УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
03.07.2013.

Результати моніторингу ЗМІ: Вінниця, березень 2013

Вінниця
Березень 2013

Вінницька експертна група оприлюднила результати березневого моніторингу шістьох друкованих місцевих видань та двох он-лайн видань. В цілому було оцінено 94 публікації в газетах «33-й канал», «РІА»,  «Реал», «Вінниччина», «Місто» та «Газета по-українськи» та 42 публікації в Інтернет-виданнях – «Вінниця-інфо» та «МайВін».  Всього оцінено 136 журналістських робіт. Моніторинг здійснювався в березні двома експертними групами – з Вінниці та Сум

Лідер по неналежному маркуванню - РІА

Моніторинг друкованих видань у березні 2013 року виявив деякі нові тенденції, які спостерігає експертна група впродовж дослідження обласних ЗМІ Вінниччини. Зупинимо увагу на «неналежно маркованих матеріалах» на сторінках газети РІА. Протягом року матеріали із ознаками замовності (чи політичної, чи комерційної) видання публікувало, як правило, у рубриці «Прес-служби повідомляють». Таким чином читач мав право робити висновки, що редакційний колектив на добровільних засадах розміщує на своїх сторінках повідомлення, надані різними установи. Цього місяця у більшості таких повідомлень з’явилася позначка (R- і набір відповідних цифр). Причому таке маркування друкуються досить маленьким шрифтом і розміщено таким чином, що читач не помітить. Це, вочевидь, означає, що подібні матеріали розміщуються на сторінках цього видання відповідно рекламного договору. І є ніщо інше як рекламні матеріали, а не повідомлення прес-служб. Наприклад, це стосується таких публікацій: «Виноград – ягода…», «Оберіть вермут» та ін..

Експерти зазначають, що у березні лідером за розміщенням комерційної прихованої реклами є «Газета по-українськи» - 3 матеріали, а «неналежно маркованої» - РІА. «Політичну» пальму першості отримали два видання: «33-й канал» та «Вінниччина» (по 2 матеріали). Стосовно останнього показника, то приємно відзначити, що у березні, в порівняні із лютим, кількість політичної джинси – значно менше. 

Стосовно он-лайн видань, то експерти помітила, що ситуація кардинально відрізняється від січня та лютого 2013. В цьому місяці матеріали із ознаками політичної замовності перейшли із друкованих носіїв на електронні. На обох новинних інтернет-порталах збільшилася кількість політичної джинси. «Вінниця-інфо» - 5, Майвін – 4. Більшість матеріалів стосується тематики акції «Вставай, Україно». Електронні ЗМІ надавали на своїх сайтах інформацію, яка однобічно висвітлює ситуацію.

ДОТРИМАННЯ ЖУРНАЛІСТСЬКИХ СТАНДАРТІВ

Стосовно дотримання журналістських стандартів у друкованих виданнях, то ситуація у порівнянні із минулим місяцем фактично не змінилася. У березні середній  показник складає – 4,37, що трохи краще лютневого показника - 3,75.  Лідером із якості журналістських стандартів у цьому місяці є газета РІА. Варто відзначити, що видання практично щомісяця покращує свій показник. Тут достатньо розширені коментарі експертів, а, відповідно, є «баланс думок». Розгорнуті «бек-граунди», а, відповідно, є «повнота інформації». Чітко відділені факти від коментарів. Доволі високі бали отримали «33-й канал», «Вінниччина» та «Місто». Це свідчить, що журналісти стають професійніше ставитися до своєї роботи.

Приємно також зазначити, що покращилася якість інтернет-видань. Хоча «баланс-думок» традиційно є слабким місцем. Зрозуміло, що журналісти он-лайн видань намагаються скаржаться на нестачу часу на повноцінний збір інформації, проте показник «оперативність» - не свідчить про це. Він не є ідеальним, а це означає, що новини виходять із значним запізненням.

Моніторинг здійснювала група вінницьких експертів у складі Наталі Болховської, Юрія Пархомчука та Ірини Ярошинської.

 Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 – матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 – цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 – експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 – безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 – матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 – «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.

Щодо визначення відповідності стандартам експерти спираються на такі критерії: 1 – баланс думок або ж точок зору (категорія передбачає представлення всіх сторін конфлікту); 2 – оперативність; 3 – достовірність (категорія передбачає наявність посилання на джерела та чітку авторизацію кожної думки); 4 – відокремлення фактів від коментарів (категорія передбачає чітке позначення початку і кінця кожної думки, виключає будь-які журналістські оцінки і міркування); 5 – точність (відповідність кожного поданого факту реальності, точність цитування думок, назв, цифр та інших даних); 6 – повнота представлення фактів чи інформації з проблеми (категорія передбачає  вичерпну подачу ключових фактів за темою; обов’язковою є також наявність якісних бекграундів). 

Просимо взяти до уваги!

Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може розглядатися як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення. 

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90