УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
03.07.2013.

Результати моніторингу ЗМІ: Вінниця, квітень 2013

Вінниця
Квітень 2013

Вінницька експертна група оприлюднила результати квітневого моніторингу шістьох друкованих місцевих видань та двох он-лайн видань. В цілому було оцінено 99 публікації в газетах «33-й канал», «РІА»,  «Реал», «Вінниччина», «Місто» та «Газета по-українськи» та 42 публікації в Інтернет-виданнях – «Вінниця-інфо» та «МайВін».  Всього оцінено 141 журналістська робота. Моніторинг здійснювався в квітні двома експертними групами – з Вінниці та Харкова.

Медіа-клуб у Києві робить ставку на регіональну пресу

Моніторинг друкованих видань у квітні 2013 року виявив цікаві тенденції у лідерах обласних ЗМІ Вінниччини – газетах «33-й канал» та «Вінниччині». Зупинимо увагу на цих матеріалах. Так в обох виданнях з’являються майже ідентичні матеріали із засідань медіа-клубу у Києві, які організовував Український журналістський фонд. Перший стосується прес-конференції, яку дав Фонду лідер КПУ Петро Симоненко, другий – регіонал Нестор Шуфрич. Цікаво те, що в журналістських матеріалах обох видань акценти у публікаціях – тотожні, як і фотоілюстрації. Це наштовхує на думку, що журналісти працюючи над матеріалам, мали однакові погляди і звертали увагу читача на одні і ті ж моменти. А це є ніщо інше, як матеріали із ознаками політичної замовності.

Окрім цього, березнева ситуація в газеті РІА – повторюється. Вона залишається лідером по кількості неналежно маркованих матеріалів. У квітні – їх 5. Ці маркування: непомітна літера R(+ набір цифр). В бесіді керівника моніторингової групи Наталії Болховської із засновником медіа-холдингу РІА Олександром Човгоном, той повідомив, що вважає таке маркування доречним і не вбачає в цьому порушення журналістських стандартів. Він наголосив, що спеціалісти видання зробили своє дослідження впливу таких матеріалів на читача, і зробили висновок, що це є оптимальною формою оприлюднення подібних публікацій.

Експерти зазначають, що у квітні лідером за розміщенням політичної прихованої реклами є «Вінниччина» -7 матеріалів. «Комерціна джинса» частіше з’являється у «33-й канал» та «РІА» (по 2 матеріали).  Результати моніторингу виглядають так:

Стосовно он-лайн видань, то у квітні пальму першості по кількості матеріалів із ознаками замовності (як політичної, так і комерційної) отримав сайт «Вінниця-інфо». Тут, на думку експертів, присутні два «політичних» та три «комерційних» матеріали.  

ДОТРИМАННЯ ЖУРНАЛІСТСЬКИХ СТАНДАРТІВ

Стосовно дотримання журналістських стандартів у друкованих виданнях, то ситуація у порівнянні із минулим місяцем фактично не змінилася. У березні середній  показник складає – 4,37, а в квітні – 4,51. Протягом трьох місяців показник покращується. А це означає, що журналісти більш ретельно ставляться до своїх авторських робіт.  

Лідером із якості журналістських стандартів протягом останніх місяців є газета РІА – 5.30. На другому місяці – газета «33-й канал» (4.78). Доволі високі бали отримали «Вінниччина» та «Місто». Це свідчить, що журналісти стають професійніше ставитися до своєї роботи.  Загалом результати березневого моніторингу виглядають так:






Стабільною залишається позиція інтернет-видань. Середній бал- 4.02. Приємно відзначити, що якість сайту Майвін щомісяця покращується. У квітні – вони отримали вищий бал. Окрім цього, у виданні у квітні були відсутні матеріали із ознаками замовності і неналежно марковані.

Моніторинг здійснювала група вінницьких експертів у складі Наталі Болховської, Юрія Пархомчука та Ірини Ярошинської.

  Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 – матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 – цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 – експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 – безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 – матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 – «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.

Щодо визначення відповідності стандартам експерти спираються на такі критерії: 1 – баланс думок або ж точок зору (категорія передбачає представлення всіх сторін конфлікту); 2 – оперативність; 3 – достовірність (категорія передбачає наявність посилання на джерела та чітку авторизацію кожної думки); 4 – відокремлення фактів від коментарів (категорія передбачає чітке позначення початку і кінця кожної думки, виключає будь-які журналістські оцінки і міркування); 5 – точність (відповідність кожного поданого факту реальності, точність цитування думок, назв, цифр та інших даних); 6 – повнота представлення фактів чи інформації з проблеми (категорія передбачає  вичерпну подачу ключових фактів за темою; обов’язковою є також наявність якісних бекграундів). 

Проект «Моніторинг публікацій у регіональних друкованих ЗМІ для оцінки дотримання стандартів журналістики» виконується міжнародною благодійною організацією «Український освітній центр реформ» за підтримки програми «У-Медіа» міжнародної неурядової організації «Інтерньюз Нетворк».

Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може розглядатися як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення. 

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90