УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
01.04.2013.

Результати моніторингу ЗМІ: Львів, лютий 2013

ЛЬВІВ
ЛЮТИЙ 2013

Повнота фактів та баланс думок і точок зору знову в дефіциті

ЛОГО «Львівський прес-клуб» у рамках проекту «У-Медіа» міжнародної громадської організації «Інтерньюз Нетворк» з 4 до 10 лютого 2013 року моніторила шість друкованих видань у Львівській області - «Високий замок», «Експрес», «Львівська пошта», «Львівська газета», «Ратуша», «Комсомольская правда в Украине» (львівські сторінки) і дві інформаційні агенції -  «ZIK» і «Zaxid.net»

Для моніторингу традиційно була використана методологія «Інтерньюз Нетворк», яка розроблена разом з ІМІ і «Телекритикою».  У лютому  експерти оцінили 104 матеріали у шести друкованих ЗМІ і 42 – у двох інформаційних агенціях (електронні ЗМІ). Для аналізу експерти відбирали суспільно важливі матеріали і відкидали такі, що марковані як «реклама» і «на правах реклами», інтерв’ю, короткі інформаційні повідомлення, замальовки, світські новини, фотофакти, спортивні матеріали, прогнози, передбачення.

Із січня відсоток неналежно маркованих матеріалів у львівських друкованих виданнях поступово зменшується: грудень 2012 року - 12,28%,  січень 2013 року - 9,82%, лютий – 7,69%. А в чотирьох виданнях – «Експрес», «Львівська газета», «Ратуша» «Комсомольская правда в Украине» - експерти не виявили жодного неналежно маркованого матеріалу.

Натомість у лютому зафіксовано в друкованих виданнях збільшення втричі матеріалів з ознаками замовності: у січні цей показник становив 3,57% до всіх оцінених публікацій, а в лютому – 11,54%. Цього місяця такі матеріали розміщували всі газети, крім «Експресу» і «Комсомольськой правды в Украине» (львівські сторінки). Назагал у чотирьох виданнях матеріалів з ознаками комерційної замовності вдвічі більше, ніж публікацій з ознаками політичної замовності. 

Електронні ЗМІ – інформаційні агенції «ZIK» і «Zaxid.net» – у лютому не розмістили жодного неналежно маркованого матеріалу. Цю тенденцію експерти спостерігають уже четвертий місяць поспіль. Не зафіксовано також за чотири останні місяці в електронних ЗМІ матеріалів з ознаками політичної замовності.  

Дотримання журналістських стандартів у друкованих ЗМІ Львівщини в лютому оцінено як 3,92 бала з 6 можливих. Цей показник дещо поліпшено, порівняно з січнем, - на 0,2 бала (січень - 3,72). Нагадаємо, що моніторинг дотримання журналістських стандартів відбувався за шістьома критеріями – баланс думок/точок зору, оперативність, достовірність, відокремлення фактів від коментарів, точність, повнота поданих фактів.
Найліпший результат у газети «Експрес» - 4,13 бала, другий – у «Комсомольской правды в Украине» - 4 бали, третій – у газети «Ратуша» - 3,93 бала, четвертий – у «Львівської пошти» - 3,89 бала, п’ятий – у «Високого замку» - 3,88 бала, шостий – у «Львівської газети» - 3,69 бала.

З шести журналістських стандартів найвищий середній бал – 0,96 з 1 можливого львівські друковані ЗМІ отримали за «достовірність або посилання на джерела інформації». «Відокремлення фактів від коментарів» оцінено 0,69 бала, «точність» –  0,67 бала, «оперативність» – 0,62 бала, «баланс думок» і «повнота фактів» традиційно отримали найнижчі оцінки – відповідно 0,52 бала і 0,47 бала з 1 можливого. 

Дотримання журналістських стандартів у двох електронних ЗМІ Львівщини є звично вищим, ніж у друкованих, - середній показник – 4 бали: «Zaxid.net» - 4,19, «ZIK» - 3,81.

Найліпше електронні ЗМІ, як і друковані, витримали стандарт «достовірність (посилання на джерела)» – 1 бал з 1 можливого. «Відокремлення фактів від коментарів» - 0,76 бала, «точність» і «оперативність» заслужили однакові оцінки – по 0,69 бала, «баланс думок/точок зору - 0,48 бала і «повнота фактів» - 0,38 бала. 

- Кількість матеріалів у львівських ЗМІ, які можуть свідчити про замовний характер, у лютому порівняно з січнем, зросла – 11,54% від загальної кількості аналізованих матеріалів. Найгіршою є ситуація у «Львівській газеті», де майже третина аналізованих матеріалів визначені як гіпотетично замовні, серед них, зокрема, хвалебний матеріал про першого віце-прем’єра Сергія Арбузова, підписаний псевдонімом. Порівняно з січнем зменшилась кількість ЗМІ, в яких підозрілих матеріалів не виявлено взагалі: у лютому це - «Експрес», «Zaxid.net» і нове аналізоване видання «Комсомольская правда в Украине». Загальний відсоток неналежно маркованих матеріалів у лютому становив 7,69%, тоді як у січні – 9,82%. Найгіршою є ситуація з неналежним маркуванням рекламних матеріалів, зокрема в газеті «Високий замок», де 28% аналізованих матеріалів є рекламою, немаркованою словами «реклама» чи «на правах реклами». Як і раніше, в інтернет-виданнях спостерігаємо значно меншу кількість матеріалів з ознаками замовності, ніж у газетах, хоча, на відміну від січня, у лютому один такий матеріал був виявлений в інтернет-виданні «ZIK». Рівень дотримання стандартів залишається середнім; інтернет-видання з невеликим розривом випереджають друковані (відповідно 4,00 і 3,92 бала). Традиційно найнижчими є показники балансу думок та повноти подання інформації, найвищими – достовірності (посилання на джерела). Окремо слід сказати про газету «Експрес», яка, хоч і має порівняно найвищий загальний бал (4,13), але суттєво знижує свій показник саме через відсутність балансу думок у матеріалах, -- наголосив старший викладач Українського католицького університету, експерт Отар Довженко.

У лютому львівські експерти моніторили також ЗМІ Вінниці: друковані видання «Реал», «33-й канал», «РІА», «Місто», «Вінничина», «Газета по-українськи» та он-лайн видання «Вінниця-інфо» і «Майвін».

Загалом експерти оцінили 140 матеріалів. Середній лютневий бал вінницьких друкованих видань – 3,22, а електронних – 3,45 із 6-ти можливих. Найліпше вінницькі журналісти також дотримують стандарту достовірності або посилання на джерела (друковані – 0,86, електронні – 0,93), а найгірше – друковані видання – оперативності та балансу думок/точок зору (відповідно 0,31 і 0,38 бала), електронні ЗМІ – балансу думок/точок зору та відокремлення фактів від коментарів (відповідно 0,10 і 0,38 бала), - зауважив експерт з моніторингу, керівник медіапроектів ЛОГО «Львівський прес-клуб» Роман Шостак.

Відсоток матеріалів із ознаками замовності у друкованих виданнях 18,37%, а в електронних – 4,76%. Тільки одне видання з шести – РІА – публікувало, на думку експертів, неналежно марковані матеріали. В он-лайн виданнях їх не виявлено жодного. До шести стандартів не належить мовно-літературний, але якби такий був, то абсолютним аутсайдером за цим критерієм була б визнана вінницька сторінка «Газети по-українськи». Зумисне і надмірне використання суржику у прямій мові героїв газетних публікацій мимоволі перекочовує і у мову журналістів.  

Просимо взяти до уваги! 
Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.
Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може бути трактована як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення.

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90