УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
21.08.2014.

Результати моніторингу ЗМІ: Донецьк, липень 2014

ДОНЕЦЬ
 ЛИПЕНЬ, 2014

ГРОМАДСЬКИЙ МОНІТОРИНГ ДОНЕЦЬКИХ ЗМІ

У липні 2014 року група незалежних експертів продовжила моніторити матеріали шести донецьких друкованих засобів масової інформації і двох інтернет-видань з метою дослідження ситуації щодо дотримання стандартів журналістської етики, виявлення матеріалів із ознаками комерційної або політичної «замовності» та  прихованої реклами. Враховуючи складну військово-політичну ситуацію в донецькій області та м. Донецьку, обмеження діяльності місцевих засобів масової інформації, за погодженням із координатором проекту та донорами, були внесені зміни у перелік ЗМІ, що підлягають моніторингу. Крім того, було прийнято рішення провести моніторинг он-лайн версій (сайтів) ряду друкованих видань, які не виходили в друк, але розміщували на своїх ресурсах матеріали. Станом на 14 липня 2014 року заміні підлягали наступні видання: газета «Донбасс» та «Донбасс неделя» замінена на газету «Московский Комсомолець» (друкований варіант) (вибір був зроблений за результатами опитування серед осіб, що розповсюджують пресу - газета “МК” була вказана, як одна з найпопулярніших серед споживачів); щотижневик «Панорама» на он-лайн версію «Муниципальной газеты».

Окрім вищевказаних ЗМІ оцінювались, традиційно популярні та відомі в Донбасі газети «Жизнь» (он-лайн версія), «Донецкие Новости» (он-лайн версія; друкований варіант виходив, як додаток до газети «Сегодня» та як спецвипуск на звільнених територіях донецької області), «Вечерний Донецк» (он-лайн версія; припинила вихід у друкованому варіанті 12 липня 2014 року), «Вечерняя Макеевка» (друкований варіант), а також інтернет-видання «Новости Донбасса» і «Ура-Информ.Донбасс» як одні з найбільш прогресуючих і таких, що впливають на формування громадської думки в інформаційному просторі Донбасу.

ПЕРША ПОЗИЦІЯ – ОЗНАКИ ЗАМОВНОСТІ.

Було оцінено 113 матеріалів у друкованих виданнях (у т.ч. матеріали в он-лайн версіях) і 43 в он-лайн ЗМІ. На думку експертів в друкованих ЗМІ було розміщено 7 (6%) матеріалів  з ознаками замовності. Із загальної кількості матеріалів, які експертною групою були віднесені до таких, значна частина (6 з 7)  мають ознаки політичної замовності (85% від загальної кількості оцінених матеріалів, що мають ознаки замовності). 1 матеріал має ознаки комерційної «джинси»і, який просуває послуги одного з операторів мобільного зв’язку (газета «Вечерняя Макеевка» (№74 (2912) від 15.07.14) матеріал: «Абоненты МТС набирают номер 111»).  Більш всього матеріалів з ознаками політичної «замовності» у липні є у газети «Московський Комсомолець» - (3+0) та он-лайн версії «Донецкие Новости» - (2+0).

В газеті «Московский Комсомолец» (№ 29 від 17-23.07.14) був розміщений блок «КРИЗИС» з 4 матеріалів якого, на думку експертів, відстоюються інтереси однієї сторони військового конфлікту в східній Україні - проросійських бойовиків, безпідставно акцентує увагу на негативних характеристиках, містить елементи маніпулювання масовою свідомістю на тлі загострення конфлікту в регіоні навколо окремих питань пов’язаним із захистом територіальної цілісності та суверенітету України, легітимності Збройних сил, Національної гвардії та інших військових формувань, знущань над місцевими мешканцями у звільнених від бойовиків територій. В матеріалі «Парад предателей» («Московский Комсомолец», № 29 від 17-23.07.14, с.16) йде пряма дискредитація добровольчих батальйонів, які задіяні в АТО та окремих політиків, які їх підтримують (І.Коломойський та О.Ляшко). Матеріал «Руины Славянска скупают за копейки» («Московский Комсомолец», № 29 від 17-23.07.14, с.17) розповідає про «жахіття» мешканців Слов’янська після входження до міста військових підрозділів сил АТО, серед яких: відбір військовими у цивільних гуманітарної допомоги, примус до написання доносів на активістів ДНР, переміщення осіб, які підтримували ДНР до «фільтраційних таборів» тощо. Використовуючи деякі слова-маркери та звороти, надається емоційна оцінка подіям, що може підштовхувати до прийняття читачем безальтернативного вибору однієї із сторін конфлікту - проросійської (наприклад:  «хунта», «…при Стрелкове такого не было…», «…одна пигалица из украинской газеты..», «…у вас могут забрать дом даром, для спецпереселенцев с западной украины»), вводять в оману читачів, ставить під сумнів легітимність державної влади та Збройних сил України, підвищує рівень тривожності, сіють паніку. У матеріалі «Строитель Приднестровской республики обосновался в Донбассе» («Московский Комсомолец», № 29 від 17-23.07.14, с.17) на думку експертів безпідставно акцентується увага на позитивних аспектах діяльності та особистих рис громадянина РФ Володимира Антюфєєва, який був назначений на посаду віце-прем’єра ДНР та впливає на свідомість громадян на користь цієї особи та легітимізує її, як представника інтересів мешканців Донбассу (наприклад, «профессионал в деле создания с нуля нових государств», «ближайший соратник первого приднестровского президента», «имеет репутацию блестящего профессионала и человека чести – верного своим принципам и людям, которым служит», «Антюфеев внес вклад в создание не только приднестровских спецслужб, но и самой ПМР, которая за эти годы из фантома превратилась в состоявшееся государство»). Слід зазначити, що викликає багато питань щодо походження саме цього блоку матеріалів. Більшість представлених матеріалів, які розміщені в «Московском Комсомольце», № 29 від 17-23.07.14 та висвітлюють події на сході України мають нейтральну емоційну окраску, повно та неупереджено висвітлюють події, дають практичні рекомендації щодо тих чи інших кризових ситуацій (обстріли, евакуація тощо).

В он-лайн версії газети «Донецкие Новости» було визначено два матеріали, які мають ознаки політичної «замовності» та висвітлюють діяльність народного депутата Тетяни Бахтеєвої («Татьяна Бахтеева обсудила с донецкими активистами пути выхода из кризисной ситуации на Донбассе» від 01.07.14 http://dnews.donetsk.ua/news/2014/07/01/25738.html та «Татьяна Бахтеева предлагает запретить продажу алкоголя на АЗС» від http://dnews.donetsk.ua/news/2014/07/04/25836.html).  Підставами для такого висновку є те, що ці матеріали виставлені в іншому ЗМІ («Новости Донбасса», які позначені, як «реклама» (http://novosti.dn.ua/details/229075/ та http://novosti.dn.ua/details/228744/), а також є в інших засобах масової інформації, що не входять до моніторингу.

Матеріалів в друкованих виданнях з неналежним маркуванням не виявлено.

В електронних виданнях експертна група не виявила матеріалів з ознаками комерційної та політичної «заможності», а також матеріалів з неналежним маркуванням.

Моніторинг сумських  друкованих видань донецькими експертами дав наступні результати:

- зі 121 оцінених матеріалів друкованих ЗМІ 11 (9%) матеріалів мали ознаки «заможності». 8 - політичної, 3 – комерційної. 25 матеріалів (21%) експертами віднесено до неналежно маркованої реклами.

У сумських Інтернет виданнях було виявлено 1 матеріал з ознаками політичної «замовності» (Суми-Інфо).  

ДРУГА ПОЗИЦІЯ – ДОТРИМАННЯ ЖУРНАЛІСТСЬКИХ СТАНДАРТІВ.

 Оцінювання суспільно-важливих матеріалів новинного та інформаційного характеру проводилося за методологією Інтерньюз, яка розроблялася спільними зусиллями з ІМІ (http://imi.org.ua) та Телекритикою (http://telekritika.ua

На думку експертів, у донецьких друкованих виданнях (в т.ч. он-лайн версіях) найчастіше журналістським матеріалам бракує дотримання балансу думок. У липні цей показник набагато нижчий (0,14) ніж у минулому моніторинговому періоді (0,36). У порівнянні з попереднім періодом (4,13 бали) по всім позиціям ситуація погіршилась (3,65) бали.  На загальному фоні найгірше з усіх у липні 2014 виглядають он-лайн матеріали газети «Вечерний Донецк» (2,80). Низький рівень оцінки матеріалів можна пояснити обмеженням діяльності редакції газети «Вечерний Донецк» з боку керівництва ДНР та випадками тиску на журналістів. Серед лідерів можна виділити газету «Вечерняя Макеевка» (4,25 бали по всіх критеріях) та «Донецкие Новости» (4,00).

У донецьких Інтернет виданнях частка матеріалів (0,44) в яких присутній баланс думок значно вища за друковані ЗМІ. По всім критеріям, показники Інтернет-видань відрізняються від показників друкованих. В цілому різниця сягає 1,6 бали на користь он-лайн видань (5,25 проти 3,65).      

Сумським друкованим виданням, на думку донецьких експертів, також бракує балансу думок (0,48).  Стосовно інших характеристик показники відрізняються від донецьких (в цілому 3,65 (Донецьк) бали проти 4,69 (Суми)). Найбільш високі оцінки отримала газета  «Вперед» – 5,27.

У сумських Інтернет виданнях у липні 2014 року рівень збалансованості матеріалів (0,38)  виявився нижчим за донецькі (0,44). По іншим критеріям показники регіональних Інтернет видань донецькі показали вищій результат (5,25 проти 4,64). В середньому різниця становить 0,64 бали.

 КОМЕНТАРІ ЕКСПЕРТІВ ЗА РЕЗУЛЬТАТМИ МОНІТОРИНГУ ДОНЕЦЬКИХ ЗМІ

Бондаренко Сергій, голова правління ГО “Центр аналізу та розвитку громадських комунікацій “ДІАЛОГ”: “якщо в цілому оцінювати дискурс донецьких ЗМІ у липні 2014 року та порівнювати його з лютим-квітнем 2014 року відчутно змінилась риторика. На початку року місцеві ЗМІ були більш політизованими, можна було бачити підтримку однієї політичної сили та підтримку деструктивних суспільних процесів які шкодили цілісності та суверенітету України, то в липні матеріали в основному висвітлюють події в зоні АТО (новини, коментарі та консультації щодо збереження здоров’я та життя людей), життя окремих міст та населених пунктів (побутові питання – благоустрій, підготовка до опалювального сезону, ремонти доріг тощо), соціально-гуманітарної тематики (евакуація із зони АТО, телефони гарячих ліній тощо). Слід також зазначити, що он-лайн медіа більш зосередженні на максимально швидкому поданні матеріалів, завдяки чому страждає баланс думок. Однак, для постійних читачів, які відслідковують всі матеріали протягом доби, викреслюється цілісна картинка дійсності, тому, що попередні матеріали через короткий період часу оновлюються. Сильною стороною он-лайн медіа є можливість використання відео, фото та аудіо матеріалів, що підсилює текстові матеріали та дає відносно неупереджену та збалансовану інформацію з перших вуст та в реальному часі (у разі ведення стрим-трансляцій)”.

Кіпень Володимир, директор ГО «Донецький інститут соціальних досліджень і політичного аналізу»: «риторика друкованих видань дещо змінилася. В статтях практично відсутня та чи інша оцінка подій, які відбуваються в регіоні та в Україні. Здебільшого журналісти намагаються подавати сухі факти без емоційного забарвлення та особистісного сприйняття. Складається враження, що висловлювати своє активне невдоволення тим, що відбувається в регіоні вони ще бояться, а писати нісенітниці про «бандерівців» під диктовку вже не можуть. На мою думку, це призвело до деяких позитивних змін контенту, до більш масштабного і повного висвітлення подій в регіоні та країні в цілому, та до загального збільшення  обсягу інформації. Але, можливо, такі висновки обумовлені моніторингом саме інтернет видань цих газет.

Не зважаючи на те, що основним інформаційним наповненням  видань є тема АТО та діяльність ДНР, «Вечерний Донецк» продовжує активно  «піарити» мера донецька О.Лук’янченка та олігарха Р. Ахметова. В «Донецких новостях», в свою чергу, по традиції, продовжують вихваляти «благодійницю» Тетяну Бахтеєву разом з «миротворцем» Ринатом Ахметовим».

Кочуєв Валерій, голова ГО “Агенція розвитку місцевого самоврядування “враховуючи складність умов та тиск на абсолютну більшість донецьких ЗМІ, можна побачити падіння якості матеріалів. Однак, в умовах певної обмеженості вони намагаються працювати. Аналізуючи он-лайн версії газет можна зробити наступні висновки. По-перше, тональність заголовків та акценти помірковані. Уникаються слова “терористи” або “сепаратисти”. По-друге, недостатньо критичних суджень та оцінок щодо військового конфлікту на сході України, їх причин та можливих наслідків. По-третє, широких журналістських матеріалів дуже мало. Здається, що зараз деякі ЗМІ перетворились на ресурси, які розміщують офіційні прес-релізи та “копі-пасти”, наприклад як в газеті “Жизнь”. Стосовно “Муниципальной газеты”, можна побачити, що в он-лайн версії матеріали досить різнорідні, є матеріали які висвітлюють позиції всіх зацікавлених сторін конфлікту на сході, є спроби надати більш-менш об’єктивну оцінку подій з оглядом на редакційну політику. Взагалі риторика матеріалів, особливо в “Муниципальной газете” відчутно змінилась, якщо її порівнювати з попередніми періодами, особливо в на початку року. По-четверте, як такої політичної “джинси” у звичному розумінні майже не має. Про певне “політзамовлення” можна давати певну оцінку лише опосередковано в тих випадках, коли коментують політичну ситуацію люди далекі від політики та представляють певну силу, а їх читачеві показують, як значимих фігур територіальної громади, або коли просто “засвічуються” чиновники”.

Представлені дані є судженнями, що відображають погляд експертів. Звіт не претендує на стовідсоткову об’єктивність. Слід також враховувати, що оцінці підлягали лише матеріали новинного та інформаційного характеру за третій тиждень вересня. Інші матеріали до експертної оцінки не бралися. Ця  вибірка була продиктована вимогами проектного завдання і не залежала від суб’єктивних поглядів членів експертної групи.

Результати моніторингу друкованих і Інтернет засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може вважатися  як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення.

 

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90