УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
03.03.2014.

Результати моніторингу ЗМІ: Вінниця, січень 2014

ВІННИЦЯ
СІЧЕНЬ-ЛЮТИЙ 2014

Вінницька експертна група оприлюднила результати  моніторингу шістьох друкованих місцевих видань та двох он-лайн видань в період з 27 січня по 2 лютого 2014 року. В цілому було оцінено 113 публікації в газетах «33-й канал», «РІА»,  «Реал», «Вінниччина», «Місто» та «Газета по-українськи» та 42 публікацій в Інтернет-виданнях – «Вінниця-інфо» та «МайВін».  Всього оцінено 155 журналістських робіт. Моніторинг здійснювався в січні двома експертними групами – з Вінниці та Львова.

Експерти зазначають, що протягом січня-лютого матеріали із ознаками комерційної замовності перевищили кількість матеріалів із ознаками політичної джинси. Якщо політичних матеріалів – 9, то комерційних – 12. У моніторинговий період лідерами з розміщення політичної та комерційної джинси – є газета «Вінниччина» (6 матеріалів) та газета «33-й канал» (5 матеріалів). Третю сходинку посідають газета «Вінницька газета» та «РІА» -  по 4 матеріали.  В газеті «Місто» маємо два матеріали, які експерти оцінили як такі, що мають ознаки замовності. Котрий місяць поспіль газета «Реал» - на сторінках свого видання не розміщує подібних публікацій.

Тиждень, у який проводився моніторинг – був визначальним для інформпростору області. Тому більшість видань присвятили свої матеріали подіям Майдану. Так, у газеті «33-й канал» матеріалів, які прямо або опосередковано присвячено подіям Євромайдану - 26. У РІА – 9 газетних полос, «Реал» - 16 матеріалів, «Місто» - 17 матеріалів, «Вінниччина» - 18, «Вінницька газета» - 10. В цілому вінницькі журналісти намагалися об’єктивно висвітлювати події Майдану.

Стосовно он-лайн видань, то експерти зазначають, що на сайтах як і раніше дуже мало авторських матеріалів. Багато перепостів. У моніторинговий період обидва сайти і «Майвін», і «Вінниця-інфо» на своїх інформаційних стрічках розмістили  2 і 4 матеріали відповідно. Сайт «Вінниця-інфо» подав з приводу подій Майдану за тиждень більше 70 повідомлень, проте «Майвін» - 27.

Загалом таблиця виглядають так:

ДОТРИМАННЯ ЖУРНАЛІСТСЬКИХ СТАНДАРТІВ

Стосовно дотримання журналістських стандартів у друкованих виданнях, то цього місяця середній  показник складає 4.03. Це дещо вище, ніж за попередній місць (3.73). Он-лайн видання також підвищили бал – 4.37. Май Він показав – 4.38, а «Вінниця-інфо», який у грудні набрав  4.35.

Щодо дотримання окремих стандартів, то,  на першу позицію в друкованих виданнях вийшла  достовірність – 0,91; на другій сходинці відокремлення фактфів від коментарів  – 0,70 бала. Найнижчий бал отримано за критерій  «Баланс думок» – 0,39 бала.  Дещо суворіші бали вінницькій пресі поставили львівські колеги. На їхню оцінку стосовно журналістських стандартів, вінницькі друковані медіа отримали – 3.76, он-лайн – 3.90.

Зведені таблиці щодо дотримання журналістських стандартів виглдають так:

Вінницька моніторингова група здійснювала оцінювання львівських медіа. Львівська преса є достойним прикладом для вінницьких медійників щодо подачі матеріалів. Загальний процент «джинси» складає 5.05% із 99 оцінених матеріалів. Як у нас «Реал», так і у Львові газета «Ратуша» та «Експрес» - немає жодного матеріалу із ознаками замовності. Із 42 друкованих матеріалів 5 матеріалів, які віднесено до «комерційної джинси». В складний для країни період, видання Західної України намагалися надати читачеві об’єктивну і правдиву інформацію. Втім, як і для вінницьких медіа у дотриманнях журналістських стандартів залишається «баланс думок» - 0.32 (для друкованих видань) та 0.29 – (для інтернет видань).

Моніторинг здійснювала група вінницьких експертів у складі Наталі Болховської, Юрія Пархомчука 

Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 – матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 – цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 – експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 – безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 – матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 – «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.

Щодо визначення відповідності стандартам експерти спираються на такі критерії: 1 – баланс думок або ж точок зору (категорія передбачає представлення всіх сторін конфлікту); 2 – оперативність; 3 – достовірність (категорія передбачає наявність посилання на джерела та чітку авторизацію кожної думки); 4 – відокремлення фактів від коментарів (категорія передбачає чітке позначення початку і кінця кожної думки, виключає будь-які журналістські оцінки і міркування); 5 – точність (відповідність кожного поданого факту реальності, точність цитування думок, назв, цифр та інших даних); 6 – повнота представлення фактів чи інформації з проблеми (категорія передбачає  вичерпну подачу ключових фактів за темою; обов’язковою є також наявність якісних бекграундів).

Проект «Моніторинг публікацій у регіональних друкованих ЗМІ для оцінки дотримання стандартів журналістики» виконується міжнародною благодійною організацією «Український освітній центр реформ» за підтримки програми «У-Медіа» міжнародної неурядової організації «Інтерньюз Нетворк».

Просимо взяти до уваги! 
Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.
Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може бути трактована як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення.

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90