УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
28.04.2014.

Результати моніторингу ЗМІ: Львів, березень 2014

ЛЬВІВ
БЕРЕЗЕНЬ 2014

Баланс думок в електронних ЗМІ – найнижчий від початку моніторингу

ЛОГО «Львівський прес-клуб» у рамках проекту «У-Медіа» міжнародної громадської організації «Інтерньюз Нетворк» з 3 до 9 березня 2014 року моніторила шість друкованих видань у Львівській області - «Високий замок», «Експрес», «Львівська пошта», «Львівська газета», «Ратуша», «Комсомольская правда в Украине» (львівські сторінки) і дві інформаційні агенції -  «ZIK» і «Zaxid.net». 

Для моніторингу була використана методологія «Інтерньюз Нетворк», яка розроблена разом з ІМІ і «Телекритикою».  

У березні експерти оцінили 93 матеріали в шести друкованих ЗМІ і 42 – у двох інформаційних агенціях (електронні ЗМІ). Для аналізу експерти відбирали суспільно важливі матеріали і відкидали такі, що марковані як «реклама» і «на правах реклами», інтерв’ю, короткі інформаційні повідомлення, замальовки, світські новини, фотофакти, спортивні матеріали, прогнози, передбачення.

Цього місяця, на відміну від двох попередніх, коли в 2-х із 6-ти газет не були зафіксовані матеріали із ознаками замовності, всі 6 видань розмістили «джинсу». Розподілена вона в друкованих ЗМІ майже в однакових відсотках – від 6,25% до 6,67%, і лише Львівська газета перевершила цей показник удвічі – 12,50%. У підсумку загальний відсоток публікацій з ознаками замовності у друкованих львівських ЗМІ в березні становить 7,53%.

Тобто позитивна тенденціязменшення кількості матеріалів із ознаками замовності, яка окреслилася восени 2013 року: вересень - 25%, листопад– 14,59%, грудень – 8,82%, січень – 6,06%, почала переростати в негативну. Причому, політична «джинса» домінує над комерційною: 71% до 29% і ця тенденція також прогресує. Нагадаємо, що в листопаді пропорція становила 50% на 50%, у грудні  89% проти 11% - на користь політичної «джинси», в січні – 67% на 33%.

В електронних ЗМІ зменшилася, порівняно з попереднім аналізованим місяцем, кількість інформацій з ознаками замовності: ZIK - 4,76%, Zaxid.net – 14,29%, середній показник – 9,52%.

Нагадаємо, в листопаді він становив трохи більше 2%, у грудні – 4,76%, у січні - 14,29%. Пропорція комерційної і політичної «джинси» в березні розподілена 67% на 33%.

Середній показник дотримання журналістських стандартів, який упродовж трьох останніх місяців зростав, у березні почав падати – 3,70 бала з 6 можливих. Нагадаємо:  листопад – 3,42 бала, грудень – 3,8, січень – 4,06 бала.

Найвищий середній бал у березні вперше за час дворічного моніторингу здобув «Високий замок» - 3,93. Майже однакові показники в «Експресу» і «Львівської пошти» - відповідно 3,75 і 3,73. Однакову кількість балів – по 3,67 – набрали «Ратуша» і «КП в Украине» і у «Львівської газети» – 3,47 бала.

Нагадаємо, що моніторинг дотримання журналістських стандартів відбувається за шістьмома критеріями – баланс думок/точок зору, оперативність, достовірність, відокремлення фактів від коментарів, точність, повнота поданих фактів.

Рейтинг дотримання шести журналістських стандартів є незмінним з липня 2013 року. Найвищий середній бал – 0,94 з 1 можливого львівські друковані ЗМІ отримали за «достовірність або посилання на джерела інформації»(січень -0,92, грудень - 0,88, листопад - 0,95). «Точність» на другій позиції – 0,86 ( січень - 0,87, грудень - 0,86, листопад - 0,71,). Третій показник «відокремлення фактів від коментарів» - 0,69 (січень - 0,78 грудень  – 0,66, листопад - 0,65).  «Повнота фактів» несуттєво обійшла в рейтингу «оперативність» - відповідно 0,47 (січень – 0,58, грудень - 0,47, листопад - 0,38) та 0,42 (січень – 0,62, грудень 0,66, листопад – 0,42). Найпроблематичніший для виконання стандарт «баланс думок» традиційно посів останній рядок рейтингу: 0,32 бали (січень – 0,30, грудень – 0,27, листопад – 0,31).

Журналістські стандарти у двох електронних ЗМІ Львівщини також пішли донизу – 3,81 бала. Нагадаємо, що середній показник у січні був 4,19 бала, у грудні – 3,55, у листопаді – 4,57. Окремі результати такі: «Zaxid.net» - 3,86 бала (січень – 4,24, грудень – 3,71, листопад – 4,8), «ZIK» - 3,76 бала (січень – 4,14, грудень – 3,38, листопад – 4,33).

Стандарти в електронних ЗМІ майже збіглися з аналогічними показниками у січні та в друкованих ЗМІ – у березні: «достовірність (посилання на джерела)» - 0,95 бала (січень - 0,95, грудень – 0,88, листопад – 0,98), «відокремлення фактів від коментарів» - 0,86 бала (січень – 0,86, грудень – 0,64, листопад – 0,93); «точність» - 0,81 бала (січень – 0,83, грудень – 0,81, листопад – 0,95); оперативність – 0,74 бала ( січень – 0,74, грудень – 0,64, листопад – 0,83). Найбільше посадили рейтинг два показники - «повнота фактів» - 0,31бала (січень – 0,57, грудень – 0,4, листопад – 0,62,) та «баланс думок/точок зору» - 0,14 (січень – 0,24, грудень – 0,17, листопад – 0,24). «Баланс думок/точок зору» в березні взагалі побив усі рекорди за найнижчим показником від початку моніторингу.

 «Майже стовідсоткова відсутність неналежно маркованих матеріалів у березні свідчить про рекордне дотримання закону про рекламу у львівських ЗМІ за два роки моніторингу, - зауважив експерт Роман Шостак, керівник медіапроектів Львівського прес-клубу. – Однак жодне львівське видання – друковане чи електронне – не уникло публікації матеріалів із ознаками замовності – політичної чи комерційної. На сторінках двох газет – «Ратуші» і «Львівської газети» - дуетом стартувала президентська виборча кампанія з однаковими матеріалами під однаковим заголовком «Перший пішов: Ляшка висунули в президенти». Уперше у березні за час моніторингу зафіксована найменша різниця між найвищим і найнижчим середніми балами дотримання журналістських стандартів  - 0,46 бала (3,93 у «Високого замку» і 3,47 у «Львівської газети»).

У січні львівські експерти моніторили також ЗМІ Харківської області.

«Оперативність – один із шести журналістських стандартів, якого у березневих матеріалах друкованих («Время», «Слобідський край», «Комсомольская правда в Украине», «Вечерний Харьков», «Харьковские известия», «Трибуна трудящих») та онлайн-видань («Статус КВО» та «Объектив»)  Харкова було дотримано найбільшою мірою, - наголосив завідувач кафедри нових медій факультету журналістики ЛНУ імені І.Франка Борис Потятиник. З огляду на політичну ситуацію в Україні, значна кількість журналістських матеріалів мала емоційне забарвлення, тому дещо знівельованим виявився стандарт «Відокремлення фактів від коментарів». У своїх публікаціях журналісти оприлюднювали достовірну інформацію (однак не завжди зі збереженням точності), покликаючись на компетентні в проблемі джерела. Баланс думок був дотриманий меншою мірою.

Журналісти інтернет-ресурсів більшою мірою, ніж у друкованих виданнях, порушували стандарт достовірності та повноти поданої інформації, часто використовували оціночні судження.

Щодо замовності публікацій, то у газетах кількість політичної джинси перевищувала кількість комерційної. В інтернет-виданнях матеріали з ознаками політичної чи комерційної замовності, а також із немаркованою рекламою, практично відсутні».

Просимо взяти до уваги! 

Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.
Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може бути трактована як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення.

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90