УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
03.03.2014.

Результати моніторингу ЗМІ: Львів, січень 2014

ЛЬВІВ
СІЧЕНЬ-ЛЮТИЙ 2014

ЛОГО «Львівський прес-клуб» у рамках проекту «У-Медіа» міжнародної громадської організації «Інтерньюз Нетворк» з 27 січня до 2 лютого 2014 року моніторила шість друкованих видань у Львівській області - «Високий замок», «Експрес», «Львівська пошта», «Львівська газета», «Ратуша», «Комсомольская правда в Украине» (львівські сторінки) і дві інформаційні агенції -  «ZIK» і «Zaxid.net». 

Для моніторингу була використана методологія «Інтерньюз Нетворк», яка розроблена разом з ІМІ і «Телекритикою».  

У січні експерти оцінили 99 матеріалів у шести друкованих ЗМІ і 42 – у двох інформаційних агенціях (електронні ЗМІ). Для аналізу експерти відбирали суспільно важливі матеріали і відкидали такі, що марковані як «реклама» і «на правах реклами», інтерв’ю, короткі інформаційні повідомлення, замальовки, світські новини, фотофакти, спортивні матеріали, прогнози, передбачення.

Як і попереднього місяця, лише в 2-х із 6-ти видань не були опубліковані матеріали із ознаками замовності – «Експресі» та «Ратуші». Але в грудні 2013 року «безджинсовими» були інші газети - «Високий замок» і «Львівська пошта». Найбільший відсоток матеріалів з ознаками замовносіті зафіксовано в «Комсомольской правде в Украине» - 13,33% і у «Львівській газеті» - 12,50%. Хоча ці цифри не зіпсували загальну позитивну тенденцію – зменшення кількості матеріалів із ознаками замовності у всіх львівських друкованих ЗМІ: вересень - 25%, листопад– 14,59%, грудень – 8,82%, січень - 6,06%. У підсумку за чотири місяці відбулося зменшення «джинси» в чотири рази.

У січні зберігається тенденція з домінування політичної «джинси» над комерційною. Якщо в листопаді ця пропорція становила 50% на 50%, у грудні  89% проти 11% - на користь політичної, то в січні – 67% на 33%.

Натомість січень закріпив негативну динаміку з розміщення неналежно маркованих матеріалів: у листопаді їх було 3,06%, у грудні - 3,92%, у січні – 4,04%. 

«Львівська пошта» не промаркувала згідно з законом «Про рекламу» 11,6% матеріалів, «Ратуша» - 6,25%, «Високий замок» - 5,25%.

Зате три інші газети в січні, як і в грудні, - «Експрес», «Львівська газета», «Комсомольская правда в Украине» виконали вимоги закону.

У січні – як у грудні, листопаді та вересні – дві інформаційні агенції не розмістили, на думку експертів, жодного неналежно маркованого матеріалу.

Але в електронних ЗМІ стрімко збільшився відсоток інформацій з ознаками замовності – із 2,38% у листопаді та 4,76% у грудні – аж до 14,29% у січні. Пропорція комерційної і політичної «джинси» розподілена 50% на 50%.

Середній показник дотримання журналістських стандартів упродовж трьох останніх місяців зростав: у листопаді - 3,42 бала з 6 можливих, у грудні - 3,8 бала, у січні – 4,06 бала. Тобто львівські ЗМІ майже повернулися до весняно-літніх показників - 4,13- 4,18 бала.

Найвищий середній бал у січні здобула газета «Ратуша» - 4,73 бала (листопад – 3,6, грудень - 3,76). На другому місці - «Львівська пошта» - 4,56 бала (листопад – 3,47, грудень -3,67). Третій результат в «Експресу» - 3,94 бала (листопад - 3,6 грудень - 3,78). Порівняно з попереднім місяцем, погіршився результат у «Високого замку» - 3,78 ( грудень – 4,06, листопад - 3,56) і в «КП в Украине» - 3,73 бала (грудень – 4,13, листопад – 3,18). Остання позиція у «Львівської газети» – 3.63 бала (листопад – 3,13, грудень – 3,38).

Нагадаємо, що моніторинг дотримання журналістських стандартів відбувається за шістьмома критеріями – баланс думок/точок зору, оперативність, достовірність, відокремлення фактів від коментарів, точність, повнота поданих фактів.

Рейтинг дотримання шести журналістських стандартів є незмінним з липня 2013 року. Найвищий середній бал – 0,92 бала з 1 можливого (0,95 – у листопаді, 0,88 - у грудні) – львівські друковані ЗМІ отримали за «достовірність або посилання на джерела інформації». «Точність» на другій позиції – 0,87 бала (0,71 – у листопаді, 0,86 – у грудні). Третій показник «відокремлення фактів від коментарів» - 0,78 бала (у листопаді - 0,65, у грудні – 0,66).  «Оперативність» на четвертій позиції – 0,62( листопад – 0,42, грудень - 0,66). На п’ятому місці - «повнота фактів» - 0,58 бала,(0,38 – у листопаді, 0,47 – у грудні). «Баланс думок» знову посів останній рядок рейтингу стандартів: 0,30 бала(0,31 – у листопаді, 0,27 – у грудні).

Журналістські стандарти у двох електронних ЗМІ Львівщини знову пішли вгору, порівняно з друкованими – 4,19 бала. Нагадаємо, що середній показник у грудні впав більше, ніж на один бал – 3,55 (у листопаді він був 4,57). Окремі результати такі: «Zaxid.net» - 4,24 бала (у листопаді – 4,8, у грудні – 3,71), «ZIK» - 4,14 бала(у листопаді – 4,33, у грудні - 3,38).

Цього разу стандарти в електронних ЗМІ майже збіглися з аналогічними показниками в друкованих ЗМІ: «достовірність (посилання на джерела)» - 0,95 бала (листопад – 0,98, грудень – 0,88), «відокремлення фактів від коментарів» - 0,86 бала (листопад – 0,93, грудень – 0,64), «точність» - 0,83 бала (листопад - 0,95, грудень – 0,81), оперативність – 0,74 бала(листопад – 0,83, грудень – 0,64), «повнота фактів» - 0,57 бала (листопад – 0,62, грудень – 0,4), «баланс думок/точок зору» - 0,24 бала(листопад – 0,24, грудень 0,17).

 «У січні львівські ЗМІ дотримали стандартів журналістики ліпше, ніж у грудні, - зауважив керівник медіа-проектів Львівського прес-клубу Роман Шостак. –Поліпшення відбулося за рахунок традиційно найбільш проблемних професійних стандартів – балансу думок чи точок зору і повноти поданих фактів чи інформації з проблеми. Цей поступ стосується як друкованих видань, так і електронних. На думку експертів, на підвищення рівня дотримання двох важливих стандартів вплинуло безпрецедентно широке висвітлення різними ЗМІ протистояння влади і опозиції на Майдані. Тож, забравши для себе левову частку шпальт, ця надактуальна тема безальтернативно стала визначальною у популярності ЗМІ, примушуючи журналістів готувати максимально конкурентні публікації. А без балансу думок і повноти інформації такі публікації майже неможливі.

Несподіванкою січня стала більша кількість матеріалів із ознаками замовності в електронних виданнях, аніж у друкованих. Причому всі вони – комерційні.   

У січні львівські експерти моніторили також ЗМІ Вінницької області: друковані – «Реал», «33 канал», «РІА», «Місто», «Вінничина», «Вінницька газета»,  інтернет-видання - «Вінниця-інфо», «Майвін».

-  Публікації журналістів газет та інтернет-видань Вінниці на тему Майдану переважно були побудовані на власних судженнях репортажного типу щодо тих чи інших дій політиків і протестувальників (особливо у висвітленні захоплення Вінницької ОДА), - каже завідувач кафедри нових медій факультету журналістики ЛНУ імені І.Франка Борис Потятиник. - Інформацію політичного характеру подавали оперативно (зважаючи на періодичність виходу видання). Вона була достовірною (з огляду на джерела, які використовували журналісти до коментування ситуації чи її оцінки), однак менш збалансованою, оскільки до розгляду проблеми залучали переважно точку зору однієї (провладної чи опозиційної) сторони. Щодо замовних матеріалів у вінницькій пресі, то найчастіше були порушені стандарти з огляду на просування інтересів того чи іншого політичного діяча, безпідставного акценту на лише позитивних чи негативних його характеристиках.

А опубліковані матеріали для сприяння реалізації товарів і послуг одного суб’єкта засвідчили й наявність у газетах та інтернет-виданнях Вінниці так званої комерційної «джинси».

Просимо взяти до уваги! 

Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.
Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може бути трактована як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення.

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90