УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
07.05.2012.

На засіданні профі-студії Сумського прес-клубу говорили про якість продукту, який пропонують населенню місцеві ЗМІ.

27 квітня на засіданні профі-студії Сумського прес-клубу говорили про якість продукту, який пропонують населенню місцеві ЗМІ.

Проект «Моніторинг публікацій у регіональних друкованих ЗМІ для оцінки дотримання стандартів журналістики» почав свою роботу в лютому. Виконує його міжнародна благодійна організація «Український освітній центр реформ» за підтримки програми «У-Медіа» міжнародної неурядової організації «Інтерньюз Нетворк». Дослідження медіа відбувається в шести регіонах України:  АР Крим, Вінницькій, Донецькій, Львівській, Харківській і Сумській областях. У Сумах проект координує обласний прес-клуб. Основним завданням моніторингу є визначення якості матеріалів, які пропонують ЗМІ українському читачу.

Координатор проекту голова прес-клубу Алла Федорина розповіла про залучення й підготовку експертів проекту та вимоги до відбору ЗМІ. У кожному регіоні здійснюється моніторинг шести друкованих та двох Інтернет-видань. На Сумщині це обласні газети «Данкор», «Сумщина», «Панорама», «Ваш шанс» та районні «Вперед» (Сумський р-н) і «Білопільщина» (Білопільський р-н); сайти «Сумиінфо» та «Всі Суми». Критеріями для відбору були наявність  суспільно-політичного контенту, що зачіпає інтереси більшості громадян; наявність власного контенту; обсяг та склад аудиторії; наклад видання або ж кількість відвідувань сайту.

Моніторинг здійснює група сумських експертів у складі Алли Ярової, кандидата філологічних наук, проректора Української академії банківської справи; Олега Медуниці, магістра управління суспільним розвитком, голови громадської організації «Бюро аналізу політики» та Володимира Садівничого, кандидата наук із соціальних комунікацій, доцента, заступника завідувача кафедри журналістики та філології Сумського державного університету. 

У березні була проведена відбірка матеріалів із загального обсягу публікацій у таких числах видань: «Білопільщина»: №28-31 від 3 березня, №32-34 від 10 березня,  №35-37 від 17 березня; «Ваш шанс»: №11 від 14-21 березня; «Вперед»: № 9 від 2 березня, №10 від 16 березня; «Данкор»: №10 від 7 березня, № 11 від 14 березня; «Панорама»: № 12 від 14-21 березня та вкладка в це число газети «Большая экономика»; «Сумщина»: № 27 від 6 березня, №№ 28-29 від 10 березня, №№30-31 від 17 березня. Загалом оцінено в друкованих виданнях 107 публікацій, у Інтернет-виданнях 42 матеріали.

Одним із завдань моніторингу  є визначення відповідності матеріалів стандартам журналістики. Згідно з вимогами проекту, розповів Володимир Садівничий, експерти щодо цього спираються на такі критерії: 1 – баланс думок або ж точок зору (категорія передбачає представлення всіх сторін конфлікту); 2 – оперативність; 3 – достовірність (категорія передбачає наявність посилання на джерела та чітку авторизацію кожної думки); 4 – відокремлення фактів від коментарів (категорія передбачає чітке позначення початку і кінця кожної думки, виключає будь-які журналістські оцінки і міркування);  5 – точність (відповідність кожного поданого факту реальності, точність цитування думок,
назв, цифр та інших даних);
6 – повнота представлення фактів чи інформації з проблеми
(категорія передбачає  вичерпну подачу ключових фактів за темою; обов’язковою є також наявність якісних бекграундів).

Таким чином, при максимальній оцінці 6 за кожен матеріал (1 бал за кожний із 6 критеріїв), видання отримали такі оцінки:
«Данкор» – 4,5 ( у лютому – 4,33),
«Всі Суми» – 3,76 (у лютому – 2,90),
«Білопільщина» - 3,69 ( у лютому – 2,69),
«Панорама» – 3,64 (у лютому – 3,46),
«Вперед» - 3,62 (у лютому – 2,73 ),
«Сумщина» – 3,56 (у лютому – 3,29),
«Ваш шанс» – 2,71 (у лютому – 3,24),
«Сумиінфо» – 2,52 ( у лютому – 2,52).
Як видно найнижчими за критеріями є показники балансу та повноти інформації.

Окремо не можна не відзначити подекуди суто мовні хиби матеріалів. Очевидно, що журналістам слід приділяти більше уваги роботі над грамотністю текстів.

Наступним завданням моніторингу є відстеження наявності матеріалів із ознаками замовності та цензури, – пояснив Олег Медуниця. Тобто експерти мають зробити висновок щодо ознак політичної, комерційної замовності та щодо неналежного маркування. До останніх  відносяться матеріали з ознаками реклами, марковані іншим чином, ніж словами «реклама» або «на правах реклами».

Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 – матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 – цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 – експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 – безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 – матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 – «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.

Серед друкованих видань у відсотковому вимірі найбільшу частку замовних матеріалів містить контент газети «Сумщина» – 53,3%: на 15 публікацій – 4 матеріали з ознаками політичної, 4 – із ознаками комерційної замовності. (У лютому: на 15 публікацій – 8 матеріалів із ознаками політичної замовності, 0 із ознаками комерційної замовності – 53,3%). 

На другому місці – газета «Панорама» – 44% від оглянутих публікацій: на 25 матеріалів 3 – з ознаками політичної, 8 – із ознаками комерційної замовності. (У лютому: на 15 публікацій – 3 матеріали із ознаками політичної замовності,  1 із ознаками комерційної замовності – 26,7%).
 
На третьому – газета «Ваш шанс» – 36,4% : на 22 публікації – 2 матеріали з ознаками політичної, 6 із ознаками комерційної замовності. (У лютому: на 17 публікацій – 2 матеріали з ознаками політичної замовності,  2 із ознаками комерційної замовності – 23,5%). 

Четверта позиція у газети «Білопільщина» – 33,3%: 3 з ознаками політичної, 2 – комерційної замовності. (У лютому: на 15 публікацій – 12 матеріалів із ознаками політичної замовності, 1 із ознаками комерційної замовності – 86,7%). 

На п’ятому місці – газета «Вперед» – 26,7%: 7 із ознаками політичної, 0 – комерційної замовності.  (У лютому: на 15 публікацій – 7 матеріалів із ознаками політичної замовності –  0 із ознаками комерційної замовності – 46,7%). 

У газеті «Данкор» експерти не знайшли матеріалів із ознаками замовності – 0%. (У лютому: на 15 публікацій – 2 матеріали із ознаками політичної замовності, 1 із ознаками комерційної замовності – 20%). 

У Інтернет-виданнях вищу кількість замовних матеріалів визначено на сайті «Сумиінфо» – 76,2%: на 21 розглянуту публікацію – 15 матеріалів із ознаками політичної, 1 – із ознакою комерційної замовності. (У лютому: на 21 публікацію – 14 матеріалів із ознаками політичної замовності,  0 із ознаками комерційної замовності – 66,7%). 

На сайті «Всі Суми» знайдено 19% замовних матеріалів: 4 з ознаками політичної, 1 – із ознаками комерційної замовності. (У лютому: на 21 публікацію – 3 матеріали із ознаками політичної замовності,  1 із ознаками комерційної замовності – 19%). 

Щодо наявності матеріалів, які мають неналежне маркування, то вони виявлені в двох виданнях: 22,7% у газеті «Ваш шанс» (5 матеріалів) та 20% у газеті «Панорама» (5 матеріалів). (У лютому експертні дані щодо немаркованих матеріалів виглядали так:  по одному матеріалу в газетах «Данкор» та «Білопільщина»).

У сенсі визначення матеріалів із ознаками замовності чи цензури, позитивним виявилося те, що для моніторингу обрані дві районні газети. Читаючи лише одну, експерти могли б прийняти за звичайний матеріал ту чи іншу публікацію, жодним чином не марковану. Коли ж розглядаються дві газети, стає очевидним, що вони друкують цілком однакові матеріали. Якщо у лютому це були «обов’язкові» для «районок» публікації «Обпечені молоком» («Білопільщина» №19-21 від 11 лютого; «Вперед» №6 від 10 лютого), то в березні таким матеріалом є публікація «Інвестор дасть грошей і реанімує село»: пройшовши у лютому в газеті «Вперед» (№ 8 від 24 лютого) у березні вона повторюється в газеті «Білопільщина» (№28-31 від 3 березня). Тут явно виражено другий критерій щодо оцінки матеріалів із ознаками замовності чи цензури: «цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ». У березні тенденція щодо надрукування одного й того ж матеріалу, часом – зі зміною заголовку, спостерігається і в обласних газетах.

У газеті «Панорама» високий показник замовності порівняно до попереднього місяця виник не через основне видання, а завдяки додатку, який, по суті, є рекламним проектом.

«Коли читаєш системно матеріали якихось видань, зауважуєш моменти, на які не звертаєш уваги при епізодичному ознайомленню з виданнями», – зауважила Алла Ярова. Вона відзначила ті позитиви, що є у ЗМІ, обраних для моніторингу та висловила своє бачення причин тих недоліків, що в них зустрічаються.

Учасники зібрання обмінялися думками щодо результатів моніторингу.

Просимо взяти до уваги.
Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінювальними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може розглядатися як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення.

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90