УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
18.06.2014.

Результати моніторингу ЗМІ: Харків, квітень 2014

Харків 
Квітень 2014

 З 14 до 19 квітня 2014 року  Харківський прес - клуб у рамках проекту «У-Медіа» міжнародної громадської організації «Інтерньюз Нетворк»  продовжив моніторинг  регіональних  ЗМІ: газет «Вечерний Харьков», «Время», «Слобідський край», «Харьковские известия»,  харківського випуску  «Комсомольская правда в Украине», районної газети «Трибуна трудящих»  та Інтернет видань «Статус кво» та  «Об’єктив».

Моніторинг має на меті визначення відповідності матеріалів стандартам журналістики та відстеження наявності матеріалів із ознаками замовності. Експерти мають зробити висновок щодо ознак політичної, комерційної замовності та щодо неналежного маркування. (До останніх  відносяться матеріали з ознаками реклами, марковані іншим чином, ніж словами «реклама» або «на правах реклами»).

Для моніторингу використана методологія Інтерньюз Нетворк, яка розроблена разом з Інститутом масової інформаії (ІМІ) та Телекритикою.

Загалом оцінено:  120 матеріалів  у друкованих виданнях і 42 – в он лайн. Для аналізу експерти відбирали суспільно важливі матеріали і не брали до уваги: короткі інформаційні повідомлення, інтерв’ю,  спортивні матеріали, світські новини, прогнози, передбачення.
Очікувано, що з початком виборчої кампанії у ЗМІ суттєво зростає кількість матеріалів з ознаками політичної замовності.

У квітні харківська преса майже удвічі збільшила кількість  матеріалів з ознаками замовності до 15,83%  з  8% у березні. А кількість неналежно маркованих матеріалів залишилась майже незмінною 15,00%  у березні було 15,20%.

В он лайн виданнях теж порушено тенденцію останніх місяців. У тричі збільшилась кількість матеріалів з ознаками замовності з 2,38% до 11,90% у квітні, хоча неналежно маркованих матеріалів не виявилено.

Медіа експерт Юрій Хомайко відзначає і певний позитив. У квітні до видання «Слобідський край», де другий місяць поспіль  матеріалів з ознаками замовності та  неналежно маркованих не виявлено, додалася газета «Комсомольская правда в Украине»  харківський випуск. Також жодне з харківських ЗМІ не надає переваги одному кандидатові у Президенти України, розміщуючи поряд у одному номері рекламні тексти непримиримих опонентів (наприклад, Порошенка та Тимошенко, а далі ще й Тигіпка). Втім, тільки газета «Время» завела рубрику «Политическая реклама». І у той час, наприклад, коли вона під цією рубрикою розміщає матеріал про перебування у Харкові та виступ на мітингу Олега Царьова, газета «Вечерний Харьков» подає розгорнуте повідомлення про цю подію під рубрикою «Актуально». Також для агітаційних матеріалів, як просувають інтереси конкретних кандидатів «Вечерний Харьков» використовує рубрики «Политикум», «Четкий план», «Визит», ніяким способом не позначаючи їх рекламний характер. І це при тому, що (як повідомили нашому експерту у рекламному відділі «Вечернего Харькова») вони згідно з законодавством вимагають зі  штабів кандидатів увесь пакет документів на укладення договору саме на рекламні послуги і мають чіткі затверджені розцінки на них.

На харківських сайтах взагалі майже не буває маркування «реклама», але непомітно й зловживання політичною рекламою,  яка присутня, головним чином, у вигляді повідомлень з прес-конференцій.

По виданнях  ситуація виглядає наступним чином:


Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 - матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 - цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 - експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 - безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 - матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 - «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.

Експерти відзначають, що зі збільшенням кількості «джинси» знижується показник дотримання журналістських стандартів.  У квітні в харківських газетах  він став 4,19, а у січні та березні був 4,42 (з 6 можливих балів). В електронних ЗМІ також зафіксовано падіння -  4,36, хоча з початку року спостерігалось щомісячне підвищення загального балу з 4,57 у січні  до 4,81 у березні.

Щодо визначення відповідності стандартам експерти спираються на такі критерії: 1 - баланс думок або ж точок зору (категорія передбачає представлення всіх сторін конфлікту); 2 - оперативність; 3 - достовірність (категорія передбачає наявність посилання на джерела та чітку авторизацію кожної думки); 4 - відокремлення фактів від коментарів (категорія передбачає чітке позначення початку і кінця кожної думки, виключає будь-які журналістські оцінки і міркування); 5 - точність (відповідність кожного поданого факту реальності, точність цитування думок, назв, цифр та інших даних); 6 - повнота представлення фактів чи інформації з проблеми (категорія передбачає  вичерпну подачу ключових фактів за темою; обов’язковою є також наявність якісних бекграундів).

Експерти при максимальній оцінці 6 за кожен матеріал (1 бал за кожний із 6 критеріїв) вивели  такі середні оцінки за матеріали.  Найвищі бали серед газет отримав «Слобідський край», який повторив свій березневий результат-4,93, Далі видання розташувалися так: «Вечерний Харьков» - 4,60- 4,93 у березні, «КП в Украине» харківський випуск – 4,50 -4,69, «Время»-4,17- 4,50, «Трибуна трудящих» -3,50, 3,63  та газета «Харьковские известия» 3,47- 3,63   Якщо говорити про окремі стандарти, то ситуація у квітні порівняно з березнем виглядає так:

«достовірність (посилання на джерела) 0,95 - 0,92

«точність» 0,89 – 0,99,

«відокремлення фактів від коментарів» 0,76 -0,89

«оперативність» 0,71 - 0,83

«повнота представлених фактів» 0,52- 0,40

«баланс думок» 0,37 - 0,39

Серед он-лайн  ЗМІ   ситуація порівняно з березнем виглядає так:   «Об»єктив» 4,62 - 5,10, «Статус кво» 4,10 - 4,52. Рейтинг окремих критеріїв виглядав так: максимальний  показник уже третій місяць поспіль утримує критерій«достовірність (посилання на джерела) - 1,00, далі іде «точність» 0,88 -0,98, на третьому місці з результатом  0,86 «відокремлення фактів від коментарів» - та «оперативність», які у березні мали -0,93. Проте катастрофічна ситуація з критерієм «баланс думок» -0,24 -0,45 та  половині матеріалів бракує «повноти представлених фактів»- 0,52 результат такий самий як у березні.

Також у квітні харківські експерти В.Ревенко та В.Хомайко аналізували інформаційний простір Вінниччини.

Хоча політика і превалює на шпальтах друкованих вінницьких ЗМІ, не гребують вони і матеріалами з ознаками комерційної замовленості (туристичні, медичні, торговельні послуги). Особливо цим відзначилися видання «РІА» та «33 канал».

На відміну від харківських вінницькі сайти дали у цей період значно більший відсоток матеріалів з ознаками політичної замовності. Головним чином вона на користь їхнього земляка Петра Порошенка.

Відсоток матеріалів з ознаками замовності окремо по виданнях:


Загальний середній бал за  дотримання  стандартів  вінницької преси – 4,13. Окремо по газетах: «Вінниччина»- 4,50, «Вінницька газета»-4,40, «МІСТО»-4,25, «РІА»-4,00, «РЕАЛ»-3,88, «33-й канал» - 3,75

В Інтернет виданнях загальний бал -    3,29. «Вінниця –інфо» -3,48, «Майвін»-3,10                                 

Проект «Моніторинг публікацій у регіональних друкованих ЗМІ для оцінки дотримання стандартів журналістики» виконується міжнародною благодійною організацією «Український освітній центр реформ» за підтримки програми «У-Медіа» міжнародної неурядової організації «Інтерньюз Нетворк». Регіональні експерти Володимир Ревенко та Юрій Хомайко перед початком виконання проекту  пройшли навчання з методики здійснення моніторингу медіа в «Інтерньюз Нетворк».

Просимо взяти до уваги!

Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може розглядатися як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення. 

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90