УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
27.08.2013.

Результати моніторингу ЗМІ: Харків, липень 2013

ХАРКІВ
ЛИПЕНЬ 2013

З 1 до 7 липня 2013 року  Харківський прес - клуб у рамках проекту «У-Медіа» міжнародної громадської організації «Інтерньюз Нетворк»  продовжив моніторинг  регіональних  ЗМІ: газет «Вечерний Харьков», «Время», «Слобідський край», «Харьковские известия»,  харківського випуску  «Комсомольская правда в Украине», районної газети «Трибуна трудящих»  та інтернет-видань «Статус кво» та  «Об’єктив».

Моніторинг має на меті визначення відповідності матеріалів стандартам журналістики та відстеження наявності матеріалів із ознаками замовності. Експерти мають зробити висновок щодо ознак політичної, комерційної замовності та щодо неналежного маркування. (До останніх  відносяться матеріали з ознаками реклами, марковані іншим чином, ніж словами «реклама» або «на правах реклами»).

Для моніторигу використана методологія Інтерньюз Нетворк, яка розроблена разом з Інститутом масової інформаії (ІМІ) та Телекритикою.

Загалом оцінено  128 матеріалів  у друкованих виданнях і 50 – в он-лайн. Для аналізу експерти відбирали суспільно важливі матеріали і відкидали такі, що марковані як «реклама» і «на правах реклами», інтерв’ю, короткі інформаційні повідомлення, замальовки, світські новини, спортивні матеріали, прогнози, передбачення.

У липні кількість матеріалів з ознаками замовності у харківській пресі 15%. Це  на один відсоток менше  порівняно з червнем. Неналежно маркованих матеріалів також стало менше 9% відсотків проти  12% у червні. В он-лайн виданнях неналежно маркованих матеріалів не виявлено, а співвідношення  матеріалів з ознаками замовності  10% у липні проти 14% у червні.

У липні, як і червні,  новини від першого віце-прем»єра пана Вілкула винесені у заголовки продовжили з»являтись у харківських ЗМІ. «.А.Вилкул: «Люди должны быть обеспечены стабильнм теплоснабжением».  «Время» №86 від 2.07.2013 – без автора. Вилкул: «Всемирный банк поддержит еще два проекта в сфере ЖКХ «Вечерний Харьков» №72 автор також невідомий. Інформагенція «Статус кво»: «Первый вице-премьер Вилкул возглавит колонну байкеров на музыкальном фестивале» http://www.sq.com.ua 

На думку харківських експертів присутність віце- прем»єра в регіональному інформаційному просторі другий місяць поспіль говорить про організований характер публікацій і має ознаки політичної замовності.

Липень 2013 

Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 - матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 - цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 - експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 - безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 - матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 - «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.

Моніторинг двох місяців показує підвищення загального балу дотримання. журналістських стандартів у харківській пресі до 4,29 у липні з 4, 17 у червні. У електронних експерти також зафіксували зростання  з 4.05 у червні до. 4,35 у липні.

Щодо визначення відповідності стандартам експерти спираються на такі критерії: 1 - баланс думок або ж точок зору (категорія передбачає представлення всіх сторін конфлікту); 2 - оперативність; 3 - достовірність (категорія передбачає наявність посилання на джерела та чітку авторизацію кожної думки); 4 - відокремлення фактів від коментарів (категорія передбачає чітке позначення початку і кінця кожної думки, виключає будь-які журналістські оцінки і міркування); 5 - точність (відповідність кожного поданого факту реальності, точність цитування думок, назв, цифр та інших даних); 6 - повнота представлення фактів чи інформації з проблеми (категорія передбачає  вичерпну подачу ключових фактів за темою; обов’язковою є також наявність якісних бекграундів).  Експерти при максимальній оцінці 6 за кожен матеріал (1 бал за кожний із 6 критеріїв) вивели  такі середні оцінки за матеріали  Найвищі бали у липні серед газет отримав  «Вечерний Харьков» - 4,87 (у червні 4,24) далі видання розташувалися так: «КП в Украине» ХВ - 4,80, (у червні 4,56), «Время»- 4,42 (у червні 4,69), «Харьковские известия» - 4,29 (у червні 3,93), «Слобідський край» - 3,58(у червні 3,94), «Трибуна трудящих» - 3,80 (у червні - 3,69). Якщо говорити про окремі стандарти, можна констатувати, що  друковані видання охоче посилаються на джерела 0,99 і точно цитують думки, назви, цифри та інші дані 0,98, відокремлюють факти від коментарів 0,84, оперативність 0,65. Проблемними, залишаються критерії: баланс думок 0,45 та повнота представлених фактів 0,39

Серед он-лайн  ЗМІ  ситуація виглядає так:   «Об»єктив» - 4,70(у червні 4,45),  «Статус кво» - 4,00 (у червні 3,64) Рейтинг окремих критеріїв виглядав так: найвищі показники мають - «достовірність (посилання на джерела) 0,98, «точність» 0,95, далі ідуть - «оперативність» 0,80 та «відокремлення фактів від коментарів» 0,75 і як завжди проблемними залишаються - «баланс думок» - 0,33 та «повнота фактів»- 0,53

У липні регіональні експерти Володимир Ревенко та Юрій Хомайко також аналізували інформаційний простір Львівщини.  На думку експертів  у матеріалах  журналістів обох регіонів  часто оперативність можна визначити лише тому, що на дану тему протягом тижня писала більшість ЗМІ. Також у  половині матеріалів немає іншої точки зору та відсутня якісна історія питання.

Загальний середній бал львівської преси за  дотримання  стандартів  4,45. Окремо по газетах:  «Ратуша»- 5,13, «Експрес»- 4,80, «Львівська пошта»- 4,53 «Високий замок»- 4,41, , «Львівська газета»- 3,53,  , «КП в Украине» - 4,27.В Інтернет виданнях Львова такі оцінки:  « ZIK»- 4,05, «Zaxid.net» - 3,79.

Стосовно матеріалів з ознаками замовності експерти зазначають, що у львівській пресі їх вполовину менше ніж у харківській, загалом  6,25% . Неналежно маркованих матеріалів також  менше 4,17%. В газетах «Експрес» та  «Ратуша» «джинси» протягом моніторингового тижня не виявлено. У  виданнях «КП в Украине» «Львівська пошта» однакова кількість -6,67%. У«Високий замок» 10,00%,«Львівська газета»- 13,33%.

В он-лайн виданнях обох регіонів кількість «джинси»  майже однакова: 9,52% у Львові -  10% у Харкові. Про те у харків»ян не виявлено неналежно маркованих матеріалів , а у львівян 4,76%. В Інтернет виданнях  «ZIK» та «Zaxid.net» «джинси» була однаково - 9,52%

Проект «Моніторинг публікацій у регіональних друкованих ЗМІ для оцінки дотримання стандартів журналістики» виконується міжнародною благодійною організацією «Український освітній центр реформ» за підтримки програми «У-Медіа» міжнародної неурядової організації «Інтерньюз Нетворк». Регіональні експерти Володимир Ревенко та Юрій Хомайко перед початком виконання проекту  пройшли навчання з методики здійснення моніторингу медіа в «Інтерньюз Нетворк».

Просимо взяти до уваги!

Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може розглядатися як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення.

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90