УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
03.07.2013.

Результати моніторингу ЗМІ: Львів, квітень 2013

Львів 
Квітень 2013

Лише половина ЗМІ Львівщини маркувала рекламу

ЛОГО «Львівський прес-клуб» у рамках проекту «У-Медіа» міжнародної громадської організації «Інтерньюз Нетворк» з 8 до 14 квітня 2013 року моніторила шість друкованих видань у Львівській області - «Високий замок», «Експрес», «Львівська пошта», «Львівська газета», «Ратуша», «Комсомольская правда в Украине» (львівські сторінки) і дві інформаційні агенції -  «ZIK» і «Zaxid.net». 

Для моніторингу була використана методологія «Інтерньюз Нетворк», яка розроблена разом з ІМІ і «Телекритикою».  
У квітні експерти оцінили 96 матеріалів у шести друкованих ЗМІ і 42 – у двох інформаційних агенціях (електронні ЗМІ). Для аналізу експерти відбирали суспільно важливі матеріали і відкидали такі, що марковані як «реклама» і «на правах реклами», інтерв’ю, короткі інформаційні повідомлення, замальовки, світські новини, фотофакти, спортивні матеріали, прогнози, передбачення.

У квітні лише в двох виданнях із шести – «Експрес» і «Ратуша» - експерти не виявили неналежно маркованих матеріалів. Найбільше таких публікацій зафіксовано у «Високому замку» і «Львівській пошті» - по 11,76%, по 6,25% - у «Львівській газеті» і «КП в Украине». Порівняно з березневим показником у газеті «Високий замок» усе ж зменшилося неналежно маркованих матеріалів більше, ніж у два рази. 

Загальний відсоток матеріалів з ознаками замовності в квітні також став меншим – 7,29% (березень - 11,11%,  лютий – 11,54%). На відміну від березня, коли всі шість газет розмістили такі матеріали, у квітні «Експрес», «Львівська пошта», «Ратуша» і КП в Украине» (львівські сторінки) продемонстрували чистоту своїх шпальт. Погіршили цю позитивну для регіону тенденцію «Львівська газета» - 25% матеріалів з ознаками замовності і «Високий замок» – 17,65%. Причому, якщо у «Високому замку» домінують матеріали з ознаками комерційної замовності, то у «Львівській газеті» – політичної.

Інформаційні агенції «Zaxid. net» і «ZIK», за кількома винятками, витримують кількамісячну тенденцію: табу на неналежно марковані матеріали. Натомість матеріалів з ознаками замовності в електронних ЗМІ вдвічі більше, ніж у друкованих, - 16,67%. Сфери замовлень чітко поділені: у «Zaxid. net» переважають матеріали з ознаками комерційного спрямування, у «ZIK» - політичного.

Журналістські стандарти в друкованих ЗМІ Львівщини у квітні суттєво поліпшилися – до 4,16 бала, порівняно з березенем (3,24 бала) з 6 можливих (січень - 3,72, лютий – 3,93). Нагадаємо, що моніторинг дотримання журналістських стандартів відбувався за шістьома критеріями – баланс думок/точок зору, оперативність, достовірність, відокремлення фактів від коментарів, точність, повнота поданих фактів.

Найвищий бал – 4,44 – у «Львівської пошти», 4,33 – у «Ратуші», по 4,2 – у «Високого замку» і «Експресу», 4,06 – у «КП в Украине» і 3,73 – у «Львівської газети».

З шести журналістських стандартів найвищий середній бал – 0,97 (березень – 0,96, лютий – 0,95) з 1 можливого львівські друковані ЗМІ отримали за «достовірність або посилання на джерела інформації». Точність - на другій позиції – 0,74, оперативність – на третій – 0,72, відокремлення фактів від коментарів – на четвертій – 0,66 бала. Повнота фактів і баланс думок традиційно заслужили найнижчі оцінки – відповідно – 0,54 бала і 0,53 бала з 1 можливого. 

Дотримання журналістських стандартів у двох електронних ЗМІ Львівщини цього разу не було традиційно вищим, ніж у друкованих: середній показник – 3,98 (березень – 3,39, лютий – 4 бали). Зокрема, «Zaxid.net» - 4,33 (березень - 3,38, лютий – 4,19), «ZIK» - 3,62 (березень – 3,40, лютий – 3,81).

Електронні ЗМІ, як і друковані, найліпше витримали стандарт достовірності (посилання на джерела) – 0,93 бала ( березень – 0,9 бала, лютий – 1 бал) з 1 можливого, оперативність - 0,81 бала (березень - 0,76, лютий – 0,69), точність – 0,74 бала (березень - 0,71, лютий – 0,69), відокремлення фактів від коментарів – 0,71 бала (березень - 0,56, лютий – 0,76 бала). Традиційно найгірше електронні ЗМІ витримали стандарт повноти фактів - 0,4 бала (березень – 0,38, лютий – 0,34) і балансу думок/точок зору – 0,38 бала (березень - 0,12, лютий - 0,48).  

- Простежується посилення розшарування між виданнями, які вдаються до прихованої реклами, і тими, що цим не займаються. Серед шести газет лише у двох – «Високий замок» та «Львівська газета» - було виявлено матеріали з ознаками порушень, які можуть свідчити про замовний характер. При цьому відсотковий показник підозрілих матеріалів у цих виданнях доволі високий – 17% і 25% відповідно. Є підозрілі матеріали також в обох  інтернет-виданнях – «Zaxid,net» (9,5%) і «ZIK» (23%), що є дуже високим показником порівняно з попередніми місяцями. Реклама із неналежним маркуванням була виявлена в чотирьох із шести газет. Разом із тим рівень дотримання стандартів є звичним: середній бал для газет – 4,16 (цей показник був би вищим, якби не порівняно низький показник «Львівської газети» - 3,73), для інтернет-видань – 3,98. Тривожним сигналом є порівняно нижчий показник в інтернет-видань, на що суттєво вплинув низький рівень дотримання стандартів балансу думок та повноти подання інформації, особливо інтернет-виданням «ZIK», - наголосив старший викладач Українського католицького університету, експерт Отар Довженко.

У квітні львівські експерти моніторили також ЗМІ Сумів: друковані видання «Данкор», «Сумщина», «Панорама», «Ваш шанс», «Вперед», «Білопільщина» та он-лайн видання «Сумиінфо» і «XPress».

П’ята частина матеріалів у друкованих ЗМІ Сумщини у квітні має ознаки замовності: 67% з них – політичної, а 33% – комерційної.
Найбільш очевидно замовний характер цих публікацій продиктований інтересами видавців – органів місцевої влади і самоврядування, коли мова йде про безальтернативно позитивне висвітлення їхньої діяльності, – наголосив керівник медіапроектів Львівського прес-клубу, експерт з моніторингу Роман Шостак. – Трохи менша кількість від числа усіх матеріалів (17%) – неналежно марковані. Тож загалом, кожна третя публікація не надає читачам об’єктивної інформації про події. Ще більший відсоток матеріалів з ознаками замовності зафіксовано у двох сумських інформаційних агенціях – 28,57%. Середня оцінка дотримання журналістських стандартів у друкованих виданнях – 2,84, а в електронних – 2,93.

 Просимо взяти до уваги! 

Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.
Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може бути трактована як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення.

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90