УКРАЇНСЬКИЙ ОСВІТНІЙ
ЦЕНТР РЕФОРМ
01.04.2013.

Результати моніторингу ЗМІ: Вінниця, лютий 2013

ВІННИЦЯ
ЛЮТИЙ 2013

Вінницька експертна група оприлюднила результати лютневого моніторингу  моніторингу шістьох друкованих місцевих видань та двох он-лайн видань. В цілому було оцінено 98 публікації в газетах «33-й канал», «РІА»,  «Реал», «Вінниччина», «Місто» та «Газета по-українськи» та 41 публікацій в Інтернет-виданнях – «Вінниця-інфо» та «МайВін».  Всього оцінено 139 журналістських робіт. Моніторинг здійснювався в лютому двома експертними групами – з Вінниці та Львова.

Квартири від «Хлібного дару» до якості авто від ЗАЗ

Моніторинг друкованих видань за лютий в черговий раз засвідчив про зростання кількості на сторінках газет матеріалів із ознаками комерційної замовності. Цього разу експерти Львова та Вінниці знайшли на сторінках місцевих видань двох регіонів абсолютно ідентичні матеріали. Так, на приклад, вінницька газета «33-й канал» та львівська «Високий замок» оприлюднили на своїх сторінках матеріали стосовно автомобільної компанії ЗАЗ під спільним заголовком «Якість автомобілів ЗАЗ визнали фахівці заводів "Опель" і "Шеврове"» («33-й канал», стор.6, «Високий замок», стор.4). В жодному випадку ці матеріали не були позначені відповідним маркуванням – «реклама» або «на правах реклами». Така ж ситуація ще із одним спільним для двох областей матеріалом: «Друга з п’яти квартир знайшла свого власника у Сімферополі». Він був оприлюднений в газетах «Вінниччина» і у «Високому замку».

Експерти зазначають, що у лютому «комерційна реклама» у вінницьких виданнях втричі перевищує кількість матеріалів із ознаками політичної замовності. Так «політичних» - 5, проте – 15. Пальму першості по розміщенню матеріалів із ознаками замовності в лютому отримала «Вінниччина» - 5. Тобто – 25% від подібних матеріалів у решті 5 видань. Окрім цього варто зазначити і те, що лідером по розміщенню немаркованих матеріалів є газета РІА – 3. протягом лютого матеріали із ознаками політичної замовності практично зрівнялися з кількістю матеріалів із ознаками комерційної джинси. Експерти зазначають і той факт, що в газеті «Реал», яка до цього часу фактично не розміщувала на своїх матеріалів із ознаками замовності, з’явилося 4 матеріали визначені в таблиці у відповідних категоріях. В цілому результати виглядають так:

Стосовно он-лайн видань, то експерти зазначають, що ситуація мало відрізняється від січневої: більшість матеріалів «перепости». Лідером по розміщенню матеріалів із ознаками комерційної замовності є сайт Вінниця-інфо – 2 матеріали. Редактори сайту Майвін, приємно зазначити, на своїх інтернет-сторінках практично маркують всю комерційну рекламу.



ДОТРИМАННЯ ЖУРНАЛІСТСЬКИХ СТАНДАРТІВ

Стосовно дотримання журналістських стандартів у друкованих виданнях, то ситуація у порівнянні із минулим місяцем фактично не змінилася. У лютому середній  показник складає 3,75.  Це на 0,2 бали вище ніж за попередній місць (3.76). Он-лайн видання підвищили майже на 1.00 свій бал і він складає -3.22 (був - 2.77). Май Він показав 3.76, це порівно непоганий результат, а от «Вінниця-інфо», який у січні набрав  2.81.

Як і в попередні місяці «слабким ланцюгом» залишається критерій «Баланс думок». Він складає – 0,37 (максимально – 1).  Найвищий і найкращий бал з «балансу думок»  у лютому вперше має «33-й канал» - 0,64. Найгірше з балансом думок у «РЕАЛІ» - 0.01 з 1. «Достовірність», «Відокремлення фактів від коментарів» та «Точність» у лютому набрали наближені до максимальної оцінка бали, що є позитивним моментом для видань.

 Критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності та цензури є наступні чинники: 1 – матеріал відстоює або просуває  інтереси однієї сторони; 2 – цілком або майже ідентичний матеріал надрукований  в інших ЗМІ; 3 – експертами є особи, які некомпетентні коментувати подію або процес; 4 – безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта; 5 – матеріал містить елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта; 6 – «протокольні» матеріали з заходів чиновників/політиків, в яких відсутня зрозуміла суспільно-важлива новина.

Щодо визначення відповідності стандартам експерти спираються на такі критерії: 1 – баланс думок або ж точок зору (категорія передбачає представлення всіх сторін конфлікту); 2 – оперативність; 3 – достовірність (категорія передбачає наявність посилання на джерела та чітку авторизацію кожної думки); 4 – відокремлення фактів від коментарів (категорія передбачає чітке позначення початку і кінця кожної думки, виключає будь-які журналістські оцінки і міркування); 5 – точність (відповідність кожного поданого факту реальності, точність цитування думок, назв, цифр та інших даних); 6 – повнота представлення фактів чи інформації з проблеми (категорія передбачає  вичерпну подачу ключових фактів за темою; обов’язковою є також наявність якісних бекграундів). 

Просимо взяти до уваги!

Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі не може розглядатися як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за вчинення такого порушення. 

LinkedIn Google+ Facebook Twitter Addthis

Адреси офісів:
01024, Київ, вул. Академіка Богомольця, 7/14, оф.182
02002, Київ, вул. Микільсько-Слобідська, 2б, 3 під'їзд, 13 поверх, оф. 285.

E-mail: cure@cure.org.ua
Тел/Факс (044) 490-69-88/89/90