УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
28.07.2013.

Результати моніторингу ЗМІ: Харків, червень 2013

ХАРКІВ
ЧЕРВЕНЬ 2013

З 17 до 23 червня 2013 року  Харківський прес - клуб у рамках проекту «У-Медіа» міжнародної громадської організації «Інтерньюз Нетворк»  продовжив моніторинг  регіональних  ЗМІ: газет «Вечерний Харьков», «Время», «Слобідський край», «Харьковские известия»,  харківського випуску  «Комсомольская правда в Украине», районної газети «Трибуна трудящих»  та інтернет-видань «Статус кво» та  «Об’єктив».

Загалом оцінено  127 матеріали  у друкованих виданнях і 44– в он-лайн. Для аналізу експерти відбирали суспільно важливі матеріали і відкидали такі, що марковані як «реклама» і «на правах реклами», інтерв’ю, короткі інформаційні повідомлення, замальовки, світські новини, спортивні матеріали, прогнози, передбачення.

Для моніторигу використана методологія Інтерньюз Нетворк, яка розроблена разом з Інститутом масової інформаії (ІМІ) та Телекритикою.  

Моніторинг має на меті визначення відповідності матеріалів стандартам журналістики та відстеження наявності матеріалів із ознаками замовності. Експерти мають зробити висновок щодо ознак політичної, комерційної замовності та щодо неналежного маркування. (До останніх  відносяться матеріали з ознаками реклами, марковані іншим чином, ніж словами «реклама» або «на правах реклами»).

Як показав моніторинг червня у харківській пресі  зростає кількість матеріалів з ознаками замовності. У  березні їх було 8%, у квітні 13%, у червні 16%. Порівняно з квітнем, у червні зменшилась кількість неналежно маркованих 15 відсотків до 12%.  Вперше з початку проекту  моніторингу регіональних  ЗМІ, експерти відзначили видання, що не друкувало матеріали з ознаками замовності,  а реклама була належно маркована - це харківські сторінки газети «Комсомольская правда в Украине».

В інтернет виданнях хоч і не виявлено неналежно маркованих матеріалів, проте  відсоток  «джинси» збільшився у двічі: з 7%  у квітні до 14% у червні. 

У червні регіональні експерти Володимир Ревенко та Юрій Хомайко також аналізували інформаційний простір Сумщини і знайшли однакові  матеріали у ЗМІ обох  регіонів. Що, на думку експертів, говорить про організований характер публікацій і має ознаки політичної замовності. Стаття «А.Викул: «Местная власть должна учесть опыт прошлой зимы….» вийшов і у сумському тижневику «Данкор», і у харківській газеті «Время». А матеріал «Президент Янукович наблизив Україну до Європи в Братиславі» протягом моніторингового тижня, з 17 до 23 червня,  з»явилась  в сумських:«Панорама», «Сумщина» та районній «Білопільщині» та харківських: «Слобідський край» і «Вечерний Харьков». Публікація «На выборы президента Тимошенко и Яценюк пойдут вместе» з»явилися як в газеті «Вечерний Харьков», так і в сумських «Данкор»та«Панорама»,

Загалом «джинсових» матеріалів у сумських друкованих ЗМІ виявилось  27%, а неналежно маркованих -21% від усіх розглянутих. В електронних неналежно маркованих не виявлено, проте кількість інформацій з ознаками замовності– 52%.

Конкретно картина виглядає так : «Данкор»: «джинси» - 19% неналежно маркованих 0%, «Сумщина»: «джинси» -33%, неналежно маркованих -17%, «Панорама»: «джинси» -12%, неналежно маркованих-32%, «Ваш шанс»: «джинси» -32%, неналежно маркованих-24%, «Вперед»: «джинси» -22%, неналежно маркованих-11%, «Білопільщина»: «джинси» -45%, неналежно маркованих -32%

В електронних неналежно маркованих не виявлено, проте кількість інформацій з ознаками замовності– 52%. «Сумиінфо» -30%, а в «Xpress» -74%

Характеризуючи інформаційний простір Харківщини і Сумщини харківський експерт Юрій Хомайко відзначає: «Переважання офіціозу у ЗМІ, де головними героями виступають чиновники, одноманітні повідомлення-звіти, незацікавленість редакцій у пошуку власної суспільно значущої інформації – все це суттєво знижує потребу читачів перш за все у друкованій пресі, але й інтернет-видання виграють тільки за рахунок оперативності. Якщо не звертати увагу на ці тривожні симптоми, то надалі ситуація буде тільки погіршуватися.»

Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 - матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 - цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 - експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 - безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 - матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 - «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.

Моніторинг двох місяців показує підвищення загального балу дотримання. журналістських стандартів у харківській пресі 4, 17 у червні, порівняно з 4,13 у квітні. У електронних експерти зафіксували падіння з 4,72 у квітні до 4.05 у червні.

Щодо дотримання стандартів, експерти при максимальній оцінці 6 за кожен матеріал (1 бал за кожний із 6 критеріїв) вивели  такі середні оцінки за матеріали  

Щодо дотримання окремих стандартів можна констатувати, що  друковані видання охоче посилаються на джерела  максимум отримав критерій: достовірність (посилання на джерела) 0,99, у квітні 0,96  і точно цитують думки, назви, цифри та інші дані 0,97, у  квітні 0,94, відокремлюють факти від коментарів 0,81 у квітні         0,71. Оперативність порівняно з квітнем впала 0,53 проти 0,75..  Експерти наголошують, часто оперативність можна визначити лише тому, що на цю тему протягом тижня писала більшість ЗМІ. Також у половині матеріалів немає іншої точки зору( начальник і підлеглий не вважаються балансом)та відсутня якісна історія питання. Відтак проблемними, хоча з трохи кращими показниками ніж у квітні, залишаються критерії: баланс думок у червні 0,44 -  у квітні 0,43   та повнота представлених фактів у червні 0,43 - у квітні 0,41.

В електронних  ЗМІ  Харкова у червні загальний бал дотримання журналістських стандартів  впав порівняно з квітнем з 4,72  до 4,05

Рейтинг критеріїв он-лайн ЗМІ Харкова виглядав так:

проблемні:                                                      квітень         травень                                                      

«баланс думок» -                                             0,33                  0,32         

«повнота фактів»-                                            0,62                  0,48

середні:

«відокремлення фактів від коментарів                 0,90                  0,80                                            

 «оперативність»                                              0,74                  0,61

найвищі показники:

«достовірність» (посилання на джерела)               1,00                 1,00                                                        «точність»                                                        1,00                 0,84

Моніторинг оцінки дотримання  стандартів у друкованих та електронних ЗМІ Сумщини харківськими експертами показав ті ж проблеми, що і на Харківщині. Матеріалам бракує балансу думок та повноти представлених фактів. Загальний середній бал сумської преси за критеріями 4,00. «Данкор» 4,64, «Сумщина» 3,38, «Панорама» 4,64, «Ваш шанс» 4,07, «Вперед» 3,64, «Білопільщина» 3,62

Загальний середній бал оцінки дотримання  стандартів  електронних ЗМІ Сумщини 3,73: «Сумиінфо» 3,57, «Xpress» 3,89

Щодо визначення відповідності стандартам експерти спираються на такі критерії: 1 - баланс думок або ж точок зору (категорія передбачає представлення всіх сторін конфлікту); 2 - оперативність; 3 - достовірність (категорія передбачає наявність посилання на джерела та чітку авторизацію кожної думки); 4 - відокремлення фактів від коментарів (категорія передбачає чітке позначення початку і кінця кожної думки, виключає будь-які журналістські оцінки і міркування); 5 - точність (відповідність кожного поданого факту реальності, точність цитування думок, назв, цифр та інших даних); 6 - повнота представлення фактів чи інформації з проблеми (категорія передбачає  вичерпну подачу ключових фактів за темою; обов’язковою є також наявність якісних бекграундів).

Проект «Моніторинг публікацій у регіональних друкованих ЗМІ для оцінки дотримання стандартів журналістики» виконується міжнародною благодійною організацією «Український освітній центр реформ» за підтримки програми «У-Медіа» міжнародної неурядової організації «Інтерньюз Нетворк». Регіональні експерти Володимир Ревенко та Юрій Хомайко перед початком виконання проекту  пройшли навчання з методики здійснення моніторингу медіа в «Інтерньюз Нетворк».

Просимо взяти до уваги!

Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може розглядатися як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення.

 

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90