УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
28.07.2013.

Результати моніторингу ЗМІ: Львів, червень 2013

ЛЬВІВ
ЧЕРВЕНЬ 2013

ЛОГО «Львівський прес-клуб» у рамках проекту «У-Медіа» міжнародної громадської організації «Інтерньюз Нетворк» з 17 до 23 червня 2013 року моніторила шість друкованих видань у Львівській області - «Високий замок», «Експрес», «Львівська пошта», «Львівська газета», «Ратуша», «Комсомольская правда в Украине» (львівські сторінки) і дві інформаційні агенції -  «ZIK» і «Zaxid.net». 

Для моніторингу була використана методологія «Інтерньюз Нетворк», яка розроблена разом з ІМІ і «Телекритикою».  

У червні експерти оцінили 104 матеріали у шести друкованих ЗМІ і 42 – у двох інформаційних агенціях (електронні ЗМІ). Для аналізу експерти відбирали суспільно важливі матеріали і відкидали такі, що марковані як «реклама» і «на правах реклами», інтерв’ю, короткі інформаційні повідомлення, замальовки, світські новини, фотофакти, спортивні матеріали, прогнози, передбачення.

У червні половина видань з шести – «Експрес», «Львівська пошта» і «Комсомольская правда в Украине» від 17 до 23 червня не друкували матеріали з ознаками замовності. У другій половині газет - «Високий замок», «Львівська газета» і «Ратуша»  кількість матеріалів з ознаками замовності становила відповідно 14,29%, 13,33% і 6,25% від загальної кількості проаналізованих. В усіх трьох виданнях переважають матеріали з ознаками комерційної замовності. Середньомісячний показник – 5,77%. Це підтверджує позитивну тенденцію на Львівщині до зменшення матеріалів з ознаками замовності, яка розпочалася в лютому (квітень -7,29%, березень - 11,11%,  лютий – 11,54%).

Неналежно маркованих матеріалів експерти не виявили лише в «Комсомольской правде в Украине». Решта видань активно маркували рекламні матеріали на власний редакційний розсуд, використовуючи рубрики «Партнери», «Оголошення» тощо або ігноруючи будь-яку рубрикацію.

Найбільше таких публікацій, як і в квітні, зафіксовано у «Високому замку» і «Львівській пошті» -  відповідно 28,57% і 20,00%. У решті газет кількість неналежно маркованих матеріалів коливалася в межах 7%.   

Інформаційні агенції «Zaxid. net» і «ZIK» у червні порушили кількамісячну традицію з нерозміщення неналежно маркованих матеріалів. В обидвох електронних виданнях відсоток таких інформацій становив 4,76. Хоча це – вдвічі менше, ніж матеріалів з ознаками замовності, - 9,52%.

Як і в квітні, сфери замовлень в електронних ЗМІ чітко поділені: у «Zaxid. net» домінують матеріали з ознаками комерційного спрямування, у «ZIK» - політичного.

Журналістські стандарти в друкованих ЗМІ Львівщини впродовж квітня-червня демонструють позитивну стабільність 4,16 – 4,13 бала (березень - 3,24, лютий – 3,93, січень - 3,72 бала) з 6 можливих. Нагадаємо, що моніторинг дотримання журналістських стандартів відбувався за шістьмома критеріями – баланс думок/точок зору, оперативність, достовірність, відокремлення фактів від коментарів, точність, повнота поданих фактів.

Найвищі бали – 4,81 – у «Львівської пошти», 4,33 – у «Експресу», 4,60 – у «КП в Украине». У  «Високого замку», - 3,80, «Ратуші» - 3,67, «Львівської газети» -3,60.

З шести журналістських стандартів найвищий середній бал – 0,87 (квітень -0, 97, березень – 0,96, лютий – 0,95) з 1 можливого львівські друковані ЗМІ отримали за «достовірність або посилання на джерела інформації». «Оперативність» - на другій позиції – 0,80, «відокремлення фактів від коментарів» - на третій – 0,77, точність – на четвертій – 0,75 бала. «Баланс думок» і «повнота фактів» - традиційно посідають нижні сходинки рейтингу: відповідно – 0,49 і 0,45 бала з 1 можливого. 

Дотримання журналістських стандартів у двох електронних ЗМІ Львівщини цього разу було на рівні з друкованими: середній показник – 4,15 (квітень – 3,98, березень – 3,39, лютий – 4 бали): «Zaxid.net» - 4,20, «ZIK» - 4,10.

Електронні ЗМІ, як і друковані, найліпше витримали три стандарти - «достовірність (посилання на джерела)» – 0,85, «відокремлення фактів від коментарів» - 0,83 і оперативність – 0,80 бала з 1 можливого. Дещо гіршою була «точність» - 0,73 бала. І традиційно найважче електронним ЗМІ, як і друкованим, витримувати стандарти «повнота фактів» і «баланс думок/точок зору» – 0,48 бала.

- За два місяці дотримання стандартів у львівських ЗМІ відчутно поліпшилось. Особливо це стосується кількості матеріалів, які мають ознаки порушень, що дає підстави зарахувати їх до категорії ймовірної «політичної джинси». Підозри в політичній замовності мав лише один матеріал, усі інші можна зарахувати до ймовірної «комерційної джинси». Відсоток підозрілих матеріалів у друкованих виданнях помірний – менше 6%,  в інтернет-ЗМІ – менше 10%. Традиційно велика кількість рекламних матеріалів із неналежним маркуванням  виявлена у газеті «Високий замок», проте в інших виданнях цієї проблеми немає, або вона стоїть менш гостро. Що ж до дотримання стандартів, то приємно відзначити зростання рівня матеріалів газети «Львівська пошта», що вийшла у лідери із показником 4,80 бала. Традиційно порівняно високий рівень дотримання стандартів у «Комсомольской правде в Украине», майже однаковий (4,2 і 4,1 бала) – в інтернет-видань «Zaxid.net» і «ЗІК». Укотре хочу нагадати колегам про дотримання балансу думок у матеріалах про конфліктні ситуації, адже саме низькі показники дотримання стандарту балансу, переважно, знижують бали журналістських стандартів їхніх видань – зокрема, це стосується газети «Експрес» та обох інтернет-видань,- наголосив старший викладач Українського католицького університету, -експерт Отар Довженко.

У червні львівські експерти моніторили також ЗМІ Криму: друковані видання «Голос Крыма», «Крымская правда», «Крымское время», «Первая крымская», «Севастопольская газета», «Крымская газета» та он-лайн видання «Крым. Комментарии» і «Новый Севастополь».

- 17% матеріалів кримських ЗМІ мали ознаки замовності, а 10% - були неналежно марковані, - наголосив керівник медіапроектів Львівського прес-клубу, експерт з моніторингу Роман Шостак. – Антилідером такого рейтингу стала газета «Крымское время», в якій майже половина всіх матеріалів була заангажованою – як політично, так і комерційно. Середній бал друкованих видань з дотримання шести стандартів – 3,45, у електронних – 4,14. Максимальну оцінку – 1 бал – одержав стандарт достовірність (посилання на джерела)  у двох електронних ЗМІ – «Крым. Комментарии» і «Новый Севастополь». Найнижче – 0,05 - 0,07 – оцінювали експерти баланс думок у «Крым. Комментарии» та газети «Крымское время».

Просимо взяти до уваги! 

Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.
Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може бути трактована як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення.

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90