УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
05.03.2014.

Результати моніторингу ЗМІ: Донецьк, січень 2014

ДОНЕЦЬК
СІЧЕНЬ-ЛЮТИЙ 2014

У січні 2014 року  група незалежних експертів продовжувала моніторити матеріали шести донецьких друкованих засобів масової інформації і двох Інтернет-видань з метою дослідження ситуації щодо дотримання стандартів журналістської етики, виявлення матеріалів із ознаками комерційної або політичної замовності,  прихованої реклами.

Оцінювалися відомі масовому читачу, традиційно популярні в Донбасі газети «Жизнь», «Донбасс.Неделя», «Донецкие новости», «Вечерний Донецк», «Вечерняя Макеевка», тижневик «Панорама», а також Інтернет-видання «Новости Донбасса» і «УРА-Інформ» як одні з найбільш прогресуючих і таких, що впливають на формування громадської думки в інформаційному просторі Донбасу.

 Перша позиція – ознаки замовності.

Було оцінено 99 матеріалів у друкованих виданнях і 42 в он-лайн ЗМІ. На думку експертів в друкованих ЗМІ було розміщено 6 (6 %) неналежно маркованих матеріалів, 14 (14%) матеріалів  з ознаками замовності. Із загальної кількості матеріалів, які експертною групою були віднесені до таких, що мають  ознаки замовності,  значна частина (10 з 14)  мають ознаки політичної замовності (71%). 4 матеріали мають ознаки комерційної замовності.  Лідером  по показнику політичної замовності у січні стало видання «Вечерний Донецк» - (4+0), у загальному заліку – «Донецкие Новости» – (3+3).

В електронних виданнях експертна група не виявила матеріалів з ознаками комерційної та політичної замовності. Матеріалів з неналежним маркуванням також не виявлено.

Моніторинг сумських  друкованих видань донецькими експертами дав такі результати:

- зі 122 оцінених матеріалів друкованих ЗМІ 15 (12%) матеріалів мали ознаки замовності. 13 - політичної, 2 – комерційної. 22 матеріали (18%) експертами віднесено до неналежно маркованої реклами.

У сумських  Інтернет виданнях було виявлено 22 матеріали із ознаками замовності, переважна більшість мають ознаки політичної замовності (12 -  Суми-Інфо, 9 - ХPRESS). В одному ресурсі було виявлено матеріали з ознаками комерційної замовності (Суми-Інфо).

Друга позиція – дотримання журналістських стандартів.

Оцінювання суспільно-важливих матеріалів новинного та інформаційного характеру проводилося за методологією Інтерньюз, яка розроблялася спільними зусиллями  з ІМІ (http://imi.org.ua) та Телекритикою (http://telekritika.ua)

На думку експертів у донецьких друкованих виданнях  найчастіше журналістським матеріалам бракує дотримання балансу думок. У січні цей показник трохи нижчий  (0,32)  ніж у минулому місяці (0,36). У порівнянні з попереднім місяцем (3,77 бали) по всім позиціям  ситуація  дещо поліпшилась (3,88) бали.  На загальному фоні найгірше з усіх у січні 2014 виглядала газета «Донецкие Новости» (3,11).

У донецьких Інтернет - виданнях частка матеріалів (0,21) в яких присутній баланс думок  нижча за друковані ЗМІ.  За  всіма критеріями, показники Інтернет-видань  відрізняються від показників друкованих. В цілому різниця сягає 0,74 бали на користь он-лайн видань (4,62 проти 3,88). 

Сумським друкованим виданням на думку донецьких експертів також бракує балансу думок (0,43).  Це на 0,11 бали більше ніж в донецьких. Стосовно інших характеристик показники дещо відрізняються від донецьких (в цілому 3,88 бали проти 4,36). Найбільш високі оцінки має газета  «Панорама» – 5,25.

У сумських Інтернет виданнях  у грудні рівень збалансованості матеріалів (0,17)  виявився меншим за донецькі. По іншим критеріям показники регіональних Інтернет видань дуже схожі, однак донецькі показали вищий результат (4,62 проти 4,07). В середньому різниця становить 0,55 бали .

Представлені дані є судженнями, що відображають погляд експертів. Звіт не претендує на стовідсоткову об’єктивність. Слід також враховувати, що оцінці підлягали лише суспільно важливі матеріали новинного та інформаційного характеру за третій тиждень вересня. Інші матеріали до експертної оцінки не бралися. Ця  вибірка була продиктована вимогами проектного завдання і не залежала від суб’єктивних поглядів членів експертної групи.

Результати моніторингу друкованих і Інтернет засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може вважатися  як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення. 

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90