УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
13.01.2014.

Результати моніторингу ЗМІ: Харків, листопад 2013

ХАРКІВ
ЛИСТОПАД 2013

З 18 до 23 листопада 2013 року  Харківський прес - клуб у рамках проекту «У-Медіа» міжнародної громадської організації «Інтерньюз Нетворк»  продовжив моніторинг  регіональних  ЗМІ: газет «Вечерний Харьков», «Время», «Слобідський край», «Харьковские известия»,  харківського випуску  «Комсомольская правда в Украине», районної газети «Трибуна трудящих»  та інтернет-видань «Статус кво» та  «Об’єктив».

Загалом оцінено:  125 матеріалів  у друкованих виданнях і 42 – в он-лайн. Для аналізу експерти відбирали суспільно важливі матеріали і відкидали такі, що марковані як «реклама» та «на правах реклами», короткі інформаційні повідомлення, інтерв’ю,  спортивні матеріали, світські новини, прогнози, передбачення.

Моніторинг має на меті визначення відповідності матеріалів стандартам журналістики та відстеження наявності матеріалів із ознаками замовності. Експерти мають зробити висновок щодо ознак політичної, комерційної замовності та щодо неналежного маркування. (До останніх  відносяться матеріали з ознаками реклами, марковані іншим чином, ніж словами «реклама» або «на правах реклами»).

Для моніторингу використана методологія Інтерньюз Нетворк, яка розроблена разом з Інститутом масової інформаії (ІМІ) та Телекритикою.

Кількість матеріалів з ознаками замовності у харківській пресі в листопаді порівняно з  вереснем збільшилась 18,40% проти 15%. Проте, зменшилась кількість неналежно маркованих матеріалів 11,20% проти 13% у вересні. В он-лайн виданнях  навпаки: з»явились неналежно марковані матеріали -  2,38%, яких у вересні не було, а матеріалів з ознаками замовності стало у майже у двічі менше  7,14% проти 12% у вересні.

По виданнях Ситуація виглядає наступним чином:

На думку експертів  у харківських  ЗМІ зберігається тенденція до значної кількості матеріалів зі звітами чиновників та інших можновладців.

Це помічають і читачі. Нижче коментарі до однієї з таких новин 

 Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 - матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 - цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 - експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 - безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 - матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 - «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.

Моніторинг листопада показав падіння загального балу дотримання. журналістських стандартів у харківській пресі до 4,10 з 4,16. У електронних експерти  зафіксували підвищення загального балу до 4,34 з 3,98 у вересні.

Щодо визначення відповідності стандартам експерти спираються на такі критерії: 1 - баланс думок або ж точок зору (категорія передбачає представлення всіх сторін конфлікту); 2 - оперативність; 3 - достовірність (категорія передбачає наявність посилання на джерела та чітку авторизацію кожної думки); 4 - відокремлення фактів від коментарів (категорія передбачає чітке позначення початку і кінця кожної думки, виключає будь-які журналістські оцінки і міркування); 5 - точність (відповідність кожного поданого факту реальності, точність цитування думок, назв, цифр та інших даних); 6 - повнота представлення фактів чи інформації з проблеми (категорія передбачає  вичерпну подачу ключових фактів за темою; обов’язковою є також наявність якісних бекграундів).

Експерти при максимальній оцінці 6 за кожен матеріал (1 бал за кожний із 6 критеріїв) вивели  такі середні оцінки за матеріали  Найвищі бали у листопаді серед газет отримала газета «Вечерний Харьков» - 5,07 (3,93 у вересні), «КП в Украине» харківський випуск – 4,27 (4,63) далі видання розташувалися так: «Время»- 4,19 (4,33), «Харьковские известия» -4,18 (3,63) «Трибуна трудящих» -3,53 (4,19), «Слобідський край» - 3,40 (4,25), Якщо говорити про окремі стандарти, можна констатувати, тенденції попередніх місяців зберігаються. Друковані видання охоче посилаються на джерела 0,99 і точно цитують думки, назви, цифри та інші дані 0,90, відокремлюють факти від коментарів 0,74, оперативність можна визначити по тому, що більшість видань пише протягом тижня на цю тему 0,66. Як і в попередні місяці  половині матеріалів бракує балансу думок 0,40 та повноти представлених фактів 0,42

Серед он-лайн  ЗМІ у листопаді  ситуація виглядає так:   «Об»єктив» -4,52 (4.10 у вересні) «Статус кво»- 4,15 (-3.86) Рейтинг окремих критеріїв виглядав так: найвищій показник зберігає, як і у вересні, - «достовірність (посилання на джерела) 1,00, «точність»-0,90(у вересні 0,95) та «відокремлення фактів від коментарів»0,90 (0,81), майже на вересневому рівні «оперативність» - 0,64 (0,62)  і трохи поліпшилась ситуація з проблемними критеріями  «балансом думок» -0,36 (0,26) та «повнотою представлених фактів»-0,53 (0,33)

У листопаді регіональні експерти Володимир Ревенко та Юрій Хомайко також аналізували ЗМІ Сумщини.  В інформаційному просторі обох регіонів помічений віце- прем»єр О.Вілкул з матеріалом «Генпланы населенных пунктов станут публичными». Розмістили статтю сумські «ДАНКОР» № 47, «ПАНОРАМА» № 47 і харківське «Время» №165. Матеріал з ознаками комерційної замовності: «Виноградарі Коблево зібрали небувалий урожай» помічений в газеті «Время» №168 від 22.11.2013 та у газеті «БІЛОПІЛЬЩИНА».

На думку експертів ситуація у ЗМІ обох регіонів дуже подібна.  Журналістським   матеріалам бракує іншої точки зору та відсутня якісна історія питання, а оперативність  часто можна визначити лише тому, що на дану тему протягом тижня писала більшість ЗМІ.

Загальний середній бал за  дотримання  стандартів  сумської преси – 4,01. Окремо по газетах: «Панорама» 4,85, «Ваш шанс» 4,40, «Данкор» 4,36, «Сумщина» 3,73, «Білопільщина» 3,60, «Вперед» 3,12. В Інтернет виданнях: «Xpress» 2,68, «Сумиінфо» 2,23

Стосовно матеріалів з ознаками замовності експерти зазначають, що у сумській пресі їх трохи більше 21%, як і неналежно маркованих матеріалів  20%  ніж у харківській. Найбільше «джинси»  в газетах «Вперед»- 41%, «Ваш шанс»- 32%, «Білопільщина»-  20%, «Сумщина» 13%, «Панорама» - 12%, «Данкор»-11%,

В он лайн виданнях сумщини кількість матеріалів з ознами замовності: «Сумиінфо» 41%, «Xpress» 22%.      

Проект «Моніторинг публікацій у регіональних друкованих ЗМІ для оцінки дотримання стандартів журналістики» виконується міжнародною благодійною організацією «Український освітній центр реформ» за підтримки програми «У-Медіа» міжнародної неурядової організації «Інтерньюз Нетворк». Регіональні експерти Володимир Ревенко та Юрій Хомайко перед початком виконання проекту  пройшли навчання з методики здійснення моніторингу медіа в «Інтерньюз Нетворк».

Просимо взяти до уваги!

Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може розглядатися як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення.

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90