УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
30.10.2013.

Результати моніторингу ЗМІ: Вінниця, вересень 2013

ВІННИЦЯ

ВЕРЕСЕНЬ 2013

Жоден рекламний блок у вінницькій пресі – не має належного маркування

Вінницька експертна група оприлюднила результати вересневого моніторингу шістьох друкованих місцевих видань та двох он-лайн видань. В цілому було оцінено 94 публікації в газетах «33-й канал», «РІА»,  «Реал», «Вінниччина», «Місто» та «Газета по-українськи» та 42 публікації в Інтернет-виданнях – «Вінниця-інфо» та «МайВін».  Всього оцінено 136 журналістських робіт. Моніторинг здійснювався у вересні двома експертними групами – з Вінниці та Сум.

Експертна група з міста Сум, яка у вересні здійснювала моніторинг вінницьких ЗМІ, радить колегам відповідальніше ставитися до маркування рекламних  блоків у виданнях. Голова експертної групи, керівник Сумського клубу Алла Ярова (кандидат філологічних наук, доцент, депутат Сумської міської ради) зазначає: «Вкотре ретельно вивчаємо вінницьку пресу і помічаємо одну й ту ж тенденцію, яка притаманна всім без виключення виданням. Рекламні блоки та оголошення практично ніде не помічаються відповідним маркуванням – «реклама», як того вимагає закон». За словами сумського експерта, їхні обласні газети все частіше і частіше позначають рекламні блоки відповідним маркуванням.

Підсумки вересневого моніторингу наступні. Лідером розміщення на сторінках вінницьких видань матеріалів із ознаками замовності у липні, то думка вінницьких та сумських експертів – є газета «Вінниччина». Проте даний показник вимагає роз’яснень. Такі публікації стосуються ознак політичного замовлення. Переважно мова йде про діяльність обласної влади. За роз’ясненням експерта Інтерньюзу Ірини Нєгреєвої, місцева влада є ньюзмейкером і про їхні рішення важливо інформувати громаду: «Важливо, як це роблять видавці. Найбільш правильний підход для медіа – це аналіз прийнятих рішень з позиції читача.»  Тому традиційні для всіх обласних центрів «паркетні» матеріали і підпадають під категорію «джинси». Матеріалів із ознаками комерційної замовності найбільше з’явилося у «33-ому каналі», «РІА» та «Місті». Варто зазначити, що в вересні фактично у кожному з наведених видань присутній один і самий матеріал – комерційна пропозиція від компанії «Еверест». На жаль, в жодному випадку редактори не позначили його, як реклама. Стосовно он-лайн видань, то найбільш «політичного» забарвлення із ознаками замовності на сайті «Вінниця-інфо» - 6, лише на один матеріал поступився сайт «Майвін». За останні місяці – це рекордна кількість «джинсових» матеріалів в інтернет-виданнях.

Результати вересня виглядають наступним чином:

ДОТРИМАННЯ ЖУРНАЛІСТСЬКИХ СТАНДАРТІВ

Щодо дотримання журналістських стандартів, то у порівнянні із липнем найкращий результат у газети «33-й канал» - 4.85 (макс- 6). Друга позиція у газети «Місто».  Найгіршими показниками у всіх виданнях залишаються «оперативність» (0.45 – макс.1) та «баланс думок» (0.47 – макс. 1). Стосовно он-лайн видань, то найгірший показник у критерії «баланс думок» у «Вінниця-інфо» (0.18 – макс.1). На жаль, досить часто журналісти не вказують часові рамки подій, про які пишуть, залишаючи читачеві самим вираховувати: «нещодавно», «два тижні тому», «кілька днів тому», «минулого тижня», «цього тижня». Також, багато матеріалів програють у критерії «баланс думок». Кореспонденти чи за браком часу на написання матеріалу, чи за не бажанням подати різні точки зору – посилаються лише на одне джерело. Таблиця виглядає так:

Моніторинг здійснювала група вінницьких експертів у складі Наталі Болховської, Юрія Пархомчука та Ірини Ярошинської.

Сумських експертів:

-          Алла Ярова, кандидат філологічних наук, доцент. З 1998 року працювала в Сумському державному педагогічному університеті. До 2006 рр. - радник першого заступника голови Вищого господарського суду України (правова лінгвістика, співпраця зі ЗМІ). З 2006 р.-  проректор Української академії банківської справи, доцент кафедри соціально-гуманітарних дисциплін.  Депутат Сумської міської ради, працює в комісії з питань дотримання законності, місцевого самоврядування, депутатської етики.

-          Володимир Садівничий, журналіст. Науковий ступінь: кандидат наук із соціальних комунікацій. З 2003 року працює на кафедрі журналістики та філології Сумського державного університету. Нині доцент, заступник завідувача кафедри. Автор більше 30 наукових статей із журналістикознавства. Член Національної спілки журналістів України.

-          Олег Медуниця - випускник Української академії державного управління при Президентові України, магістр управління суспільним розвитком. У 2005- 2010 рр. - заступник голови Сумської обласної державної адміністрації, з 2006 по 2008 рр., очолював управління преси та інформації Чернігівської облдержадміністрації.

  Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 – матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 – цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 – експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 – безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 – матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 – «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.

Щодо визначення відповідності стандартам експерти спираються на такі критерії: 1 – баланс думок або ж точок зору (категорія передбачає представлення всіх сторін конфлікту); 2 – оперативність; 3 – достовірність (категорія передбачає наявність посилання на джерела та чітку авторизацію кожної думки); 4 – відокремлення фактів від коментарів (категорія передбачає чітке позначення початку і кінця кожної думки, виключає будь-які журналістські оцінки і міркування); 5 – точність (відповідність кожного поданого факту реальності, точність цитування думок, назв, цифр та інших даних); 6 – повнота представлення фактів чи інформації з проблеми (категорія передбачає  вичерпну подачу ключових фактів за темою; обов’язковою є також наявність якісних бекграундів).

Проект «Моніторинг публікацій у регіональних друкованих ЗМІ для оцінки дотримання стандартів журналістики» виконується міжнародною благодійною організацією «Український освітній центр реформ» за підтримки програми «У-Медіа» міжнародної неурядової організації «Інтерньюз Нетворк».

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90