ВІННИЦЯ
ЛИПЕНЬ 2014
Вінницька експертна група оприлюднила результати липневого моніторингу шістьох друкованих місцевих видань та двох он-лайн видань. В цілому було оцінено 108 публікацій в газетах «33-й канал», «РІА», «Реал», «Вінниччина», «Місто» та «Вінницька газета» та 42 публікації в інтернет-виданнях – «Вінниця-інфо» та «МайВін». Всього оцінено 150 журналістських робіт. Моніторинг здійснювався в лютому двома експертними групами – з Вінниці та Львова.
Нардеп Катеринчук та голова ОДА Анатолій Олійник – позитивний імідж
Моніторинг друкованих видань у липні засвідчив про зростання кількості комерційної «джинси» на сторінках газет. Натомість політична поступово зникає з медіа поля. Про візит на виборчий округ народного депутата України Микола Катеринчука написали найтиражніша газета області «33-й канал» та одразу два сайти, які беруть участь у моніторингу. Тексти підготовлені одним і тим ж автором, що свідчить про «замовність» даних матеріалів. «Позитивний імідж» голови Вінницької обласної адміністрації Анатолія Олійника формували два видання – комунальна газета «Вінниччина» та газета «РІА». Тексти практично тотожні, що підтверджує підготовку даного матеріалу «іміджмейкерами» губернатора. Не зважаючи на зміну політичної обстановки в країні, традиційно на шпальтах обласних видань з’являються «позитивні матеріали» про діяльность екс-віце-прем’єра Вілкула. І вкотре газета «РІА» - не маркує дані матеріали.
Основним наповнювачем рекламних «тіньових бюджетів» залишається приватна медична клініка «Альтамедика», прихована комерційна реклама якої розміщується без відповідного маркування на сторінках «РІА» та «33-го каналу».Слід наголосити, що незважаючи на ніби розуміння того, що блокову рекламу необхідно маркувати, жодне друковане видання Вінниччини (на відміну, наприклад, Львова або Криму) – не позначає такі оголошення відповідними позначками. Редактори щиро не розуміють необхідність маркування словом «реклама» таких блоків, аргументуючи, що читач і так бачить, що це реклама.
Серед «джинсовиків он-лайн» цього місяця став сайт «Вінницяінфо». Без матеріалів із ознаками замовності чи не вперше обійшлися у липні в редакційному колективі газети «Місто». Втім, багаторічний лідер по відсутності «джинси» газета «РЕАЛ» в цьому місяці розмістив матеріал щодо візиту лідера «Батьківщини» Людмили Щербаківської в аграрний вуз ректора-нардепа-регіонала Григорія Калетніка. Подібний матеріал опублікували і сайти. Цікаво те, що матеріал є міксом політичної та комерційної реклами.
ДОТРИМАННЯ ЖУРНАЛІСТСЬКИХ СТАНДАРТІВ
Стосовно дотримання журналістських стандартів у друкованих виданнях, то варто зазначити, що думки вінницьких та львівських експертів дещо відрізняються. Вінницька експертна група оцінила дещо вище дотримання стандартів, ніж колеги. Так, середній бал «вінничан» складає для друкованих медіа «4.14» (із 6 максимальних), львівська група оцінила на «3.07».
Найнижчий бал отримала газета «Вінниччина» - «2.44». За два з половиною роки моніторингу це найгірший показник як для видання, так і для друкованих медіа області вцілому. Друге місце в «анти рейтингу» у двох видань «Реал» - «2.87» та «Вінницька газета» - «2.88». До «3» не дотягнули і інтернетресурси «Вінницяінфо» та «Майвін» - «2.98». Найгірший показник у «Вінницяінфо» - «2.95».
Вінницькі ж експерти поставили середній бал друкованим виданням «4.09» («Вінниччина» - «3.94», «Реал» - «4.24», «Вінницька газета» - «3.00»). Сайти отримали «3.98» - середній бал. Загалом таблиці виглядають наступним чином:
Вінницька експертна група у липні здійснювала моніторинг львівських видань. Експерти зазначають, що як і вінницькі, так і львівські журналісти переважну більшість основних матеріалів у своїх ЗМІ присвячують «гібридній війні» та ходу АТО. Такі матеріали – збалансовані, є відкриті джерела інформації і практично відсутнє політичне забарвлення. Хоча у газеті «Львівська газета» з’явилося одразу ж два матеріали із ознаками політичної замовності про Олега Ляшка. Львівська преса, на відміну від вінницької, більше приділяє уваги загальноукраїнській тематиці. І, як зазначають експерти, впродовж всього періоду моніторингу дають позитивний приклад щодо дотримання стандартів вінницьким журналістам.
Моніторинг здійснювала група вінницьких експертів у складі Наталі Болховської, Юрія Пархомчука та Ірини Ярошинської.
Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 – матеріал відстоює або просуває інтереси однієї сторони; 2 – цілком або майже ідентичний матеріал надрукований в інших ЗМІ; 3 – експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 – безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 – матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 – «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.
Щодо визначення відповідності стандартам експерти спираються на такі критерії: 1 – баланс думок або ж точок зору (категорія передбачає представлення всіх сторін конфлікту); 2 – оперативність; 3 – достовірність (категорія передбачає наявність посилання на джерела та чітку авторизацію кожної думки); 4 – відокремлення фактів від коментарів (категорія передбачає чітке позначення початку і кінця кожної думки, виключає будь-які журналістські оцінки і міркування); 5 – точність (відповідність кожного поданого факту реальності, точність цитування думок, назв, цифр та інших даних); 6 – повнота представлення фактів чи інформації з проблеми (категорія передбачає вичерпну подачу ключових фактів за темою; обов’язковою є також наявність якісних бекграундів).
Проект «Моніторинг публікацій у регіональних друкованих ЗМІ для оцінки дотримання стандартів журналістики» виконується міжнародною благодійною організацією «Український освітній центр реформ» за підтримки програми «У-Медіа» міжнародної неурядової організації «Інтерньюз Нетворк».
Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.
E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90
Copyright © 2009 - 2023, www.cure.org.ua
Всi права захищено.