УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
18.07.2012.

Результати моніторингу ЗМІ: Харків, червень 2012

Харків
Червень, 2012

    З 4 по 10 червня  Харківський прес - клуб  продовжив моніторинг  регіональних  газет: «Время», «Слобідський край», «Главное», «Харьковские известия», «Вечерний Харьков», «Трибуна трудящих» та інтернет-видань «Статус кво» та  «Об’єктив» на дотримання журналістських стандартів та ознаки політичної і комерційної замовності або «джинси». Загалом оцінено 101 матеріал у друкованих виданнях і 42 – в он-лайн.
   Перший тиждень червня відзначився у харківських друкованих ЗМІ суттєвим збільшенням кількості матеріалів з ознаками замовності, погано прихованої реклами, головним чином – політичної. Інформаційним приводом для їх появи стали перш за все заходи, пов’язані зі святкуванням Міжнародного дня захисту дітей. У більшості з них взяли участь народні депутати, які не приховують свого наміру балотуватися у Верховну Раду нового скликання по харківських мажоритарних округах. Саме на їх позитивних характеристиках робився акцент  при висвітлюванні подій. У експертів склалося враження, що на газетних шпальтах мав місце безсоромний піар на дітях, і що, якби не присутність політиків на заходах, то самі заходи взагалі не потрапили би у поле зору журналістів. У лідери зі знаком «мінус» вийшла міська газета «Вечерний Харьков», де у перших  червневих номерах виявлено 8 матеріалів з ознаками політичної реклами. (Для порівняння: у останній тиждень травня, який аналізували експерти, таких було тільки 1).
   Особливо вразив №69 від 9 червня, що містить 5 матеріалів, де безпідставно акцентується увага лише на позитивних характеристиках одного з діючих народних депутатів, який  претендує і на новий мандат. Іншими приводами оцінювати матеріали як такі, що мають ознаки політичної реклами були: висвітлювання суперечок навколо мовного питання у ВР з відвертою підтримкою однієї з сторін; звіти з зібрань певних політичних сил, які централізовано розсилаються по регіонах. Про це свідчить  майже одночасна поява ідентичних текстів у різних виданнях (тут лідером залишається вже фактично давно розпочата передвиборча кампанія партії Н. Королівської «Україна – вперед»).
   Серед стабільних постачальників матеріалів з ознаками комерційної реклами продовжують залишатися лідерами Центр зайнятості та оператори кабельного телебачення.   Газета «Время» не робить позначки  «реклама», розміщуючи розклад авіарейсів з аеропорту Харкова на першій сторінці.
   Інтернет-видання «Статус Кво» та «Об» єктив» залишилися поза тенденцією  до збільшення немаркованої політичної та комерційної реклами. Експерти  з 4 по 10 червня не виявили там повідомлень з прикметами «джинси».
Можна констатувати, що кількість «джинси» у  регіональній пресі у червні порівняно з травнем збільшилась.
Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 - матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 - цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 - експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 - безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 - матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 - «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.
У травні загальний бал дотримання журналістських стандартіву шести друкованих виданнях Харківщини становив 3,59  (максимум 6) у червні він упав до 3,16. Політична заангажованісь харківських ЗМІ суттєво впливає на дотримання професійних журналістських стандартів. Це стосується не тільки комунальних друкованих комунальних видань, а й приватних, засновники яких, через свій бізнес залежать від влади чи політичних сил. Тому такий важливий для читача стандарт, як  баланс думок або ж точок зору (категорія передбачає представлення всіх сторін конфлікту) у харківських ЗМІ отримує стабільно низькі бали порівняно з іншими стандартами. У травні експерти оцінили цей критерій 0,34 (максимально 1), у червні 0,24.
Вінницькі експерти, які моніторили харківські ЗМІ відзначили, що комунальні видання «Слобідський край» та «Харьковские известия» максимально висвітлюють діяльність голови обласної адміністрації та мера міста, а також їх заступників. Часто це «протокольні» матеріали з заходів чиновників, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина. Важко знайти баланс думок і в опозиційній газеті «Главное», яка стоїть на позиції лише конкретної політичної сили. Тут стандарт - баланс думок – експерти оцінили у травні 0,27 бали (максимум 1), у червні 0,20. Як наслідок до стандартів з найнижчими оцінками в харківських ЗМІ потрапив  – повнота представлення фактів чи інформації з проблеми (категорія передбачає  вичерпну подачу ключових фактів за темою; обов’язковою є також наявність якісних бекграундів) - в травні 0,26, у червні 0,30. У вищеназваних виданнях він іще нижчий.
В електронних ЗМІ загальний бал дотримання журналістських стандартів у травні становив - 4,29,  у червні підріс до – 4,62 (максимум 6).  Найвищий бал від експертів отримав стандарт «достовірність (посилання на джерела)» – 1 бал. Майже на такій самій високій позначці «оперативність» - 0,98,  «відокремлення фактів від коментарів»-0,95  і такі ж проблемні, як у друкованих ЗМІ в рейтингу дотримання журналістських стандартів –«баланс думок» - 0,36 бала та – «повнота фактів» - 0,43 бала.
Щодо визначення відповідності стандартам експерти спираються на такі критерії: 1 - баланс думок або ж точок зору (категорія передбачає представлення всіх сторін конфлікту); 2 - оперативність; 3 - достовірність (категорія передбачає наявність посилання на джерела та чітку авторизацію кожної думки); 4 - відокремлення фактів від коментарів (категорія передбачає чітке позначення початку і кінця кожної думки, виключає будь-які журналістські оцінки і міркування); 5 - точність (відповідність кожного поданого факту реальності, точність цитування думок, назв, цифр та інших даних); 6 - повнота представлення фактів чи інформації з проблеми (категорія передбачає  вичерпну подачу ключових фактів за темою; обов’язковою є також наявність якісних бекграундів).
Проект «Моніторинг публікацій у регіональних друкованих ЗМІ для оцінки дотримання стандартів журналістики» виконується міжнародною благодійною організацією «Український освітній центр реформ» за підтримки програми «У-Медіа» міжнародної неурядової організації «Інтерньюз Нетворк». Регіональні експерти Володимир Ревенко та Юрій Хомайко перед початком виконання проекту  пройшли навчання з методики здійснення моніторингу медіа в «Інтерньюз Нетворк».
Просимо взяти до уваги!
Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.
Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може розглядатися як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення.

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis



Додані файли:
files/slon/ZvitKharkivJune.pdf

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90