УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
18.07.2012.

Результати моніторингу ЗМІ: Львів, червень 2012

Львів
Червень, 2012року

   Львівський прес-клуб у рамках проекту «У-Медіа» міжнародної громадської організації «Інтерньюз Нетворк»  з  4 до 10 червня 2012 року моніторив шість друкованих видань у Львівській області - «Високий замок», «Експрес», «Львівська пошта», «Львівська газета», «Ратуша», «ZIK»  і дві інформаційні агенції -  «ZIK» і «Zaxid.net».
   У червні експерти оцінили 101 матеріал у шести друкованих ЗМІ і 46 – у двох інформаційних агенціях (електронні ЗМІ).
   У підсумку в червні відсоток неналежно маркованих матеріалів у львівських друкованих виданнях до всіх оцінених матеріалів становить 7, 77% (для порівняння, у травні - 8,91%). Матеріалів із ознаками замовності - 9,71% (травень – 12,87%).
   У  червні, на відміну від травня ( 0%), в електронних виданнях експерти зафіксували 6,52% неналежно маркованих матеріалів. Кількість публікацій із ознаками замовності збільшилася, порівняно з травнем, майже вдвічі і складає 21,74% (травень – 11,9% ) від усіх оцінених матеріалів.
   Найбільше неналежно маркованих матеріалів зафіксовано а газеті «Львівська пошта» - 20%, другою у цьому рейтингу є газета «Ратуша» (13, 33%), на третій позиції газета «ZIK»–  (6,67%). Лише в газеті «Експрес» не виявлено жодного неналежно маркованого матеріалу.  
   За матеріалами з ознаками замовності лідирує «Високий замок» (22,73%), на другій позиції – «Львівська газета» - 17,65%), на третій – «Львівська пошта» і «ZIK» (по 6,67%). Жодного матеріалу з ознаками замовності не зафіксовано в газеті  «Експрес». Відсоток матеріалів з ознаками замовності в інформагенціях «ZIK» і «Zaxid.net» становить відповідно 17,39% (травень - 9,52%) і 26,09% (травень - 14,59%) до всіх оцінених матеріалів. Порівняння з травнем підтверджує збільшення матеріалів з ознаками замовності в інформагенціях майже вдвічі.
   Окремі редакції і надалі для маркування рекламних матеріалів та блоків графічної реклами замість рубрики «реклама» або «на правах реклами», як цього вимагає закон «Про рекламу», використовують маркування – «оголошення», «партнери» тощо. Тому експерти змушені зараховувати матеріали з такими позначеннями до категорії «неналежно маркованих».  І в друкованих, і в електронних ЗМІ кількість матеріалів із ознаками політичної замовності вдвічі більша, ніж з ознаками комерційної.
   Моніторинг дотримання журналістських стандартів традиційно відбувався за шістьма критеріями – баланс думок/точок зору, оперативність, достовірність, відокремлення фактів від коментарів, точність, повнота наданих фактів.
   У червні середній бал дотримання журналістських стандартів у шести друкованих виданнях Львівщини, порівняно з травнем, поліпшився і становить 4,75 ( у травні, для порівняння - 3,87) з шести можливих. Найвищі бали – 5,08 і  5 відповідно в газет «Ратуша» (травень – 3,53) і «Експрес» (травень -.4,33). На другій позиції за дотриманням журналістських стандартів - «ZIK» (4,79, травень – 4,13), на третій – «Високий замок » ( 4,75, травень – 3,53), на четвертій – «Львівська пошта» (4,54, травень – 3,67), на п’ятій – «Львівська газета» (4,38, травень – 3.55).
   У червні найвищий середній бал – 0,95 з 1 можливого львівські друковані ЗМІ отримали за «точність». «Достовірність (посилання на джерела)» і «відокремлення фактів від коментарів» оцінені відповідно у 0,87 та 0,85 бала. «Оперативність» заслужила 0,75, «баланс думок» - 0,71 і «повнота фактів» – 0,61 бала.  
   В електронних ЗМІ середній бал дотримання журналістських стандартів становить 4,46 (у травні – 4,19). Оцінки інформагенцій «ZIK» та «Zaxid.net», як і в травні, відрізняються дуже несуттєво – лише на 0,05 відповідно – 4,48 та 4,43.Тут найкраще дотримують стандарт «достовірності (посилання на джерела)» – 0,87  бала. Майже на такій самій позначці є «оперативність» - 0,83, «точність» – 0,80 і «відокремлення фактів від коментарів» – 0,80 бала. На п’ятому місці в рейтингу дотримання журналістських стандартів – «повнота фактів» - 0,59, Найнижчим однаковим балом  - 0,57 оцінено у «Zaxid.net» і «ZIK»  «баланс думок».
    «Абсолютним лідером за кількістю матеріалів із ознаками замовності у львівських ЗМІ у червні є партія «Україна – Вперед!» Наталії Королевської, - зазначив експерт Роман Шостак. – На умовних другому-третьому місцях – об’єднана опозиція «За Батьківщину» і потенційні кандидати-мажоритарники на майбутніх виборах до Верховної Ради. На Львівщині ці суб’єкти фактично є тестерами об’єктивної участі місцевих ЗМІ у передвиборчій і виборчій кампаніях. Цьогоріч кордон між цими кампаніями в інформаційному просторі майже цілком розмитий і зараз важко здогадуватися, як будуть використані помилки у веденні агітації, які суперечать законодавству, майбутніми опонентами на виборах. Щодо стандартів, то баланс думок і повнота фактів у матеріалах надалі є найбільш проблемними для авторів. На мою думку, до шести чинних стандартів в умовах нинішньої ситуації в інформаційному просторі України варто би додати також стандарти «Грамотність (дотримання мовних правил)» і «Актуальність теми». Тому що все частіше матеріали, які навіть відповідають усім діючим шести стандартам, не були би позитивно оцінені за двома пропонованими додатково».
   У червні львівські експерти  моніторили ЗМІ Сумщини:  друковані видання - «Данкор», «Сумщина», «Панорама», «Ваш шанс», «Вперед», «Білопільщина» та електронні ЗМІ – «Сумиінфо» та «Всі Суми». Середній бал дотримання журналістських стандартів у шести друкованих виданнях Сумщини становить 3,75 бала,в електронних – 3,48. Сумські експерти, навпаки, дещо вищий бал виставили своїм друкованим виданням - 4, 31, трохи нижчий електронним - 3,26%. Відсоток неналежно маркованих матеріалів у друкованих ЗМІ Сумщини становить 4,35% (за оцінками сумських експертів - 3,48), з ознаками замовності – 31, 30%, (сумські експерти - 37,39%) в он-лайн виданнях відповідно – 0% (2,38%) і 16,67% (11,90%).
    «Якість матеріалів аналізованих сумських видань дуже відрізняється – від дуже високої у газетах «Панорама» і «Данкор» - до плачевної в «Білопільщині», де більшість становлять матеріали з ознаками замовності, - наголосив  експерт Отар Довженко. - Як і в інших регіонах, тут переважають політичні матеріали з ознаками замовності (ймовірними замовниками є Партія регіонів, Наталія Королевська, Віктор Медведчук та об’єднана опозиція «Батьківщина), хоча й комерційна трапляється – у співвідношенні приблизно 1/6 на користь політичної. Для газети «Панорама» характерним є неналежне маркування рекламних матеріалів. Загальне враження: передвиборна кампанія на Сумщині вже розпочалась і йде активніше, ніж в інших досліджуваних регіонах, негативно позначаючись на ситуації з замовними матеріалами в пресі.
   Майже однаковою – не досить задовільною – є ситуація в аналізованих інтернет-виданнях   «Сумиінфо» та «Всі Суми», де є великі проблеми з балансом думок. Загалом тенденції порушення стандартів характерні для преси всіх регіонів: найбільші проблеми з балансом думок, достовірністю й відокремленням фактів від коментарів. Найкращою є ситуація з оперативністю, точністю та повнотою інформації та фактів. Для інтернет-видань проблема балансу й відокремлення фактів від коментарів виходить на перше місце – зокрема, у виданні «Всі Суми». Вочевидь, тут навіть не підозрюють, що думку однієї сторони конфлікту варто доповнювати позицією іншої. Матеріалів із ознаками замовності в інтернет-виданнях порівняно небагато, особливо якщо порівнювати з газетами «Сумщина» і «Білопільщина», де понад половина матеріалів мають ознаки порушень, що можуть свідчити про замовний характер».

Просимо взяти до уваги!
Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінювальними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.
Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може розглядатися як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення.

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis



Додані файли:
files/slon/ZvitLvivJune.pdf

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90