УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
16.11.2012.

Аналітичний моніторинговий звіт ЖОВТЕНЬ 2012

УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ ЦЕНТР РЕФОРМ (УОЦР)
Аналітичний моніторинговий звіт
ЖОВТЕНЬ 2012

Напередодні виборів регіональні ЗМІ втратили будь- які гальма: кількість політичної «джинси» зросла катастрофічно, але не спрацювала!
Український освітній центр реформ продовжує моніторинг друкованих та Інтернет медіа на предмет дотримання ними професійних стандартів. Моніторинг охоплює Львівську, Донецьку, Харківську, Сумську, Вінницьку області та Автономну Республіку Крим. Кожний регіон  представлений шістьма регіональними друкованими та двома он-лайн виданнями. В цьому звіті наведено результати моніторингу за жовтень, що здійснювався з 1 до 7 жовтня 2012 року. Всього було проаналізовано 727 матеріалів друкованих видань та 303 матеріали інтернет видань.
Моніторинг недобросовісної реклами («джинса» та немаркована реклама)
У жовтні кількість матеріалів з ознаками замовності в регіональних ЗМІ дещо знизилась порівняно з вереснем, але залишалась високою. Нагадаємо, у вересні незалежні експерти акцентували увагу на тому, що з наближенням виборів кількість політичної «джинси» в регіональних ЗМІ катастрофічно зростала в усіх регіонах, де проводилась оцінка контенту. Найбільше матеріалів з ознаками політичної та комерційної замовності у жовтні експертами зафіксовано у Сумах – 43,2%  (у вересні – 32,5%); Вінниці –  35,4% (у вересні – 33%); Харкові – 31,7%  (у вересні – 33%) та Криму –  27,4% ( у вересні – 27,3%). У Донецьку та Львові кількість джинси трохи зменшилась порівняно з вереснем – 28,5%  (вересень – 34,9%); відповідно у Львові – 23,3%  ( 29,7% –у минулому місяці). Передвиборчий вересень став поки що єдиним місяцем, коли показник матеріалів з ознаками замовності з початку моніторингу в лютому 2012, в медіа шести регіонів, які ми досліджуємо, був однаково високим.
Як і раніше, серед видів недобросовісної реклами переважає політична "джинса". При цьому, у жовтні частка матеріалів із ознаками політичної замовності перевищила комерційну майже у три рази (2,8), а у вересні вона була вищою в три з половиною рази.
Експерти зауважили, що у квітні комерційна «джинса» була практично рівна політичній (13% і 16% відповідно), а вже з травня її частка зменшилася у два, а то і в три рази. Частка неналежно маркованої реклами у жовтні  – 7,4% , у вересні вона була вищою – 11,5% . Це означає, що регіональні ЗМІ продовжують старанно приховувати рекламу, частіше всього політичну. Наприклад, у Харкові «Слобідський край» - єдина газета обласного центру, яка використовує маркування «Політична реклама», у Криму прикладом грамотного маркування реклами у жовтні визнана "Крымская правда".
Ще у вересні експерти акцентували увагу на тому, що «впав» останній форпост відносно збалансованої преси: кількість матеріалів з ознаками замовності суттєво зросла й у Львові до 29,7%, у жовтні вона складала 23,3%  (у липні 9,9% таких публікацій). Вже традиційно у деяких регіональних виданнях кількість політичної «джинси» сягає або перевищує половину оцінених матеріалів. Першість в антирейтингу стабільно займає сумьскі газети «Білопільщина», – 58,3%  (у серпні 61,1%, вересні 60,9%) та «Сумщина» –57,1%  ( 50% – у серпні,  63, 9%  –  у вересні); «Львівська газета» – 44,4% (у серпні – 58,3%, 60,5%  –  у вересні); вінницький "33 канал" –  54,1%  (35,7% – у серпні, 50% - у вересні); харківська газета «Время» –  44,3% (29,6%  –  у серпні; 45,7%  –  у вересні); «Донецкие новости» – 38,9%  (28,6% - у серпні, 56,7% - у вересні).
У жовтні експерти зафіксували  значне зростання кількості замовних матеріалів у загальному потоці інформації у газеті "По-українськи" (вінницький випуск) –  61%  (у серпні  –  25%, у вересні   –  41,7%).
З діаграми видно, що у жовтні в двох областях: Донецькій, Харківській та Криму частка «джинси» у друкованих ЗМІ переважає частку замовних матеріалів у он-лайн виданнях, як це ми спостерігали й у інших областях протягом півроку. Але у вересні відбулося "перетікання джинси" в інтернет (Львівські сайти надрукували 46,3% замовних матеріалів), а вже у жовтні он-лайн "джинса" переважає у Вінницькій  –  45%; Львівській  –  42%; Сумській  областях  – 53,4%  і майже зрівнялась у Харківській  –  30% (відповідно в друкованих 31,7%).
Загалом же, у вересні-жовтні в експертів склалося враження, що перед виборами засоби масової інформації зовсім забули про те, що вони повинні давати зважену, об'єктивну інформацію, а не дезінформувати свого читача. І зовсім забули про свій авторитет, який набувається роками, а втрачається водночас.
Он-лайн Серед Інтернет- видань першість в анти-рейтингу у жовтні зайняли, на думку експертів, сумські  – 53,4% (у вересні –  24,6%); вінницькі  –  45% (у вересні – 24,2%) та львівські – 42,1%  (у вересні – 46,3%). Серед он-лайн медіа, що друкували велику кількість матеріалів, які найбільш дезінформували читачів, спотворюючи картину реальних подій у суспільстві напередодні виборів, у жовтні зафіксовано львівський «Zik» – 60%  (48,5% у вересні) «Сумиінфо» – 59,1% (у вересні –32,5%); вінницький «Май-він» – 55,4% (у вересні – 20,5%);
«Вінниця-інфо» – 34,6%  (у вересні – 28%); "Новости Донбасса" – 27,1% (у вересні – 8,6%); «Новый Севастополь»  – 22,7% (у вересні –22,9%).
Щодо «Сумиінфо», то незалежні експерти Сум коментують: «...сайт працює не як заявлений новинний портал, а саме як видання влади та Партії регіонів. Це засвідчує не лише дотримання чи недотримання стандартів, а й підбір тематики матеріалів, замовчування фактів, незручних для влади і владної партії та випинання фактів, які створюють їх позитивний імідж. Тому Інтернет-видання наразі діє переважно не як ЗМІ, а як «канал Партії Регіонів».
Як видно з графіка, частка матеріалів із ознаками замовності – політичної та комерційної  – залишалась вищою  у друкованих медіа порівняно із он-лайн виданнями протягом півроку. При цьому, з квітня по липень серед он-лайн видань частка матеріалів із ознаками замовності була, в середньому, вдвічі менша від цього показника для друкованих медіа. Однак, у вересні кількість он-лайн «джинси» суттєво збільшилась до 27,4% і майже досягла показника в друкованих виданнях 32,2%, а у жовтні он-лайн "джинса" перевищила "паперову".
У вересні харківські експерти єдині відзначали зменшення кількості замовних матеріалів в он-лайн виданнях, але у жовтні "джинса" зросла і склала 30,7%.  Екперти зауважили, що на відміну від друкованих, в новинних сайтах Харкова переважала комерційна «джинса», але у жовтні зросла політична: "Статус кво" – 44,0%; "Обєктив" –17,4%.

Моніторинг дотримання професійних стандартів журналістики в регіональних ЗМІ

У жовтні середній бал дотримання журналістських стандартів у шести регіонах залишається невисоким і становить 3,43 бала з можливих 6-ти (у серпні – 3,45, у вересні 3,52 ). Незначне покращення середнього балу порівняно з вереснем продемонстрували  журналісти Львова – 3,81бала ( у вересні  3,50); Сум –3,11 (у вересні 3,02) та Криму – 3,62 (3,42 у вересні).
Професіоналізм вінницьких журналістів друкованих медій – 4,05 (у вересні – 4,07) залишився майже на тому ж рівні, що і у вересні, і є трохи вищим, ніж у інших регіонах. Щодо Харкова та Донецька, то, як вважають експерти, їх фаховість продовжує падати: Харків – 2,99 бала (у вересні 3,79 бала); Донецьк – 3,02 ( у вересні –3,32).
Найнижчий рівень професійності серед шести регіонів у вересні, згідно оцінок експертів, показали журналісти  Харкова – 2,99 бала.
Загальний бал за стандарти по регіонах помітно впав ще у серпні  – (крім Криму – 3,80 та Сум – 3,76), особливо це помітно у журналістів Львова – (у липні – 4,62; у серпні  – 3,81).
На думку регіональних експертів, місцеві медіа, як і у попередніх місяцях, у жовтні найкраще дотримувались  стандартів достовірності (посилання на джерела) – 0,84 бала, точності – 0,77 бала та оперативності – 0,60. 
Як видно з діаграми, Інтернет журналісти не дотримувались балансу при висвітленні суспільно важливих подій напередодні виборів (15% збалансованих новин), однак подавали новини певною мірою достовірно (84%) й оперативно (73%); також трохи краще відокремлювали факти від коментарів, ніж їх колеги у друкованих виданнях ( 58%). Дещо гірше розкривали теми публікацій (31%), ніж їх колеги у пресі (42%).
Загалом, моніторинг свідчить, що у жовтні найвищі бали отримують достовірність, оперативність і точність фактів, викладених у матеріалах, середні – відокремлення фактів від коментарів. Як стверджують експерти, найгірше журналістам вдається дотримуватися збалансованості та повноти розкриття теми– ці стандарти експерти вже традиційно оцінюють найнижчими балами.
В цілому ж протягом восьми місяців, ми спостерігаємо невисокий рівень професіоналізму журналістів у всіх шести регіонах, де проводиться моніторинг.
Детальніше про ситуацію у регіонах можна дізнатися зі звітів експертів на сайті УОЦР: http://cure.org.ua
УОЦР використовує методологію моніторингу, що розроблена проектом «У-Медіа» Інтерньюз Нетворк (www.umedia.kiev.ua) спільно з Інститутом масової інформації (http://imi.org.ua) та неурядовою організацією «Телекритика» (www.telekritika.ua).
Стисло про методологію
Моніторинг проводиться один раз на місяць по плаваючому графіку 1-3-2-4 тиждень. Експертами здійснюється оцінка засобів масової інформації власних регіонів та перехресне оцінювання за ротаційним планом, що дає можливість об’єктивного підходу.
Критеріями для відбору засобів масової інформації були суспільно-політична значимість, що стосується інтересів та прав більшості громадян; наявність власного контенту; обсяг та склад читацької аудиторії; наклад видання або ж кількість відвідувань сайту.
Кінцева оцінка проводиться за усередненими показниками, розрахованими на базі зведених власної та перехресної оцінки кожного регіону за відповідний період.
Моніторинг дотримання журналістських стандартів відбувався за шістьма критеріями: 1.Баланс думок / точок зору ; 2.Оперативність; 3.Достовірність (посилання на джерела); 4.Відокремлення фактів від коментарів; 5.Точність; 6.Повнота представлення фактів /інф. по проблемі.
Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 - матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 - цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 - експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 - безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 - матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 - «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.
Експертні групи сформовані з медіа експертів, викладачів факультетів журналістики, соціологів та працюючих журналістів по три особи в кожній регіональній групі. Робота експертів координується партнерськими організаціями УОЦР: Львівським прес-клубом, Агенцією регіонального розвитку (Донецьк), Харківським прес-клубом, Сумським та Вінницьким прес-клубами.Інформацію про експертів можна отримати на сайті Українського освітнього центру реформ: http://cure.org.ua.

Моніторинг дотримання професійних стандартів регіональними друкованими та он-лайн медіа здійснюється громадською організацією Український освітній центр реформза підтримки USAID, наданої через «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіа грамотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медіа контенту.
Для моніторингу було відібрано по 6 регіональних друкованих та два онлайн медіа у Львівській, Донецькій, Харківській, Сумській, Вінницькій областях та АРК. 
Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації УОЦР. Висновки й точки зору, що були висловлені в моніторингових звітах, можуть не збігатися з точкою зору USAID чи Інтерньюз Нетворк.

 

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90