УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
27.08.2013.

Результати моніторингу ЗМІ: Вінниця, липень 2013

ВІННИЦЯ
ЛИПЕНЬ 2013

Вінницька експертна група оприлюднила результати липневого моніторингу шістьох друкованих місцевих видань та двох он-лайн видань. В цілому було оцінено 99 публікації в газетах «33-й канал», «РІА»,  «Реал», «Вінниччина», «Місто» та «Газета по-українськи» та 41 публікації в Інтернет-виданнях – «Вінниця-інфо» та «МайВін».  Всього оцінено 140 журналістських робіт. Моніторинг здійснювався у липні двома експертними групами – з Вінниці та Крима.

«Маркувати рекламні блоки – ознака професіоналізму та гарного смаку» - переконані кримські експерти

Експертна група з Автономної республіки Крим, яка у липні здійснювала моніторинг вінницьких ЗМІ, радить колегам відповідальніше ставитися до маркування рекламних  блоків у виданнях. Голова експертної групи, керівник Кримського прес-центру Вєра Соболєва зазначає: «Вкотре ретельно вивчаємо вінницьку пресу і помічаємо одну й ту ж тенденцію, яка притаманна всім без виключення виданням. Рекламні блоки та оголошення практично ніде не помічаються відповідним маркуванням – «реклама», як того вимагає закон. Зрозуміло , що читач сам бачить, що інформація комерційного характеру – рекламна, але маркування для представників ЗМІ є, вперш за все, ознакою професіоналізму та гарного смаку». Окрім цього Вєра Михайлівна розповіла: «Кримські видання свого часу ставили подібне маркування  на власний розсуд. Втім, сьогодні завдяки моніторингу, 90% газет будь-яке комерційне повідомлення – від маленького оголошення до великого рекламного блоку - позначають словами «реклама» або на «правах реклами». Чого хотілося б побажати і вінницьким колегам.»  Крім того, експерт навела приклади, коли комерційні сторінки газет мають зовсім не тематичні рубрики. Так сторінка №19 в газеті «33-й канал» за 3 липня, де розміщена переважно блокова реклама має рубрику «День за днем», а от на сторінці №18 під рубрикою «Події. Факти. Коментарі» - друкується досить великий рекламний блок «Кредити на сільське та фермерське господарство». На сторінці №10 в РІА рубрика говорить про бізнес-ідеї. Натомість там розміщенні великі рекламні блоки про кредити на автівки від банку та про «Швидко гроші».  А на сторінці №11, яка має рубрику «Гроші» - реклама вузу. Сподіваємося, що редактори та випускові редактори вінницьких видань дослухаються до думки колег із Криму.

Стосовно розміщення на сторінках вінницьких видань матеріалів із ознаками замовності у липні, то думка вінницьких та кримських експертів – не розійшлися. Так лідером по розміщенню матеріалів із ознаками політичного замовлення у липні є РІА, другу позицію поділили «Місто» та «33-й канал». Щодо розміщення матеріалів із ознаками комерційної замовності, то у липні таких більше у газеті «Вінниччина» - 4. В он-лайн виданнях експерти помітили на сайті «Вінниця-інфо» 4 матеріали із ознаками «політ джинси». Загалом ситуація виглядає наступним чином:


ДОТРИМАННЯ ЖУРНАЛІСТСЬКИХ СТАНДАРТІВ

Стосовно дотримання журналістських стандартів, то у порівнянні із червнем – вони вищі. Найвищий бал на думку вінницьких та кримських експертів отримали газети «РІА» та «Місто» - 4.9 з 6.0. Найнижчі бали у «Реала» та «ГПУ». У першому виданні, як зазначають вінницькі експерти,  стабільне недотримання таких критеріїв, як «баланс думок» та «відокремлення фактів від коментарів». Зрозуміло, що журналіст має право у матеріалі висловлювати свою позицію, але вона досить часто поєднана із фактажем. Це не дає можливість читачеві відокремити істину від думки автора.  Стосовно ГПУ, то «слабкі місця» - «повнота представлених фактів по проблемі» та «оперативність». А ось он-лайн видання сайт «Вінниця-інфо» показує досить низький бал – 0.1 по критерію «баланс думок», що може призвести до маніпулювання читацькою аудиторією. Таблиця виглядає так:

Моніторинг здійснювала група вінницьких експертів у складі Наталі Болховської, Юрія Пархомчука та Ірини Ярошинської.

 Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 – матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 – цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 – експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 – безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 – матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 – «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.

Щодо визначення відповідності стандартам експерти спираються на такі критерії: 1 – баланс думок або ж точок зору (категорія передбачає представлення всіх сторін конфлікту); 2 – оперативність; 3 – достовірність (категорія передбачає наявність посилання на джерела та чітку авторизацію кожної думки); 4 – відокремлення фактів від коментарів (категорія передбачає чітке позначення початку і кінця кожної думки, виключає будь-які журналістські оцінки і міркування); 5 – точність (відповідність кожного поданого факту реальності, точність цитування думок, назв, цифр та інших даних); 6 – повнота представлення фактів чи інформації з проблеми (категорія передбачає  вичерпну подачу ключових фактів за темою; обов’язковою є також наявність якісних бекграундів).

Проект «Моніторинг публікацій у регіональних друкованих ЗМІ для оцінки дотримання стандартів журналістики» виконується міжнародною благодійною організацією «Український освітній центр реформ» за підтримки програми «У-Медіа» міжнародної неурядової організації «Інтерньюз Нетворк».

Просимо взяти до уваги!

Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може розглядатися як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення. 

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90