УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
30.10.2012.

Аналітичний моніторинговий звіт ВЕРЕСЕНЬ 2012

УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ ЦЕНТР РЕФОРМ (УОЦР)
Аналітичний моніторинговий звіт
Вересень 2012

Перед виборами регіональні ЗМІ втратили будь які гальма: кількість політичної «джинси» зросла катастрофічно!
З лютого 2012 року Український освітній центр реформ проводить моніторинг друкованих та Інтернет медіа на предмет дотримання ними професійних стандартів. Моніторинг охоплює Львівську, Донецьку, Харківську, Сумську, Вінницьку області та Автономну Республіку Крим. Кожний регіон  представлений шістьма регіональними друкованими та двома он-лайн виданнями . В цьому звіті наведено результати моніторингу за вересень, що здійснювався з  17 по 22 вересня 2012 року. Всього було проаналізовано 714 матеріалів друкованих видань та 297 матеріалів інтернет видань.
Моніторинг недобросовісної реклами («джинса» та немаркована реклама)
У вересні незалежні експерти акцентують увагу на тому , що з наближенням виборів кількість політичної «джинси» в регіональних ЗМІ катастрофічно зростає в усіх регіонах, де проводиться оцінка контенту. Найбільше матеріалів з ознаками політичної та комерційної замовності зафіксовано експертами у Донецьку – 34,9%  (для порівняння: у серпні –25,2%); Харкові 33% (у серпні – 24,8%); Вінниці – 33% (19,4%); Сумах –32,5% (єдиний регіон, де кількість джинси у вересні незначно знизилась: 34% – у серпні),  Львові – 29,7% (22,1%), Криму – 27,3% (24,1%). Вперше з початку моніторингу в лютому 2012 кількість «джинси» в медіа шести регіонів, які ми досліджуємо, суттєво не відрізняється.
З таблиці видно, що серед видів недобросовісної реклами набагато переважає та, що з ознаками політичної замовності. При цьому, у вересні частка матеріалів із ознаками комерційної замовності менша у три з половиною рази.  У квітні комерційна «джинса» була практично рівна політичній (13% і 16% відповідно), а вже з травня її частка зменшилася у два, а то і в три рази. Частка неналежно маркованої реклами у вересні також збільшилась – 11,5%  ( 8,2%  у серпні). Це означає, що регіональні ЗМІ старанно приховують рекламу, частіше всього політичну. Наприклад, у Харкові «Слобідський край» - єдина газета обласного центру, яка використовує маркування «Політична реклама».
У вересні експерти акцентують увагу на тому, що «впав» останній форпост відносно збалансованої преси: кількість матеріалів з ознаками замовності суттєво зросла й у Львові до 29, 7%  (у липні 9,9% таких публікацій). Вже традиційно у деяких регіональних виданнях відсоток політичної «джинси» сягає або перевищує половину оцінених матеріалів. Першість в антирейтингу стабільно займає газета «Білопільщина» (Суми) – 60,9% (у серпні 61,1%) та «Сумщина» – 63, 9% ( 50% – у серпні); «Львівська газета» – 60,5% (у серпні – 58,3%). Значно зросла кількість замовних матеріалів у загальному потоці інформації у вінницькому "33 каналі" – 50% (35,7%– у серпні); харківській газеті «Время» – 45,7% (29,6%); «Донецких новостях» – 56,7%  (28,6%); «Вечерней Макеевке» - 43,3%  (у серпні 8,8%); «Крымской газете» – 51,7%  (36,8%) та «Крымскому времени» -  38,9%  (31,3% у серпні).
З таблиці видно, що в чотирьох областях: Вінницькій, Донецькій, Сумській, Харківській областях та Криму частка «джинси» у друкованих ЗМІ переважає частку замовних матеріалів у он-лайн виданнях. Тільки у Львові – замовники надають перевагу сайтам. 
Львівська газета «Експрес», яка у березні, квітні та червні давала читачам відносно збалансовану інформацію (експертами не було зафіксовано жодного матеріалу з ознаками замовності та прихованої реклами) у серпні надрукувала 8,3% таких матеріали, а у вересні вже 26,5% «джинси» та 3 відсотки неналежно маркованих публікацій.
Он-лайн Серед Інтернет- видань першість в антирейтингу у вересні, зайняли  на думку експертів, сайти Львова - 46,3%; а також вінницькі - 28,0%; донецькі - 24,5%; сумські - 24,6%. Серед он-лайн, що друкували велику кількість матеріалів, які найбільш дезінформували читачів, спотворюючи картину реальних подій у суспільстві перед виборами, зафіксовано львівські «Zik» - 48,5% та «Zaxid.net» - 44%;  донецький «УраИнформ» - 40,5%; «Сумиінфо» - 32,5%; «Вінниця-інфо» - 28%;  «Крымское эхо» – 24%; «Новый Севастополь»  - 22,9%, вінницький «Май-він» - 20,5%.
Щодо «Сумиінфо», то незалежні експерти Сум коментують: «сайт працює не як заявлений новинний портал, а саме як видання влади та Партії регіонів. Це засвідчує не лише дотримання чи недотримання стандартів, а й підбір тематики матеріалів, замовчування фактів, незручних для влади і владної партії та випинання фактів, які створюють їх позитивний імідж. Тому Інтернет-видання наразі діє переважно не як ЗМІ, а як ПР-канал».
Як видно з графіка, частка матеріалів із ознаками замовності – політичної та комерційної  – є традиційно більшою у друкованих виданнях, порівняно із он-лайн виданнями, і у вересні таким було оцінено кожен третій матеріал (32,2%). При цьому, з квітня по липень серед он-лайн видань частка матеріалів із ознаками замовності була в середньому вдвічі менша від цього показника для друкованих медіа. Але у вересні кількість он-лайн «джинси» суттєво збільшилась і майже досягла показника в друкованих виданнях –27,4% .
У вересні харківські експерти єдині відзначили зменшення кількості замовних матеріалів в он-лайн виданнях. Для порівняння, за  тиждень моніторингу у серпні у стрічках новин медіа групи «Об’єктив» та агенції «Статус кво»  матеріалів з ознаками «джинси» було 14,3% та 29,5%, а у вересні відповідно 7,1% та 21,4%. І на відміну від друкованих, в он-лайн Харкова переважає комерційна «джинса».
Львівські експерти відзначають, що «в інформагенціях, на відміну від друкованих видань, не зафіксовано жодного неналежно маркованого матеріалу. Цю, характерну впродовж останніх п’яти місяців, тенденцію для електронних ЗМІ було порушено лише двічі: у серпні - «Zaxid.net» (2,86% неналежно маркованих матеріалів), у червні – 6,52% - спільний результат обох агенцій».
В електронних ЗМІ Львівщини середній бал дотримання журналістських стандартів припинив падіння, яке експерти спостерігали упродовж кількох попередніх місяців і досяг 3,8 бала.
Моніторинг дотримання професійних стандартів журналістики в регіональних ЗМІ
У вересні середній бал дотримання журналістських стандартів у шести регіонах залишається невисоким і становить 3,52 бала  з можливих 6-ти (у серпні - 3,46). Покращення середнього балу  продемонстрували лише журналісти  Вінниці – 4,07 бала ( у серпні 3,57) та Харкова – 3,79 бала (у серпні 3,04).

Найнижчий рівень професійності серед шести регіонів у вересні, згідно оцінок експертів, продемонстрували журналісти  Сум – 3,02 та Донецька – 3,32.
Загальний бал за стандарти по регіонах помітно впав ще у серпні  – (крім Криму 3,80 та Сум 3,76), особливо це помітно у журналістів Львова – (у липні - 4,62; у серпні  - 3,18). У вересні він також невисокий: Харків –3,79;
Суми – 3,02; Львів – 3,50; Крим – 3,42; Донецьк – 3,32; Вінниця – 4,07.
На думку регіональних експертів, місцеві медіа, як і у попередніх місяцях, у вересні найкраще дотримувались  стандартів достовірності (посилання на джерела) - 0,83 бала, точності - 0,80 бала та оперативності - 0,59.
Як видно з таблиці, Інтернет журналісти не дотримуючись балансу думок і точок зору при висвітленні суспільно важливих подій напередодні виборів (22% збалансованих новин), у вересні подавали новини достовірніше (88%), оперативніше – (74%) й дещо точніше (80%), ніж їх колеги у друкованих виданнях, і краще відокремлювали власні думки від фактів ( у 60% повідомлень). Але трохи гірше розкривали теми публікацій (42%), ніж у пресі.

Загалом, моніторинг свідчить, що у вересні, як і протягом півріччя, найвищі бали отримують достовірність і точність фактів, викладених у матеріалах, середні – оперативність, з якою подана інформація, нижчі – відокремлення фактів від коментарів та повнота розкриття теми. Найгірша ситуація з дотриманням балансу думок та представленням різних точок зору на проблему, яка розкривається – цей стандарт експерти вже традиційно оцінюють найнижчими балами.
Детальніше про ситуацію у регіонах можна дізнатися зі звітів експертів на сайті УОЦР: www.cure.org.ua
УОЦР використовує методологію моніторингу, що розроблена проектом «У-Медіа» Інтерньюз Нетворк (www.umedia.kiev.ua) спільно з Інститутом масової інформації (http://imi.org.ua) та неурядовою організацією «Телекритика» (www.telekritika.ua).

 

Стисло про методологію
Моніторинг проводиться один раз на місяць по плаваючому графіку 1-3-2-4 тиждень. Експертами здійснюється оцінка засобів масової інформації власних регіонів та перехресне оцінювання за ротаційним планом, що дає можливість об’єктивного підходу.
Критеріями для відбору засобів масової інформації були суспільно-політична значимість, що стосується інтересів та прав більшості громадян; наявність власного контенту; обсяг та склад читацької аудиторії; наклад видання або ж кількість відвідувань сайту.
Кінцева оцінка проводиться за усередненими показниками, розрахованими на базі зведених власної та перехресної оцінки кожного регіону за відповідний період.
Моніторинг дотримання журналістських стандартів відбувався за шістьма критеріями: 1.Баланс думок / точок зору ; 2.Оперативність; 3.Достовірність (посилання на джерела); 4.Відокремлення фактів від коментарів; 5.Точність; 6.Повнота представлення фактів /інф. по проблемі.
Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 - матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 - цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 - експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 - безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 - матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 - «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.
Експертні групи сформовані з медіа експертів, викладачів факультетів журналістики, соціологів та працюючих журналістів по три особи в кожній регіональній групі. Робота експертів координується партнерськими організаціями УОЦР: Львівським прес-клубом, Агенцією регіонального розвитку (Донецьк), Харківським прес-клубом, Сумським та Вінницьким прес-клубами.Інформацію про експертів можна отримати на сайті Українського освітнього центру реформ: http://cure.org.ua.

Моніторинг дотримання професійних стандартів регіональними друкованими та он-лайн медіа здійснюється громадською організацією Український освітній центр реформза підтримки USAID, наданої через «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіа грамотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медіа контенту.

Для моніторингу було відібрано по 6 регіональних друкованих та два онлайн медіа у Львівській, Донецькій, Харківській, Сумській, Вінницькій областях та АРК. 

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації УОЦР. Висновки й точки зору, що були висловлені в моніторингових звітах, можуть не збігатися з точкою зору USAID чи Інтерньюз Нетворк.

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90