаєш видання іншої держави. Газети аж пахнуть Росією. Звісно, є специфіка Кримської АР, але це все ж автономія в Україні, тому складно сприймаються часом виразна ворожість щодо українства і переважна зневага передусім цитованих посадових осіб до будь-чого українського національного. Втім, таку ж ворожість виявляють герої публікацій і до «свого» Курултаю. Власне,  випади проти того, що не є проросійським, надто явні. «Матеріали просякнуті російським духом», – говорить Володимир Садівничий.

Друковані видання

За результатами моніторингу, кількість матеріалів із ознаками політичної та комерційної замовності зросла у грудні на 4% порівняно з листопадом. Регіональні медіа розмістили  22% (18%  у листопаді) матеріалів з ознаками замовності, з них 16% ( у листопаді 11,4%) – політичного характеру  й 6% ( у листопаді 6,5%) комерційного. При цьому  неналежно маркована реклама залишається на рівні попередніх місяців 11% (11,1% - у листопаді).

У грудні  журналісти Сум (28,7% замовних матеріалів) поступилися місцем в антирейтингу журналістам Вінничини, які розмістили – 34,3 % з ознаками замовності (22,8% та 18,6% відповідно у листопаді). Не набагато відстають у цьому неславному рейтингу журналісти друкованих видань  Донецька – 21,9% ( у листопаді– 11,7%);  Харкова – 20,8% (18,4%), Криму –  16,4% (19,5%). Найменше замовних приховували правду від читачів видання Львова – 8,1% (15,7% у листопаді). 

Зовсім не надавали шпальти своїх видань замовникам у грудні газета «Голос Крима», львівські «Високий замок» та «Львівська пошта»; харківський випуск «Комсомольської правди в Україні». Газета «Донбасс» та вінницька газета «Реал» розмістили відповідно 4,4% і 5,3% матеріалів з ознаками замовності від усіх оцінених експертами. 

У грудні найбільше матеріалів з ознаками замовності розмістили вінницькі видання: «Вінницька газета» – 53,3%, «Вінничина» –  51,9%, «Місто» – 40%; сумська газета «Білопільщина» –  48%, «Вперед» – 46,5% та «Сумщина»  –38,5%. Дезінформують своїх читачів, пропонуючи їм велику кількість недостовірної інформації, також друковані видання Харкова: «Харьковские известия» – 38,5%,  «Трибуна трудящих» – 31,8%, «Слобідський край» –25%,   «Слобідський край» –25%, Львова: «Львівська газета» – 28,1% ; Донецька: «Вечерний Донецк» – 36,4%, «Вечерняя Макеевка» – 33,3%, «Донецкие новости» –33,3%.

Інтернет- медіа

Кількість матеріалів із ознаками замовності в електронних медіа зросла вдвічі й складає 20,5% (у листопаді 10,4%). Зокрема, політичного замовлення зафіксували 16,3% від усіх оцінених (у листопаді 7,1% ), комерційного –  4,2% (3,3% у листопаді). Проте кількість неналежно маркованої реклами зменшилась –1,1%  (5,2% у листопаді).

У грудні в електронних медіа Сум незалежні експерти спостерігали ситуацію, схожу на передвиборчу 2012, коли джинса з друкованих видань різко перетікла в онлайн- видання. Сайти Сум «Сумиінфо» та «Xpress» побили всі «рекорди» за два роки моніторингу, розмістивши по 79% (!) заангажованої інформації (в друкованих 29%).

«Раніше ми акцентували увагу на тому, що сайт «Сумиінфо», попри позиціювання як загальноінформаційного, є сайтом обласної влади і Партії Регіонів, то грудень цю характеристику цілком відніс і до сайту «XРress», - зазначають сумські експерти.

Така ситуація суттєво відрізняє сумський регіон від інших. Наприклад, у Вінниці, Донецьку, Криму та Харкові замовних матеріалів в електронних медіа значно менше; а у Львові у грудні замовники зверталися і до друкованих і до онлайн-видань майже однаково.

На думку сумського експерта Алли Ярової є помітна відмінність між сумськими і кримськими сайтами: якщо сумські просто прогнулися під владу, то кримські  переважно намагалися тримати безсторонню позицію.

Чимало неправдивої інформації у грудні розмістили інтернет - видання Вінниці – 16,7% (11,9% у листопаді): «Май він» –19,1%; «Вінниця –інфо» 14,3%.

Зовсім не спокусилися на джинсу: «Новости Донбасса»; менше матеріалів з ознаками замовності надрукували кримський сайт «Комментарии: Крым» – 2,3%; львівський сайт «ZIK» – 2,4%;  харківський «Об’єктив» – 2,4%.

 Моніторинг дотримання професійних стандартів журналістики в регіональних ЗМІ

«Головною несподіванкою підсумків грудневого моніторингу стало те, що друковані львівські ЗМІ поліпшили середній показник дотримання журналістських стандартів майже на один бал, а електронні – вперше за увесь рік – на стільки ж майже знизили його, - зауважує керівник медіа проектів Львіського прес-клубу Роман Шостак. – Перервану у грудні цьогорічну тенденцію вищого дотримання стандартів журналістських матеріалів в інформаційних агенціях, ніж у друкованих ЗМІ, найлегше пояснити «сезонною випадковістю», адже завдяки використанню посилань (лінкування) електронні ЗМІ мають відчутну технічну фору над друкованими  у дотриманні таких «важких» журналістських стандартів, як  «баланс думок» і «повнота фактів».

Середній бал дотримання журналістських стандартів у друкованих медіа в грудні майже не змінився 3,96 бала ( 3,98  у листопаді); в електронних медіа 4,23 бала з можливих 6-ти: Донецьк – 3,64 бали (4,04 у листопаді ); Львова –4,17 (3,81 бала); Харкова – 4,14( 4,27 ); Вінниці – 4,08 (4,10 ); Криму –3,86 (3,6 8) ; Сум – 3,86 бала (3,98).

У грудні, традиційно журналісти найкраще дотримуються стандартів достовірності (93% інформації ); точності (відповідно 86% у друкованих та 88% в онлайн); оперативності( 65% та 86% новин), відокремлюють факти від коментарів ( у 69% та 77% матеріалів),  але погано дотримуються балансу думок і точок зору (лише 32% та 23%  матеріалів збалансовані) і неповно розкривають теми публікацій (51% та 55%). 

Нагадаємо, у листопаді-грудні 2012 (напередодні парламентських виборів) кількість матеріалів з ознаками замовності в регіональних ЗМІ різко впала порівняно з жовтнем. (Якщо у друкованих виданнях у жовтні 2012 експерти зафіксували 27,8% політичної джинси, то у листопаді вона впала до 6,1%, а у грудні 2012 становила 6,9% в загальному потоці інформації).

На відміну від минулого року джинса у грудні 2013 року не тільки не зменшилась, а й зросла. Експерти пов’язують це з тим, що у суспільстві розгорілись протестні акції. Тож провладні ЗМІ замість того, щоб об’єктивно інформувати громадян, вдалися до замовчування, зміщення акцентів, пересмикування, нівелювання значимості євромайданів, зменшення їх учасників – усіляких інших видів маніпуляції та дезінформації.

Моніторинг друкованих та Інтернет - медіа на предмет дотримання ними професійних стандартів проводиться Українським освітнім центром реформ з лютого 2012 року у Львівській, Донецькій, Харківській, Сумській, Вінницькій областях та Автономній Республіці Крим. Кожний регіон  представлений шістьма регіональними друкованими та двома онлайн-виданнями. В цьому звіті наведено результати моніторингу за листопад, що здійснювався з  2 до 8 грудня 2013 року. Всього було проаналізовано: 673 матеріали друкованих видань та 259 публікацій новинних сайтів.

Детальніше про ситуацію у регіонах можна дізнатися зі звітів експертів на сайті УОЦР: http://cure.org.ua/ua/proekti/potochni-proetki/montoring-profesjnih-sta.html.

УОЦР використовує методологію моніторингу, що розроблена проектом «У-Медіа» ІнтерньюзНетворк( спільно з Інститутом масової інформації (http://imi.org.ua) та неурядовою організацією «Телекритика» (www.telekritika.ua).

Стисло про методологію

Моніторинг проводиться один раз на місяць по плаваючому графіку 1-3-2-4 тиждень. Експертами здійснюється оцінка засобів масової інформації власних регіонів та перехресне оцінювання за ротаційним планом, що дає можливість об’єктивного підходу.

Критеріями для відбору засобів масової інформації були суспільно-політична значимість, що стосується інтересів та прав більшості громадян; наявність власного контенту; обсяг та склад читацької аудиторії; наклад видання або ж кількість відвідувань сайту.

Кінцева оцінка проводиться за усередненими показниками, розрахованими на базі зведених власної та перехресної оцінки кожного регіону за відповідний період.

Моніторинг дотримання журналістських стандартів відбувався за шістьма критеріями: 1.Баланс думок / точок зору ; 2.Оперативність; 3.Достовірність (посилання на джерела); 4.Відокремлення фактів від коментарів; 5.Точність; 6.Повнота представлення фактів /інф. по проблемі.

Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 - матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 - цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 - експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 - безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 - матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 - «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.

Експертні групи сформовані з медіа експертів, викладачів факультетів журналістики, соціологів та працюючих журналістів по три особи в кожній регіональній групі. Робота експертів координується партнерськими організаціями УОЦР: Львівським прес-клубом, Агенцією регіонального розвитку (Донецьк), Харківським прес-клубом, Сумським та Вінницьким прес-клубами.Інформацію про експертів можна отримати на сайті Українського освітнього центру реформ: http://cure.org.ua.

Моніторинг дотримання професійних стандартів регіональними друкованими та онлайн медіа здійснюється громадською організацією Український освітній центр реформза підтримки USAID, наданої через «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіа грамотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медіа контенту.

Для моніторингу було відібрано по 6 регіональних друкованих та два онлайн -медіа у Львівській, Донецькій, Харківській, Сумській, Вінницькій областях та АРК. До цих видань увійшли: Вінниця: РЕАЛ, 33-й канал, РИА, Місто, Вінниччина, Газета по-українськи; Вінниця-інфо, Май він; Донецьк: Жизнь, Донбасс неделя, Донецкие новости, Вечерний Донецк, Вечерняя Макеевка, Панорама; Новости донбасса, Ура Информ; Крим: Голос Крыма, Крымская правда, Крымское время, Первая Крымская, Севастопольская газета, Крымская газета; Комментарии: Крым, Новый Севастополь; Львів: Високий замок, Експрес, Львівська пошта, Львівська газета, Ратуша, КП в Украине; Zaxid.net, ZIK; Суми: Данкор, Сумщина, Панорама, Ваш шанс, Вперед, Білопільщина; Сумиінфо, Express; Харків: Время, Слобідський край, Главное, Харьковские известия, Вечерний Харьков, Трибуна трудящих; Статус кво, Объектив.

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації УОЦР. Висновки й точки зору,що були висловлені в моніторингових звітах, можуть не збігатися з точкою зору USAID чи Інтерньюз Нетворк.

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90