УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
28.04.2014.

Результати моніторингу ЗМІ: Донецьк, березень 2014

ДОНЕЦЬК
БЕРЕЗЕНЬ 2014

У березні 2014 року  група незалежних експертів продовжила моніторити матеріали шести донецьких друкованих засобів масової інформації і двох Інтернет-видань з метою дослідження ситуації щодо дотримання стандартів журналістської етики, виявлення матеріалів із ознаками комерційної або політичної заможності та  прихованої реклами.

 Оцінювалися відомі масовому читачу, традиційно популярні в Донбасі газети «Жизнь», «Донбасс.Неделя», «Донецкие новости», «Вечерний Донецк», «Вечерняя Макеевка», тижневик «Панорама», а також Інтернет-видання «Новости Донбасса» і «УРА-Інформ» як одні з найбільш прогресуючих і таких, що впливають на формування громадської думки в інформаційному просторі Донбасу.

Перша позиція – ознаки замовності.

Було оцінено 100 матеріалів у друкованих виданнях і 42 в он-лайн ЗМІ. На думку експертів в друкованих ЗМІ було розміщено 3 (3 %) неналежно маркованих матеріалів, 19 (19%) матеріалів  з ознаками замовності. Із загальної кількості матеріалів, які експертною групою були віднесені до таких, що мають  ознаки замовності,  значна частина (13 з 19)  мають ознаками політичної замовності (69% від загальної кількості оцінених матеріалів). 6 матеріалів мають ознаки комерційної замовленості.  Лідером  по показнику політичної «замовності» та у загальному заліку у березні стало видання «Вечерняя Макеевка» - (5+1).

В електронних виданнях експертна група не виявила матеріалів з ознаками комерційної та політичної замовності. Матеріалів з неналежним маркуванням також не виявлено.

Моніторинг львівських  друкованих видань донецькими експертами дав такі результати:

- із 94 оцінених матеріалів друкованих ЗМІ 7 (7%) матеріалів мали ознаки замовності. 3 - політичної, 4 – комерційної. 1 матеріал (1%) експертами віднесено до неналежно маркованої реклами.

У львівських  Інтернет виданнях було виявлено 4 матеріали із ознаками замовності, переважна більшість мають ознаки комерційної замовності (3 -  Zaxid.net). В одному ресурсі було виявлено матеріали з ознаками «політичної» замовності (ZIK).

           Друга позиція – дотримання журналістських стандартів.

Оцінювання суспільно-важливих матеріалів новинного та інформаційного характеру проводилося за методологією Інтерньюз, яка розроблялася спільними зусиллями  з ІМІ (http://imi.org.ua) та Телекритикою (http://telekritika.ua)

На думку експертів у донецьких друкованих виданнях  найчастіше журналістським матеріалам бракує дотримання балансу думок. У березні цей показник трохи вищій  (0,36)  ніж у минулому місяці (0,32). У порівнянні з попереднім місяцем (3,88 бали) по всім позиціям  ситуація  поліпшилась (4,13) бали.  На загальному фоні найгірше з усіх у березні 2014 виглядала газета «Вечерняя Макеевка» (3,75).

У донецьких Інтернет виданнях частка матеріалів (0,07) в яких присутній баланс думок значно нижча за друковані ЗМІ. Однак цьому є об’єктивне пояснення. Враховуючи оперативність подання матеріалів, інтернет ЗМІ більше зосереджені на висвітленні поточних подій майже у реальному часі. По всім критеріям, показники Інтернет-видань  відрізняються від показників друкованих. В цілому різниця сягає 0,47 бали на користь он-лайн видань (4,60 проти 4,13).     

Львівським друкованим виданням на думку донецьких експертів також бракує балансу думок (0,51).  Це на 0,15 бали більше ніж в донецьких. Стосовно інших характеристик показники незначно відрізняються від донецьких (в цілому 4,13 (Донецьк) бали проти 4,29 (Львів)). Найбільш високі оцінки отримала газета  «Високий Замок» – 4,93.

У сумських Інтернет виданнях  у грудні рівень збалансованості матеріалів (0,57)  виявився вищім за донецькі. По іншим критеріям показники регіональних Інтернет видань дуже схожі, донецькі показали нижчий результат (4,60 проти 4,93). В середньому різниця становить 0,33 бали .

Представлені дані є судженнями, що відображають погляд експертів. Звіт не претендує на стовідсоткову об’єктивність. Слід також враховувати, що оцінці підлягали лише матеріали новинного та інформаційного характеру за третій тиждень вересня. Інші матеріали до експертної оцінки не бралися. Ця  вибірка була продиктована вимогами проектного завдання і не залежала від суб’єктивних поглядів членів експертної групи.

Результати моніторингу друкованих і Інтернет засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може вважатися  як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення. 

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90