Львів
квітень 2014
ЛОГО «Львівський прес-клуб» у рамках проекту «У-Медіа» міжнародної громадської організації «Інтерньюз Нетворк» з 15 до 24 квітня 2014 року моніторила шість друкованих видань у Львівській області - «Високий замок», «Експрес», «Львівська пошта», «Львівська газета», «Ратуша», «Комсомольская правда в Украине» (львівські сторінки) і дві інформаційні агенції - «ZIK» і «Zaxid.net».
Для моніторингу була використана методологія «Інтерньюз Нетворк», яка розроблена разом з ІМІ і «Телекритикою».
У квітні експерти оцінили 105 матеріалів у шести друкованих ЗМІ і 42 – у двох інформаційних агенціях (електронні ЗМІ). Експерти відбирали для аналізу тільки суспільно важливі матеріали і відкидали такі, що марковані як «реклама» і «на правах реклами», інтерв’ю, короткі інформаційні повідомлення, замальовки, світські новини, фотофакти, спортивні матеріали, прогнози, передбачення.
Три із шести друкованих видань – за результатами моніторингу – у квітні не публікували матеріалів із ознаками замовності : «Експрес», «Ратуша», «КП в Украине». Тоді як у березні всі 6 львівських видань розміщували «джинсу». Аутсайдером квітня стала «Львівська пошта», 35,29% публікацій якої мають ознаки замовності, причому всі – політичної. На передостанньому місці – «Львівська газета» - 29,41% . Третє видання за рівнем «джинси» – «Високий замок» - 25% або кожен четвертий матеріал із відібраних для моніторингу. Матеріали із ознаками комерційної замовності публікували лише два видання – «Високий замок» і «Львівська газета».
У підсумку загальний відсоток публікацій з ознаками замовності у друкованих львівських ЗМІ в квітні становить 16,19%, що вдвічі перевищує аналогічний показник березня - 7,53%.
Піврічна таблиця кількості матеріалів із ознаками замовності має такий вигляд: вересень 2013 року - 25%, листопад– 14,59%, грудень – 8,82%, січень 2014 року – 6,06%, березень – 7,53%, квітень – 16,19%. Ймовірно, що у травні цей показник збільшиться до антирекордного у зв’язку з президентськими виборами. Пропорція політичної і комерційної «джинси» у квітні становила відповідно 58,8% до 41,2% . Матеріали із ознаками політичної замовності традиційно домінують у друкованих виданнях, за винятком, листопаду 2013 року, коли була зафіксована рівновага: 50% на 50%. В інші місяці останнього півріччя політична «джинса» перевищувала комерційну мінімум удвічі і максимум аж у вісім разів.
Експерти виявили у друкованих ЗМІ 9,52% неналежно маркованих матеріалів. Найбільше їх – у «Високому замку» - 6. Тільки у двох виданнях не було таких публікацій – в «Експресі» та «КП в Украине».
В електронних ЗМІ збільшилася, порівняно з попереднім аналізованим місяцем, кількість інформацій із ознаками замовності: ZIK – 9,52% ( у березні - 4,76%), Zaxid.net – 19,05% ( у березні - 14,29%). Середній показник квітня – 14,29% (у березні – 9,52%). Саме таким – 14,29% – він був і у січні.
Пропорція комерційної і політичної «джинси» у квітні збереглася такою ж, якою була і в березні – 67% на 33%.
Неналежно маркованих матеріалів в електронних ЗМІ у квітні не виявлено.
Середній показник дотримання журналістських стандартів, який упродовж кількох місяців кінця 2013 - початку 2014 років зростав, уже другий місяць поспіль зменшується. У квітні він впав ще нижче (3,24 бала із 6 можливих), ніж у березні (3,70). Такого низького результату за останніх півроку не було.
Найвищий середній бал у квітні здобув «Експрес» (3,67), другий – «Ратуша» (3,40), третій – «Високий замок» - (3,33), четвертий результат - «КП в Украине» (3,25), п’ятий – «Львівська пошта» (3,00), шостий - «Львівська газета» (2,80).
Нагадаємо, що моніторинг дотримання журналістських стандартів відбувається за шістьмома критеріями – баланс думок/точок зору, оперативність, достовірність, відокремлення фактів від коментарів, точність, повнота поданих фактів.
Рейтинг дотримання шести журналістських стандартів є незмінним з липня 2013 року. Найвищий середній бал – 0,9 з 1 можливого – львівські друковані ЗМІ отримали за «достовірність або посилання на джерела інформації» (березень - 0,94, січень - 0,92, грудень - 0,88, листопад - 0,95). Найбільш приємною несподіванкою квітня є загальне друге місце дотримання стандарту «повнота поданих фактів» - 0,82. Таким високим балом цей стандарт оцінений експертами вперше за всю тривалість моніторингу. Для порівняння подаємо оцінку попередніх місяців: березень - 0,47, січень – 0,58, грудень - 0,47, листопад - 0,38. «Точність» на третій позиції – 0,60 (березень - 0,86, січень - 0,87, грудень - 0,86, листопад - 0,71). Четвертий показник за «оперативністю» - 0,55 (березень - 0,42, січень – 0,62, грудень – 0,66, листопад – 0,42). Найбільш проблематичний для виконання стандарт - «баланс думок» - у квітні посів передостанній рядок рейтингу – 0,37 бала (березень - 0,32, січень – 0,30, грудень – 0,27, листопад – 0,31). Вперше за увесь період моніторингу на останньому місці опинився показник дотримання стандарту «відокремлення фактів від коментарів», причому з абсолютним антирекордом – 0,01(!) бала. У березні він становив 0,69, у січні - 0,78, у грудні – 0,66, у листопаді - 0,65. Вочевидь, суспільно-політичні процеси в країні загострилися настільки, що журналістам важко бути безпристрасними і їм не вдається при цьому втриматися від «авторського суб’єктивізму», у ліпших випадках зумовленим громадянською позицією.
Журналістські стандарти у двох електронних ЗМІ Львівщини у квітні були вищими, ніж у друкованих видань, проте знову погіршилися щодо електронних – 3,67 бала із 6 можливих. Нагадаємо, що середній показник у березні був 3,81 бала, у січні - 4,19, у грудні – 3,55, у листопаді – 4,57.
Окремі квітневі результати такі: «ZIK» - 3,76 (березень - 3,76, січень – 4,14, грудень – 3,38, листопад – 4,33), «Zaxid.net» - 3,57 (березень - 3,86, січень – 4,24, грудень – 3,71, листопад – 4,8).
Стандарт «достовірність або посилання на джерела інформації» в електронних ЗМІ, як і у друкованих, також оцінено найвищим балом – 0,93 бала з 1 можливого. У березні він становив 0,95, у січні – 0,95, у грудні – 0,88, у листопаді – 0,98). На другому місці – «оперативність» (0,88). У березні її оцінили на 0,74 бала, у січні – 0,74, у грудні – 0,64, у листопаді – 0,83. Третій стандарт – «повнота поданих фактів» (0,74). У березні він становив 0,31, у січні – 0,57, у грудні – 0,4, у листопаді – 0,62. На четвертому місці у квітні була «точність» - 0,62 (березень – 0,81, січень – 0,83, грудень – 0,81, листопад – 0,95). П’ята сходинка у «балансу думок/точок зору» - 0,26 (березень – 0,14, січень – 0,24, грудень – 0,17, листопад – 0,24). На останньому місці опинився – також уперше за час моніторингу і з найнижчою його оцінкою – стандарт «відокремлення фактів від коментарів» - 0,24 (березень – 0,86, січень – 0,86, грудень – 0,64, листопад – 0,93).
-У квітні 2014 року журналісти провідних львівських ЗМІ більшою мірою зуміли відтворити політичну картину в Україні оперативно, достовірно, точно (більшість матеріалів була присвячена подіям, що відбуваються на Сході країни, діям української влади та реакції міжнародної спільноти на українсько-російські відносини тощо) , - зауважив експерт, професор, завідувач кафедри нових медій ЛНУ ім. Івана Франка Борис Потятиник. – Повно, але не завжди зі збереженням стандарту балансу думок і точок зору, представлено внутрішню економіко-політичну картину Львова. Є деякі зауваги щодо дотримання журналістами стандарту «відокремлення фактів від коментарів» (значна кількість публікацій – емоційно забарвлена).
Щодо замовних матеріалів, то на сторінках львівської преси (рідше на інтернет-ресурсах) зрозумілим є факт збільшення кількості політичної «джинси», що пов’язана із передвиборчою кампанією кандидатів на пост Президента України. Її (політичної джинси) показник – вищий, аніж відсоток замовних матеріалів комерційного характеру. Однак, маємо припущення, що наявність комерційної «джинси» рівно ж пов’язана із нестабільною політичною і фінансовою ситуацією в країні, оскільки основними замовниками матеріалів є банки, ресторації, що пропонують різноманітні послуги у своїй сфері.
У квітні львівські експерти моніторили також ЗМІ Сумської області. Усього було оцінено 126 публікацій у шести друкованих виданнях – «Данкор», «Сумщина», «Панорама», «Ваш шанс», «Вперед», «Білопільщина» - і 42 інформаційних матеріали у двох електронних ЗМІ – «Сумиінфо» і
«Xpress». Кожен четвертий матеріал у друкованих ЗМІ і майже кожен третій у електронних мас медіа мають ознаки прихованої реклами. Неналежно маркованих матеріалів у електронних ЗМІ, як і на Львівщині, не виявлено, а у друкованих – 7%.
-Велика кількість матеріалів із ознаками політичної замовності – так би мовити, «пострадянського» офіціозу – притаманна насамперед газетам, які належать органам влади на Сумщині, - каже експерт, керівник медіапроектів Львівського прес-клубу Роман Шостак. – Стосується це, зокрема, газети «Сумщина» (36% «джинси»), співзасновниками якої були Сумська обласна рада, Сумська обласна державна адміністрація і трудовий колектив редакції, газети «Білопільщина» (24% «джинси»), яку видають у райцентрі Білопілля райдержадміністрація, райрада і трудовий колектив редакції. Інша газета - «Вперед», засновниками якої є місцеві виконавча і представницька влади Сумського району, має найнижчі показники з дотримання всіх шести стандартів журналістських матеріалів. Найменш дотримуваний стандарт «баланс думок/точок зору» у трьох цих виданнях балансує від 0 до 0,17 бала з 1 можливого. Найнижчим з-поміж усіх стандартів він є і в електронних ЗМІ Сумщини, не зрушивши у квітні з мертвої позначки «0».
Просимо взяти до уваги!
Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.
Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може бути трактована як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення.
Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.
E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90
Copyright © 2009 - 2023, www.cure.org.ua
Всi права захищено.