УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
28.04.2014.

Результати моніторингу ЗМІ: Харків, березень 2014

ХАРКІВ
БЕРЕЗЕНЬ 2014

З 3 до 8 березня 2014 року  Харківський прес - клуб у рамках проекту «У-Медіа» міжнародної громадської організації «Інтерньюз Нетворк»  продовжив моніторинг  регіональних  ЗМІ: газет «Вечерний Харьков», «Время», «Слобідський край», «Харьковские известия»,  харківського випуску  «Комсомольская правда в Украине», районної газети «Трибуна трудящих»  та Інтернет видань «Статус кво» та  «Об’єктив».

Моніторинг має на меті визначення відповідності матеріалів стандартам журналістики та відстеження наявності матеріалів із ознаками замовності. Експерти мають зробити висновок щодо ознак політичної, комерційної замовності та щодо неналежного маркування. (До останніх  відносяться матеріали з ознаками реклами, марковані іншим чином, ніж словами «реклама» або «на правах реклами»).

Для моніторингу використана методологія Інтерньюз Нетворк, яка розроблена разом з Інститутом масової інформаії (ІМІ) та Телекритикою.

Загалом оцінено:  125 матеріалів  у друкованих виданнях і 42 – в он лайн. Для аналізу експерти відбирали суспільно важливі матеріали і не брали до уваги: короткі інформаційні повідомлення, інтерв’ю,  спортивні матеріали, світські новини, прогнози, передбачення.

В цілому у харківській пресі зменшилась кількість  матеріалів з ознаками замовності до 8 % з 13,39% у січні. Про те кількість неналежно маркованих матеріалів навпаки виросла з 11,20% у січні  до 15,20%. У березні у виданнях «Слобідський край» та «Трибуна трудящих»  матеріалів з ознаками замовності та  неналежно маркованих не виявлено. Експерти відзначили, що  харківський випуск  «Комсомольская правда в Украине» змінив маркування «реклама» на рубрику «факт».

В он лайн виданнях вже третій місяць  ситуація залишається незмінною. Експерти не виявили неналежно маркованих матеріалів. Матеріалів з ознаками замовності 2,38%.

По виданнях  ситуація виглядає наступним чином:

У перший тиждень березня харківські друковані ЗМІ приділяли значно менше уваги політичним подіям у країні та регіоні в порівнянні з Інтернет-виданнями. На думку харківського експерта Юрія Хомайка  при висвітленні цих подій газети все ж таки у більший мірі дотримувалися балансу думок ніж у період протистояння на Майдані, коли міська та обласна влади відверто демонстрували неприйняття демократичних прагнень. Прикрим виключенням залишається муніципальна газета «Харьковские известия», яка, по суті, давно перетворилася на рупор регіоналів. Яскравим прикладом того є анонімний репортаж «Харьковская весна» у №27 (4. 03.2014)  з проросійського мітингу на центральній площі, який переріс на штурм будівлі облдержадміністрації. Невідомий автор (матеріал без підпису) проігнорував принцип балансу думок, не надав слова нікому з постраждалої сторони, не відтворив повну картину перебігу подій, дозволив собі підміну фактів власними емоційними оцінками на кшталт «попытки вандализма по отношению к памятнику Ленина», «погромы в городе» і таке інше, що створює враження нібито за конфлікт несе відповідальність виключно колишня опозиція. Цікаво, що на цьому ж розвороті вміщено ще один репортаж – про (як на думку автора) широке й радісне святкування Масляної на тому ж місті наступного дня, який має безумовні ознаки замовності, бо увага тричі акцентується на організації цього заходу депутатом міськради Олександром Кочеровим.

Контент Інтернет-видань дає можливість у досить повній мірі уявити перебіг політичних подій. Однак якщо сайт «Объектив» майже завжди дотримується балансу думок у межах одного повідомлення, то сайт «SQ» у кожній окремій інформації, як правило, посилається тільки на одне джерело. Тобто, для отримання загальної картини треба читати усю новинну стрічку.

Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 - матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 - цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 - експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 - безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 - матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 - «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.

Показник дотримання журналістських стандартів у березні в харківських газетах залишився на січневому рівні 4,42 (з 6 можливих балів). В електронних ЗМІ третій місяць експерти фіксують підвищення загального балу до 4,81 з 4,57 у січні  та 4,35 у грудні.

 

Щодо визначення відповідності стандартам експерти спираються на такі критерії: 1 - баланс думок або ж точок зору (категорія передбачає представлення всіх сторін конфлікту); 2 - оперативність; 3 - достовірність (категорія передбачає наявність посилання на джерела та чітку авторизацію кожної думки); 4 - відокремлення фактів від коментарів (категорія передбачає чітке позначення початку і кінця кожної думки, виключає будь-які журналістські оцінки і міркування); 5 - точність (відповідність кожного поданого факту реальності, точність цитування думок, назв, цифр та інших даних); 6 - повнота представлення фактів чи інформації з проблеми (категорія передбачає  вичерпну подачу ключових фактів за темою; обов’язковою є також наявність якісних бекграундів).

Експерти при максимальній оцінці 6 за кожен матеріал (1 бал за кожний із 6 критеріїв) вивели  такі середні оцінки за матеріали.  Найвищі

бали серед газет отримав «Вечерний Харьков» -  5,15 (4,06). Далі видання розташувалися так: «Слобідський край» - 4,93 (4,60), «КП в Украине» харківський випуск – 4,69, (5,20). «Время»- 4,50, (4,73), однакову кількість балів 3,63 отримали «Трибуна трудящих» - (4,07 у січні) та газета «Харьковские известия» (3,88 у січні),  Якщо говорити про окремі стандарти, то ситуація у березні виглядає так:

«точність» – 0,99,

«достовірність (посилання на джерела) - 0,92

«відокремлення фактів від коментарів» -0,89

«оперативність» - 0,83

«повнота представлених фактів»- 0,40

«баланс думок» - 0,39

Серед он-лайн  ЗМІ   ситуація виглядає так:   «Об»єктив» -5,10, (4,90 ), «Статус кво»- 4,52, (4,24).  Рейтинг окремих критеріїв виглядав так: максимальний  показник січня  1,00 зберігають і у березні - «достовірність (посилання на джерела), далі іде «точність» -0,98, на третьому місці набрали «відокремлення фактів від коментарів»  та «оперативність» -0,93. Проте половині матеріалів бракує критеріїв: «повнота представлених фактів»- 0,52, «баланс думок» -0,45.

Також у березні харківські експерти В.Ревенко та В.Хомайко аналізували інформаційний простір Донеччини. В газетах обох регіонів присутні матеріали з ознаками політичної замовності про партію регіонів. Протягом тижня з газетах обох регіонів з»явилися практично однакові матеріали. «15 марта в Донецке состоится ХІV съезд Партии регионов», автор П.Светлый «Вечерний Харьков» №27 та у цьому ж номері матеріал без автора «Партия регионов определяется с кандидатом в Президенты». У № 33 донецької газети «Жизнь» також дві публікації:  «Партия регионов собирает съезд» та «Партия регионов: шансы на президенство» безіменних авторів.

Матеріали з ознаками замовності окремо по виданнях:

Загальний середній бал за  дотримання  стандартів  донецької преси – 3,96. Окремо по газетах: «Донбасс»- 5,26, «Жизнь» - 4,20, «Вечерний Донецк»- 4,11, «Донецкие новости»- 3,62, «Панорама» - 3,56 «Вечерняя Макеевка»- 3,00. В Інтернет виданнях загальний бал - 4,17. «Новости донбасса»- 3,90, « Ура-информ»- 4,43.                                                                       

Проект «Моніторинг публікацій у регіональних друкованих ЗМІ для оцінки дотримання стандартів журналістики» виконується міжнародною благодійною організацією «Український освітній центр реформ» за підтримки програми «У-Медіа» міжнародної неурядової організації «Інтерньюз Нетворк». Регіональні експерти Володимир Ревенко та Юрій Хомайко перед початком виконання проекту  пройшли навчання з методики здійснення моніторингу медіа в «Інтерньюз Нетворк».

Просимо взяти до уваги!

Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може розглядатися як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення. 

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90